Nie, toto nie je bulvárna správa, po ktorej o týždeň neštekne ani pes, Fraunhoferov inštitút v Drážďanoch totiž už dlhší čas v úzadí veľmi intenzívne pracuje na novej chemickej reakcii, pomocou ktorej dokáže vytvárať vodík priamo v autách či motorkách. Veľké množstvá vodíka. Reč pritom nie je o obrovskom a nepredstaviteľne drahom zariadení, „generátor vodíka“ totiž môže pracovať aj v malých mestských skútroch, v karavanoch, kde bude poháňať elektrické príslušenstvo, či v normálnych autách s palivovými článkami. Energiu si pritom budú voziť vo forme "energetickej" pasty PowerPaste skladovanej pri izbovej teplote. Nedávny odklon niekoľkých veľkých technologických hráčov od vývoja batérií začína dávať zmysel. Že by mali prístup k informáciám skôr než ostatní?

Aj keď to na prvý pohľad znie ako jedna z rozprávok, akých tu už bolo neúrekom, tentoraz to nemusí byť žiadny úlet. Technológie palivových článkov totiž intenzívne rozvíja aj niekoľko svetových producentov automobilov, ktorí ich medzičasom posunuli na úroveň hodnú sériovej výroby. Doteraz však neodstránili hlavný problém „vodíkových“ áut – spôsob skladovania vodíka v autách. Ten je totiž náročný na priestor aj teploty, takže ho v aute neveziete veľa. Spolu s tým rastú aj nároky na infraštruktúru a počet vodíkových staníc. Nemci však prichádzajú s riešením, ktoré by tradičný spôsob uskladňovania vodíka definitívne vyriešilo. Vedia ho totiž vyrobiť priamo na palube dopravného prostriedku.

Pasta + obyčajná voda

Nosičom uskladnenia energie je v tomto prípade pasta PowerPaste obsahujúca práškový horčík, ktorý sa dokáže pri presne špecifikovaných podmienkach meniť na hydrid horečnatý. Vzniknutá pasta ako "nositeľ energie" pritom vodík samovoľne uvoľní až pri teplotách okolo 250 °C, auto alebo malý mestský skúter by ste tak mohli pokojne nechať parkovať celý deň na rozpálenom slnku a prakticky nič by sa nestalo. Celá energia potrebná pre prácu palivového článku sa získava chemickou reakciou pasty PowerPaste s ďalšou vodou. Vzniká tak potrebné množstvo vodíka, pričom výhodou celého mechanizmu je vysoká energetická hustota. Podmienkou je len prítomnosť nádrže s vodou a miesto na výmenné kazety s pastou PowerPaste. Vedci z drážďanského inštitútu hovoria, že takto dosiahli desaťnásobok hustoty energie, než majú dnešné akumulátory používané v batériových elektromobiloch. Aj dopravné prostriedky jazdiace na „PowerPaste“ sú totiž v podstate klasické elektromobily, len si energiu vyrábajú samy na palube pomocou palivového článku a vodíka získavaného z pasty a vody z nádrže.

Popisovať presné chemické reakcie nemá význam, určite sú zložité a inštitút si zatiaľ mnohé detaily necháva pre seba, vedci však tvrdia, že práve aplikácia tohto druhu uskladňovania energie by mohla pomôcť v širšom rozvoji elektromobility a priniesla by veľmi konkurencieschopnú alternatívu. Či nakoniec prerazí, uvidíme, do batériových elektromobilov a súvisiacej infraštruktúry totiž mnohé záujmové skupiny „naliali“ obrovské peniaze a budú ich chcieť späť, každopádne je dobre, že v pozadí beží vývoj pohonov, ktoré by ju mohli doplniť, prípadne v budúcnosti nahradiť. Ktovie, musíme si počkať.

zdroj: Fraunhofer, Electrive