Nemecko sa dlhodobo pasuje do úlohy lídra európskej elektrickej mobility, jeho plány však v poslednom období dostávajú povážlivé trhliny. Jednak vyšlo najavo, že tamojší energetici boli nútení zvýšiť podiel elektrickej energie vyrobenej z uhlia a tým zodvihli emisie toľko preklínaného CO2 a navyše sa zdá, že nebude vôbec také jednoduché dostať na nemecké cesty až 15 miliónov elektromobilov do roku 2030, ako si koncom minulého roka vytýčila tamojšia koalícia.

Podľa Spolkového úradu pre motorové vozidlá (KBA) je v Nemecku registrovaných okolo pol milióna batériových áut, a to by znamenalo, že by sa za necelých osem rokov muselo na západ od ČR predať ďalších 14,5 milióna elektromobilov (nehovoriac o tom, že by sa museli udržať v prevádzke, čo tiež nemusí byť také jednoduché).

Ak k tomu dodáme, že vlani bolo v Nemecku registrovaných celkovo 2,6 milióna nových automobilov, znamená to, že by sa v nasledujúcich ôsmich rokoch museli predávať prakticky len elektromobily, aby bolo možné splniť vyššie nalinajkovaný plán. Háčik je akurát v tom, že v roku 2021 tvoril ich podiel na celkových predajoch „len“ 13,6 percenta, alebo v absolútnych číslach necelých 356 tisíc áut.

Nie je pritom tajomstvom, že za týmto úspechom stoja z veľkej časti aj dotácie, ktoré sú v rámci EÚ veľmi často využívaným nástrojom. A mnohí ich priaznivci pritom často a radi zabúdajú, že štát tieto financie v skutočnosti nevlastní. Sú to len peniaze vybrané od občanov, ktoré potom úradníci prerozdeľujú vybranej skupine ľudí. A ako niektorí trefne poukazujú, v tomto prípade ich dostáva tá najbohatšia časť motoristov, ktorá si môže dovoliť kúpiť drahý elektromobil či PHEV.

Nemecko pochopiteľne patrí k tým najbohatším európskym štátom, aj tam je však predaj elektrifikovaných vozidiel do veľkej miery závislý na dotovaní. Ešte v roku 2018 tvorili elektromobily len 1,05 percenta nových registrácií a v roku 2019 to bolo 1,75 percenta. Že tieto čísla vyskočili o dva roky takmer o dvanásť percentných bodov, nespôsobilo osvietenie duchom svätým, ale subvencia až 9000 eur na každý predaný elektromobil.

Podobne boli na tom tiež plug-in hybridy, ktoré spolková vláda dotovala z verejného rozpočtu čiastkou 6750 eur, vyzerá to však, že toto prehadzovanie peňazí daňových poplatníkov čoskoro skončí, alebo bude minimálne do značnej miery obmedzené.

Ako uvádza Automotive News Europe s odvolaním na agentúru Bloomberg, Nemecké ministerstvo hospodárstva chce dotácie na plug-in hybridy ukončiť skôr, ako bolo pôvodne plánované a výrazne sa má znížiť tiež bonus na elektromobily.

Momentálne dostávajú majitelia nových batériových áut príspevok 6000 eur, v budúcom roku má klesnúť na 4000 eur a v roku 2024 to bude už „len“ 3000 eur. V prípade dobíjacích hybridov platí aktuálne dotácia 4500 eur, do konca roka však má byť úplne zrušená.

„Chceme sa zamerať na podporu elektromobilov a ochranu klímy,“ uviedol pre nemecké médiá minister hospodárstva a člen strany Zelených Robert Habeck. „Myslíme si, že plug-in hybridy sa predávajú a nepotrebujú verejné financovanie.“

S týmto názorom však nesúhlasí bývalá politička za CDU a súčasná prezidentka Nemeckej asociácie automobilového priemyslu (VDA) Hildegard Müllerová. Tá tvrdí, že predčasné ukončenie dotácií na plug-in hybridy „môže ohroziť nábeh elektrickej mobility a ignoruje realitu spotrebiteľov“. Müllerová sa zároveň sťažovala, že finančná pomoc je viazaná na dátum dodania vozidiel, čo podľa nej vytvára neistotu konečného vyučovania, pretože kvôli problémom v dodávateľských reťazcoch je nutné čakať na objednané auto dlhé mesiace.