Naftové srdce

V najnovšej evolučnej verzii motor V6 3.0 TDI dosahuje výkon 251 kW (341 k) a maximálny krútiaci moment 700 Nm. Túto maximálnu hodnotu krútiaci moment dosahuje skôr ako pri predchádzajúcej verzii, pričom zostáva konštantná v pásme otáčok od 1750 min-1 do 3250 min-1. Vďaka tomu motor 3.0 TDI udeľuje špičkovému modelu radu Q5 zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. Nechýba ani generátor umelého zvuku, ktorý produkuje dnes už typický dunivý zvuk. Motor V6 3.0 TDI bol prepracovaný v mnohých detailoch. Piesty už nie sú vyrobené z hliníka ale z kovanej ocele – tento nový materiál znižuje tepelné straty. Kvôli vyššej pevnosti nemajú oceľové piesty vyššiu hmotnosť ako pôvodné hliníkové. Stupňovitá priehlbina v pieste prispieva k rýchlejšiemu a efektívnejšiemu spaľovaniu. Injektory paliva s elektromagnetickými ventilmi pracujú s vyššou presnosťou, pretože nový piezoelektrický senzor kontroluje uzatváranie ihly. Turbodúchadlo má teraz menšie a ľahšie lopatkové koleso kompresora, ktoré sa zvlášť rýchlo rozbehne do vysokých otáčok – čo je dôležitý faktor pre spontánny nárast krútiaceho momentu motora.

Motor 3.0 TDI je vybavený dvoma systémami, prispievajúcimi k zníženiu spotreby paliva a zlepšeniu reakcie motora. Jednou z nich je 48-voltový systém mild hybrid (MHEV). Tvorí ho štartovací generátor RSG, pripojený drážkovaným remeňom k motoru, lítiovo-iónová akumulátorová batéria a prevodník napätia  48/12 V. Keď vozidlo spomaľuje, systém MHEV rekuperuje energiu s výkonom až do 8 kW. Vďaka tomu môže športové SUV dobiehať až do 40 sekúnd s vypnutým motorom – potom výkonný štartovací generátor komfortne opäť naštartuje motor. Druhým systémom je elektricky poháňaný kompresor EAV. Kompresor podporuje turbodúchadlo v prevádzkových režimoch motora, keď výfukové plyny ešte nemajú dostatok energie na to, aby nimi poháňané turbodúchadlo vytváralo potrebný prepĺňací tlak. Kompaktný elektromotor, pracujúci s napätím 48 V, dokáže zrýchliť lopatkové koleso kompresora za približne 300 milisekúnd na 65.000 otáčok za minútu. Vďaka technológii Twindosing, ktorá využíva spoluprácu dvoch katalyzátorov a močovinu AdBlue, nové SQ5 TDI s výraznou rezervou spĺňa limity novej emisnej normy „Euro 6d ISC-FCM AP“. Podľa WLTP by si Audi SQ5 TDI malo zobrať 7 litrov nafty na 100 km.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pohon quattro vie na zadok poslať maximálne 85 % výkonu

Motor je spojený s 8 stupňovou automatickou prevodovkou. Permanentný pohon všetkých štyroch kolies quattro rozdeľuje krútiaci moment v pomere 40:60. Na zadnú nápravu je schopný poslať maximálne 85 % výkonu. Za príplatok vám Audi namontuje športový diferenciál zadnej nápravy, ktorý aktívne reguluje rozdelenie výkonu na zadné kolesá. V praxi to znamená, že v zákrute pošle výkon na vonkajšie koleso, čím výrazne zníži nedotáčavosť. Športový podvozok S má oproti Q5 o 30 milimetrov menšiu svetlú výšku a vďaka adaptívnym tlmičom pruženia sa vyznačuje zvlášť širokým rozpätím charakteristiky medzi komfortom a dynamikou. Audi drive select umožnuje prepínať medzi režimami auto, comfort, efficiency, dynamic, offroad a individual. Pri príplatkovom pneumatickom pružení adaptive air suspension pribudne aj režim allroad. Príplatkové pruženie umožňuje nastavovať svetlú výšku vozidla.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

K športovým nárazníkom ladia 20” disky kolies, avšak v prípade záujmu sú k dispozícii aj 21”. Na prednej náprave sú kotúčové brzdy so 6-piestovými hliníkovými brzdičmi a ventilovanými kotúčmi priemeru 375 milimetrov. Modernizované Audi SQ5 TDI sa bude vyrábať v mexickom závode San José Chiapa a v Európe sa začne predávať v prvom štvrťroku 2021. Základná cena v Nemecku (s dočasne zníženou daňou z pridanej hodnoty 16 percent) je 68 138 eur.

Zdroj/Foto: Audi Slovensko