Výrobcovia, ako je napríklad Ferrari, sa radi chvália preberaním nových technológií z motoristického športu do sériových áut, ale Porsche išlo ešte o krok ďalej. Vytvorilo cestovnú verziu modelu 963 LMDh, ktorý priamo vychádza z okruhového pretekárskeho auta.
Čo znamená RSP? Odpoveď je vcelku prostá. Nemci vyrobili jediný kus na svete pre konkrétneho majiteľa. A spomínané písmená sú skratkou jeho mena – Roger Searle Penske!
Pan Penske si urobil radosť
Ak vám je povedomé, samozrejme ide o 88-ročného majiteľa známeho rovnomenného tímu, bývalého pretekára, ktorý je zároveň vlastníkom okruhu Indianapolis Motor Speedway, ale tiež spoločnosti IndyCar, ktorá schvaľuje americké preteky automobilov najvyššej triedy „open-wheel car racing“, teda väčšinou otvorené monoposty bez blatníkov, respektíve zakrytých kolies.
Roger Penske si nechal auto postaviť na zákazku, podobne ako kedysi gróf Gregorio Rossi di Montelera (majiteľ značky Martini) cestovnú verziu Porsche 917. Rozdiel je akurát v tom, že na vývoji a výrobe 963 RSP sa priamo podieľali Penskeho zamestnanci.
Spoločný projekt
RSP je totiž spoločným dielom Porsche, okruhového tímu Porsche Penske Motorsport a severoamerického zastúpenia automobilky, Porsche Cars North America, konkrétne jeho divíziou Sonderwunsch.
Nová 963 je takmer kompletne vyrobená z karbónu a kevlaru, zvonka to ale nepostrehnete, keďže auto je kompletne nalakované striebornou farbou Martini. Tvorcovia hovoria, že je miestami „utra-tenká, aby ušetrili hmotnosť“, konkrétne finálne číslo ale neprezradili.
Kávu si máte kam odložiť
Interiér je kompletne potiahnutý hnedou kožou kombinovanou s alcantarou. Nájdete v ňom len jedno klimatizované sedadlo s mäkkým čalúnením a pevnou hlavovou opierkou uchytenou napevno v karbónovej priečke.
Väčšina ovládacích prvkov a informácií nájde majiteľ na volante a vtipným detailom je na 3D tlačiarni vyrobený držiak na kávu s iniciálami 963 RSP, ktorý je na mieru navrhnutý pre cestovné hrnčeky Porsche z programu originálneho príslušenstva. Vpravo od vodiča sú vytvorené nové odkladacie priestory pre komunikačné slúchadlá, ale odložíte si tiež notebook či samotný volant, ak ho práve nepotrebujete.
Nastavené civilnejšie
Na podvozku Porsche sa objavili nastaviteľné adaptívne tlmiče Multimatic DSSV, ktoré konštruktéri pri príležitosti spoločného fotenia s 917 v Le Mans nastavili na maximálnu možnú výšku a do najmäkšieho režimu. Prostredníctvom riadiacej jednotky je možné osvetlenie vozidla nastaviť tak, aby spĺňalo všetky predpisy platné pre sériové osobné automobily.
Pred zadnou nápravou pracuje dvakrát preplňovaný vidlicový osemvalec s objemom 4,6 litra s výkonom 680 koní. Jeho korene pochádzajú z pretekárskeho programu RS Spyder z rokov 2006 až 2008. Jeho objem bol svojho času zväčšený z 3,4 na 4,6 litra a bez preplňovania poháňal sériové Porsche 918 Spyder z roku 2013.
Známy motor
V tomto prípade pracuje motor (s plochým kľukovým hriadeľom a krátkym zdvihom) s dvojicou turbodúchadiel holandskej spoločnosti Van der Lee. Porsche pripomína, že produkujú relatívne nízky plniaci tlak kvôli optimalizácii odozvy škrtiacej klapky a približne 80 percent komponentov zdieľa táto V8 s motorom z 918 Spyder.
Riadiace jednotky boli nastavené tak, aby bol prenos výkonu plynulejší a pohonná jednotka mohla spaľovať bežný benzín, no napriek tomu zvláda maximálne 8000 otáčok za minútu.
Vzniknú ďalšie kusy?
Porsche neuvádza žiadne konkrétne dynamické parametre, ale odhadovaný čas akcelerácie z miesta na stovku je zhruba 3,0 sekundy a maximálna rýchlosť je odhadovaná na viac ako 330 kilometrov za hodinu. Inak povedané, pravdepodobne to nebude úplne najrýchlejšie sériové Porsche, ale jedno z najrýchlejších určite.
Cena je odhadovaná na zhruba 5 miliónov eur (!), čo sa zdá byť irelevantné s ohľadom na fakt, že ide o jediný unikát. Zdroje z Porsche však nevylučujú, že v prípade záujmu by dokázali postaviť na značky aj ďalšie kusy.
zdroj: Porsche