Ak tipujete v Európe nedostupné kupé Nissan Z (Fairlady Z) či staršie športové modely, ako je 300ZX, hádate samozrejme správne. Dizajnéri Leafu sa nechali inšpirovať ich čiernym zadným čelom a grafikou zadných združených svetiel využívajúcich zaoblené obdĺžniky, aj keď v prípade novinky sú (podľa automobilky holografické) a orientované tiež vertikálne. Schválne.
Práve v orientácii a počte je totiž zakódovaný odkaz na názov automobilky. Dva vertikálne obdĺžniky a tri horizontálne. Tri a dva je japonsky „に“ a „さん“, čo prečítate spolu ako „ni-san“.
Záchranca?
V prípade, že nás sledujete pravidelne, pre vás celkový dizajn nového Leafu určite nebude prekvapením. Automobilka už koncom marca zverejnila jeho prvé fotografie a dokonca sme mali možnosť náhodou stretnúť ho naživo v uliciach Prahy, ukrytého pod maskovacou fóliou.
Pochopiteľne netušíme, či je vám nový Leaf sympatický, má však pomerne nevďačnú úlohu. Nissan je vo veľmi zlej ekonomickej situácii, takže sa bude musieť pokúsiť (spolu s novou Microu a chystaným menším modelom Juke) zachrániť automobilku pred krachom či zlúčením so silnejším koncernom.
Príbuzný Ariyi
Nový Leaf, ktorého výroba práve odštartovala v britskom Sunderlande, sa vás pokúsi presvedčiť o nutnosti kúpiť si ho nasledujúcimi vlastnosťami...
Je postavený na aliančnej modulárnej platforme CMF-EV, takže je blízkym príbuzným väčšieho modelu Ariya. Po konštrukčnej stránke to okrem obligátneho predného zavesenia MacPherson znamená tiež pokročilé viacprvkové zadné zavesenie, ktoré Leaf doteraz nemal.
Dva motory, každý s vlastnou batériou
Zákazníci budú mať možnosť vybrať si jeden z dvoch dostupných elektromotorov, v oboch prípadoch výlučne s pohonom predných kolies. Slabšia verzia Standard má maximálny výkon 177 koní a automobilka ju bude kombinovať s akumulátorom s kapacitou 52 kWh, ktorá podľa WLTP stačí na 436 kilometrov. Z 0 na 100 km/h akceleruje za 8,6 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 160 km/h.
Drahší Extended dostal elektromotor naladený na 218 koní (z 0-100 km/h za 7,6 s a opäť 160 km/h), trakčnú batériu s kapacitou 75 kWh a normovaným dojazdom 604 kilometrov. Mimochodom, Nissan tvrdí, že Leaf má pri rýchlosti 130 km/h dojazd na diaľnici podľa interných testov 330 kilometrov, s menším akumulátorom 222 km.
Maximálny nabíjací výkon 150 kW je zhodný a 30-minútové nabíjanie by malo predĺžiť dojazd o 417 kilometrov, aj keď tento údaj je zatiaľ predbežný.
Sympatické je, že batéria je prepojená s Google Maps, takže ak do navigácie zadáte ako cieľ rýchlonabíjačku, elektronika začne automaticky zahrievať články na ideálnu teplotu. Nabíjanie by malo byť vďaka tomu rýchlejšie. V opačnom smere môže aj Leaf fungovať ako powerbanka, ponúka rozhranie V2L s príkonom 3,6 kW a je kompatibilný tiež s V2G, takže bude schopný vracať časť energie do siete.
Fyzické tlačidlá neodmieta
Interiér nového Nissan vyzerá veľmi jednoducho. Zachoval si nejaké fyzické tlačidla (okrem iného na dvojramennom volante), ale nie je ich veľa. Palubnej doske dominujú dva prepojené 14,3-palcové obrazovky, takže sú ešte väčšie ako v modeli Ariya.
Tesne pod dotykovým displejom nájdete lištu s dotykovými tlačidlami ovládajúcimi ventiláciu a klimatizáciu a medzi výduchmi potom nájdete klasický jednoduchý otočný ovládač hlasitosti audiosystému a pár gombíkov na vyhľadávanie skladieb či voľbu režimu kamery parkovacieho systému.
Batožinový priestor má objem 437 litrov.
Vyššie modely dostanú audio Bose, vrátane špeciálnych reproduktorov integrovaných do hlavovej opierky, ktoré dokážu prehrať okrem iného aj navigačné informácie či výstražné zvuky bez toho, aby rušili zvyšok posádky.
Aby sme nezabudli, nový Leaf má dĺžku 4350 mm, takže je len o päť centimetrov dlhšia ako hranatejší konkurent, teda Kia EV3. Dostupný bude s 18 alebo 19-palcovými hliníkovými diskami, ktoré opäť opakujú hru s číslami, respektíve počtom vizuálne odlíšených lúčov „dva-tri“.
zdroj: Nissan