Slovensko chce šetriť a tu každoročne neefektívne unikne 57 miliónov €

Najväčšiu cestnú stavbu Európy ostatných rokov otváral zhotoviteľ počas leta a jesene 2021 po dohode s NDS a Políciou SR postupne po väčších či menších úsekoch. Na konci 45. týždňa 2021 v tichosti počas víkendu otvorili aj posledný úsek. Práve ten z pohľadu zhotoviteľa zavŕšil 5 rokov trvajúcu gigantickú stavbu PPP projektu v hodnote 1,87 miliardy, za ktorý má Slovensko ročne platiť 57 miliónov eur po dobu 30 rokov. Tragédiou veľkého obchvatu pre jeho dobré využitie je totálne zlyhanie štátnych inštutúcií v podobe Národnej Diaľničnej Spoločnosti a Ministerstva dopravy. Tie od roku 2016, keď sa reálne začal súkormnou spoločnosťou stavať obchvat, do dnes nedokázali pripraviť kľúčovú časť projektu, ktorú si vzali na zodpovednosť - križovatku D1 D4.

Z Rače priamo do Rakúska

Od novembra 2021 môžu motoristi využívať celú novú diaľnicu D4 okolo hlavného mesta medzi hranicou s Rakúskom pri Jarovciach až po mestskú časť Rača. Samozrejme, rovnako z diaľnice D4 aj z rýchlostnej cesty R7 sú mnohé zjazdy na mestské časti a obce až takmer po Dunajskú Stredu pri obci Holice. Otvorený úsek D4 medzi Vajnormi a Ivankou pri Dunaji v dĺžke približne 2,5-kilometra vedie pod diaľnicou D1. Zatiaľ však chýba prepojenie oboch diaľnic, čo zásadne znižuje dopravný potenciál obchvatu.

Diaľničná križovatka D1 D4 mala byť už pred 3 rokmi. Ani ďalšie 3 však nebude

Viaceré okolnosti a nesprávne rozhodnutia, či opakované zmeny v projekte spôsobili, že NDS sa do výstavby diaľničnej križovatky nepustila. Križovatka však ako dáva celému obchvatu hlavného mesta hlavný zmysel. Aby doprava, ktorá k Bratislave prichádza no nie je jej cieľom cez mesto ísť ani nemusela. Samozrejme, plný potenciál obchvatu by bol naplnený a využitý až po otvorení tunela pod Karpatmi, na ktorý už xistuje predbežný projekt. Je však asi málo pravdepodobné, že sa tento tunel pre veľkú finančnú náročnosť vôbec kedy postaví.

Dielo D4R7 má 60 km, spravovať ho bude Zero Bypass LTD

Celé dielo D4R7 prepája diaľnica D4 Bratislavu od obce Jarovce - Bratislava po časť východ - Rača v dĺžke 27 kilometrov a rýchlostná cesta R7 Bratislava, Nivy - Šamorín, západ - Holice v dĺžke 32 kilometrov. Súčasťou D4 je trojkilometrové súmostie ponad Dunajom s hlavným Lužným mostom. D4 a R7 sú prepojené v križovatke Bratislava, juh, v križovatke Bratislava, Jarovce je D4 napojená na diaľnicu D2. Prevádzku, údržbu a opravy úsekov D4 a R7 v celkovej dĺžke takmer 60 kilometrov bude zabezpečovať koncesionár PPP projektu, spoločnosť Zero Bypass Limited.