Enso TX1. Tak znie celý názov pneumatiky špeciálne vyvinutej pre elektromobily. Briti tvrdia, že batériové autá kvôli svojej vysokej hmotnosti (a zanedbateľný nie je ani maximálny krútiaci moment tesne nad nulovými otáčkami) „žerú“ gumy výrazne rýchlejšie ako bežné osobné autá.

Šéf Ensa, Gunnlaugur Erlendsson, hovorí, že podľa testov Michelinu a Goodyearu je opotrebovanie pneumatík obutých na elektromobiloch rýchlejšie o 25 až 50 percent. Nová TX1 má byť v tomto (ako inak) výrazne odolnejšia a navyše predĺžiť dojazd elektromobilu „o viac ako 10 percent“, tým sa ale dostávame k prvému problému.

Aby boli pneumatiky skutočne schopné lepšie odolávať opotrebovaniu a zároveň mali nižší valivý odpor (a tým pádom zväčšovali akčný rádius), ich zmes musí byť tvrdšia. A v takom prípade je na mieste otázka, ako také gumy zmenia na danom aute jeho jazdné vlastnosti či brzdnú dráhu.

Enso nič také nepopisuje a na svojich stránkach i v rozhovoroch dáva najavo, že je pre túto firmu prioritou prevádzková efektivita a zníženie produkcie prachových častíc z pneumatík, čo tvrdšia zmes asi vážne zvládne.

Enso zatiaľ ponúklo svoje služby taxikárom a správcom flotíl, nepochybujeme ale, že bude chcieť podobný model predať aj bežným zákazníkom a že bude mať možno aj iných nasledovníkov.

Aby Briti dokázali, že ich TX1 splní sľubované, rozhodli sa ponúknuť svoje produkty a služby londýnskym taxikárom a správcom firemných flotíl. Vodiči, ktorí do toho chcú ísť, však nemusia platiť za pneumatiky pri prezutí, ale v závislosti na počte najazdených kilometrov.

A taxa? Jedna penca za míľu na jedno auto. To je v závislosti na aktuálnom kurze približne 0,73 centa za kilometer. Ak vám pri agresívnom jazdnom štýle vydrží sada pneumatík 10 tisíc kilometrov, potom by ste za Enzo TX1 dali len nejakých 73 eur. Priemer je 25 až 50 tisíc kilometrov a v takom prípade by po vás Briti chceli 183 až 365 eur. Je to pre vás stále zaujímavé?

Logicky pre niekoho nie. Poznáme vodičov, ktorí sú schopní na jednej sade pneumatík odkrútiť aj 100 tisíc kilometrov. Mnohí šoféri s malým ročným nájazdom, ktorí obvykle vymieňajú gumy kvôli ich veku a stvrdnutej zmesi, by však niečo také možno uvítali.

A tým sa dostávame k poslednej otázke, ktorá vás pri čítaní týchto riadkov zrejme napadla? Ako Enso vie, koľko kilometrov auto najazdí?

Samozrejme vďaka tomu, že v spolupráci s firmou Zeti nechá do vášho auta namontovať sledovacie, teda pardon, telematické zariadenie, ktoré vám tie kilometre presne spočíta.

Takže si to zhrňme. Môžete mať pneumatiky, ktoré by vám mali vďaka tvrdšej zmesi vydržať na elektromobile dlhšie a predĺžiť jeho dojazd o povedzme 10 percent. Ale keby aj nie... pri nákupe neplatíte nič a 1000 kilometrov vás vyjde na 7,3 eura.

Na druhej strane je takmer isté, že tvrdšia zmes a znížený valivý odpor zhoršia kvalitu jazdy, pravdepodobne tiež jazdné vlastnosti a predĺžia brzdnú dráhu. Nad to musíte v aute zniesť sledovacie zariadenie a zároveň patríte k vodičom, ktorí sa k svojim bežným pneumatikám správajú šetrne. Na ktorú stranu by ste sa pridali?

JE PRE VÁS UVEDENÝ PRENÁJOM PNEUMATÍK SPOJENÝ S POPÍSANÝMI VÝHODAMI A NEVÝHODAMI ZAUJÍMAVÝ?
  • Urobil by som to už kvôli zníženiu emisií svojho auta. ( 2% )

     

  • Ak by sa taká ponuka na našom trhu objavila, zvážil by som ju. ( 6% )

     

  • Prenájom by som bral, ale bez toho sledovacieho systému. Je predsa možné odčítať km z tachometra. ( 7% )

     

  • Len ak by som mal istotu, že tieto pneumatiky nezhoršia jazdné vlastnosti a zásadne nepredĺžia brzdnú dráhu. ( 9% )

     

  • Za žiadnych okoloností nie. Vadí mi tento typ gúm i spôsob sledovania kilometrov. ( 76% )

     

Odpovedalo 219 ľudí