Viac ako tretina mostov zúfalo potrebuje rekonštrukciu alebo výmenu. Hrozí, že ich v budúcnosti uzavrú
Technický stav mostov je rozdelený do siedmych kategórií. Do kategórií 5-7, teda zlý, veľmi zlý a havarijný dokopy v SR spadá až 2960 mostných stavieb. To je 36 %, čiže viac ako tretina. Potrebujú celkovú rekonštrukciu alebo úplnú výmenu. Neopravujú sa priebežne a ich počet v priebehu rokov neklesá. Postupne sa presúvajú do horšej a horšej kategórie, až kým sa nezačnú rozpadávať. Následne ich musia uzavrieť a ukáže sa, aký obrovský mali pre vodičov význam.
Sereď – ľudia mesačne utrácajú za palivo o 100 € viac!
Uzávera mosta ponad železničnú trať rozdelila mesto. Obchádzka po diaľnici R1 má 16 km. Občanom sa mesačné výdavky na palivo zvýšili viac než o 100 €! Zdražel vývoz odpadu aj lístky na MHD. Most bol uzavretý dva roky, kým ho začali búrať. Nový by mal byť dokončený v lete 2026. To je jeden z mnohých alarmujúcich príkladov zlého hospodárenia štátu a samosprávy.
Brodské – odstavený hraničný priechod s Českom
Vzdialenosť medzi slovenskou obcou Brodské a českým Lanžhotom je 5 km. Hraničný priechod ľudia využívali na každodenné cestovanie do práce aj za rodinami. Obchádzka cez Holíč a Hodonín má takmer 50 km a trvá hodinu. Našťastie je možné obchádzať aj po D2 bez diaľničných známok. Dočasná výnimka platí medzi Kútmi a Břeclavou. Táto obchádzka má 30 km a zaberie 20 minút. Pre chodcov a cyklistov je však bezpredmetná!
Bratislava, Hradská – polhodinové kolóny na obchádzke
Malý, nenápadný, ale o to významnejší. Tak by sa dal z hľadiska dopravy opísať most na Hradskej ulici, ktorý spája dve mestské časti – Podunajské Biskupice a Vrakuňu. Vedľa pôvodného mosta síce hneď na začiatku vybudovali dočasné premostenie, ale jazdiť po ňom môžu len záchranné zložky, MHD a chodci. Osobné autá musia obchádzať po Odeskej a Popradskej ulici. V čase špičky sa v kolónach môžu zdržať aj polhodinu. Po roku prác by mal byť nový most hotový koncom roka 2025.
Nitra – štvorkilometrová obchádzka pripomína tankodrom
Most pri bývalom Zelokvete je dnes už len kopa prehnitého dreva, hrdzavého železa a rozpadávajúceho sa betónu. Majiteľ miestneho autoservisu tvrdí, že v minulosti museli opravy vziať do vlastných rúk. Nakúpili vrecovaný asfalt aj oceľové platne. Mesto nakoniec most pre havarijný stav zatvorilo. Štvorkilometrová obchádzka je miestami taktiež vo veľmi zlom stave a poškodzuje podvozky áut.
Breziny – keď zlyhá ľudský faktor
Most pri obci Breziny mal počas rekonštrukcie dočasne zníženú nosnosť na 7,5 t. Ako sa vraví, čas sú peniaze a 20 km obchádzka by bola na dlho (možno aj na hodinu, ak by ste sa vo Zvolene dostali do kolóny). To isté si zjavne povedal vodič plne naloženého kamióna, ktorý mohol vážiť až 40 t. Most sa pod ním prepadol a na pár mesiacov donútil jazdiť po obchádzke aj všetkých ostatných. Treba však dodať, že táto nehoda sa stala počas práve realizovanej rekonštrukcie aj napriek tomu, že starosta vodiča osobne upozornil. Samospráva mala aj pred nehodou viditeľnú snahu riešiť stav mosta, ktorý je už v súčasnosti plne prejazdný.
Na mosty Slovensko kašle celé dekády
Napriek vyššie uvedeným príkladom je stav ciest a mostov na Slovensku v mnohých prípadoch alarmujúci. Nie je to záležitosť posledného roka, či troch. Napriek stovkám tisíc ľudí (nie len vodičov) a desiatkam reportáží o uzavretých, dlho neopravovaných alebo naopak prekvapivo dlho opravovaných mostoch sa situácia nemení. Respektíve mení, ale k horšiemu! Slovensko nám padá na hlavu, v prípade mostov doslova. Kam to má až zájsť? Budeme o pomoc s premosteniami pravidelne žiadať armádu a rozšíria sa aj kompy?