Prvá generácia

Zdieľa techniku so sesterským VW Touareg. Pre niekoho je to trocha pod úroveň značky, napriek tomu však pre Porsche znamenalo množstvo ušetrených peňazí na vývoji. Ak by sme sa mali pozrieť na Cayenne prvej generácie z hľadiska dizajnu, prakticky kopíruje črty modelu 911 generácie 996. Pre niekoho je to dokonca prerastená a zvýšená 911. A presne to bol zámer dizajnérov. Vtlačiť tvary 911 do všetkého čo vtedy robili. Podobne je na tom Boxster aj prvá Panamera.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Keďže sa situácia v Európe na konci 90-tych rokov zmenila a prišiel boom pre SUV, Porsche nemohlo stáť stranou. Preto prišlo rozhodnutie vyrábať SUV. Aj Cayenne je spojený so slovenskou pobočkou Volkwagenu v Devínskej Novej Vsi, aj keď do tretej generácie sa tu nekompletizoval celý.

O jeho popularite niet pochýb. Napríklad vo finančnom roku 2003/2004 z neho predali takmer 40 000 kusov, čo z neho robilo najpredávanejší model značky. I keď ste mali Porsche, nie všetko z výbavy bolo v sérii. Za vzduchový podvozok či dokonca bi-xenónové svetlá ste museli priplatiť.

Najvýkonnejšie sériové SUV

Facelift prišiel v roku 2007 a najväčšie zmeny ste mohli postrehnúť pod prednou kapotou. Ešte pred modernizáciou bol základom atmosférický 3.2 VR6 a vyššie stáli V8. Najvýkonnejším bol Cayenne Turbo S s 4,5-litrovou V8 a 383 kW (521 k). Po modernizácii prišiel 3,6 VR6 a V8 prepracovali na 4,8-litrový zdvihový objem. Najvýkonnejšie Turbo S posilnilo na 404 kW (550 k).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Cayenne bol v dobe premiéry a aj po modernizácii najvýkonnejším sériovým SUV na svete, s veľkou pravdepodobnosoťu aj najrýchlejším. Avšak dopyt si vyžiadal aj prvé nasadenie dieselu, nielen pod kapotou Cayenne ale celkovo pre značku Porsche. Trojlitrový V6 TDI ponúkal 176 kW (240 k) a 550 Nm. Zrýchlenie voči základnému benzínu kleslo len nepatrne, avšak bolo to prvé veľké Porsche so spotrebou pod 10 l/100 km. To už klopala na dvere druhá generácia.

Druhá generácia

Tá prišla na trh v roku 2010, rovnako tiež zdieľala niektoré komponenty so sesterským VW Touareg druhej generácie. Voči predchodcovi dokázali ušetriť konštruktéri 40 až 90 kg. Do série sa dostala 8-stupňová automatická prevodovka pre všetky motory okrem základného VR6. Predchodcu ste totiž mohli mať v sérii so 6-stupňovým manuálom aj vo verzii V8. Facelift prišiel v roku 2014, zmenil optiku prednej časti a pribudli 4-bodové LED denné svetlá. LED pre stretávacie boli v sérii až pre modely Turbo.

Cayenne hybrid

Ako som naznačil, základom bol stále 3,6 VR6, avšak od modernizácie niektoré V8 nahradil preplňovaný V6. Turbo si však stále ponechalo 4,8-litrovú V8, v najvýkonnejšom prevedení ponúkala až 419 kW (570 k) a 800 Nm. V tejto generácii prišiel aj hybrid kombinujúci 3,0-litrový zážihový V6 s elektromotorom. Pre letcov na dlhé trasy tu bol 3,0-litrový V6 TDI a už aj 4.2 TDI s až 283 kW (385 k) a 850 Nm.

Táto generácia bola na trhu do roku 2017, kedy ju vystriedala tretia, aktuálna. To už je ale súčasný príbeh a tak sa ním v tomto článku zaoberať nebudeme. Porsche Cayenne je však silným hráčom na poli SUV a určite s ním má značka plány aj do budúcna.