Od superšportov k SUV
Pod vedením nového generálneho riaditeľa, Nicka Collinsa, sa McLaren odhodlal pre revolučnú zmenu. Po desaťročiach, čo vyrábali výhradne dvojmiestne autá, potvrdili vývoj modelu s viac ako dvoma sedadlami. Štvormiestne kupé alebo sedan by nebol až taký skok, ale naopak očakávaný krok dopredu.
McLaren cielene skúma „susedné segmenty“, čiže niečo medzi superšportom, grand tourerom a SUV. Hoci finálny výber tvaru karosérie ešte nie je uzavretý, v zákulisí sa hovorí, že najvážnejším kandidátom je práve SUV s extrémnym výkonom a nízkou hmotnosťou.
Arabské peniaze, čínske technológie
McLaren dnes už nie je len tradičná britská značka z Wokingu. Po novom ju finančne podporuje Abu Dhabi’s CYVN Holdings, ktorá zároveň zastrešila aj spojenie s elektromobilovým startupom Forseven.
To však nie je všetko. McLaren nadviazal strategickú spoluprácu s čínskym gigantom Nio, ktorý bude dodávať komponenty a batériové technológie pre nové modely.
Zdroje z interného prostredia tvrdia, že McLaren testuje platformu s vysokonapäťovou architektúrou a modulárnou batériou, ktorá má umožniť výkon porovnateľný s dnešnými hybridmi, no s nižšou hmotnosťou.
Ľahký ako McLaren, silný ako nikdy
Aj keď McLaren chystá SUV, zároveň sľubuje, že nezanevrie na rodokmeň. Collins tvrdí, že aj praktickejší model bude postavený podľa filozofie „lightweight performance“. To znamená karbónový monokok, špičkovú aerodynamiku a motor V8, ktorý by mohol byť kombinovaný s hybridným systémom novej generácie.
Niektoré patentové nákresy, ktoré sa objavili online, naznačujú aktívne chladenie batérie karbónovými kanálmi a variabilný pohon všetkých kolies, ktorý dokáže úplne odpojiť zadnú alebo prednú nápravu podľa jazdného režimu.
Do ktorého segmentu bude patriť?
Údajne je projekt viacmiestneho McLarenu už niekoľko mesiacov v prototypovej fáze. Dokonca sa šepká, že interné označenie modelu znie „Project Atria“ a že má ísť o vysoký grand tourer s konfiguráciou 2+2 – teda skôr konkurenta pre Ferrari Purosangue než pre Lamborghini Urus.
Fanúšikovia špekulujú aj o možnosti šesťmiestneho super-SUV (2+2+2), čo by pre McLaren boli úplne neprebádané vody. Niektoré zdroje dokonca tvrdia, že Nio by mohlo vyrábať časť komponentov priamo v Číne, aby sa znížili výrobné náklady pre ázijský trh.
McLaren má už dnes zafixovanú produktovú stratégiu do roku 2030. To znamená, že viacmiestny model je pevne zaradený v budúcom portfóliu.
Kým fanúšikovia nad týmto krokom krútia hlavou, realita je jasná – superšporty samotné značku neuživia. SUV či 2+2 GT by mohlo McLarenu priniesť nový zdroj ziskov, viac zákazníkov a lepšiu stabilitu. Rovnaký krok muselo pred štvrťstoročím učiniť Porsche a neskôr sa pridalo aj Ferrari, Lamborghini, Aston Martin či Maserati.
Ak sa všetko podarí, prvé oficiálne detaily by sme mohli vidieť už v roku 2026. Ak bude SUV od McLarenu skutočne také, ako sľubuje – ľahké, extrémne rýchle a krásne, môže to byť najväčšia revolúcia v histórii značky.