Z vyššieho popísaného scenára majú na konci dňa profitovať motoristi, ktorí vraj takto zaplatia za benzí či naftu menej. Francúzsko takto pristupuje na určitý čas – údajne má ísť o niekoľko mesiacov – k stopnutiu účinnosti legislatívy, ktorá v krajine platí dlhodobe už od 60. rokov minulého storočia.

Politici prišli s  nápadom v úmysle vyhnúť sa plateniu ďalších drahých dotácií zo štátneho rozpočtu, ktorý je beztak napätý vplyvom ďalších výdavkov štátu. Nákladný program na dotovanie pohonných hmôt pre motoristov by si Francúzsko mohlo dovoliť iba ťažko, respektíve len za cenu neprimeraného rastu zadlženosti krajiny.

Doženú to inými príjmami?

Celá iniciatíva počíta s tým, že čerpacie stanice doženú stratu na palive prostredníctvom ponuky doplnkových služieb či výrobkov. Na margo tejto myšlienky sa však už začali čoraz hlasnejšie ozývať najmä prevádzkovatelia menších čerpačiek. Bijú na poplach s tým, že oni takúto možnosť dodatočných tržieb a iných zdrojov príjmov často vôbec nemajú.

Ako pripomína agentúra TASR, ceny na pumpách sú pre Francúzov doslova rozbuškou. Kvôli tejto téme neváhajú vyjsť do ulíc a rozpútať rozsiahle štrajky. Vláda chce preto aj takto miestnym obyvateľov ukázať, že sa o tému aktívne zaujíma. „S týmto bezprecedentným opatrením dosiahneme pre Francúzov hmatateľné výsledky bez dotovania paliva,“ uviedla francúzska premiérka Élisabeth Borneová.

Ide tak o odlišný prístup, aký Slovensko v tejto chvíli nepozná. Pravdou však je, že naše ceny benzínu či dieselu na čerpačkách v celkom meradle nielen narástli, ale zároveň sa aj štatisticky prepadli na horšie priečky rebríčka všetkých krajín EÚ. Vplyv na to má okrem iného i odklon od lacnej ruskej ropy po vypuknutí vojny na Ukrajine k drahším alternatívnym dodávateľom.

Zdroj: TASR / ilustračné foto: The Times of India