Začiatok používania ľadviniek sa datuje do 30. rokov minulého storočia. Presne tak, dizajnový jazyk značky tak nezačal hneď s príchodom preobaleného modelu Dixi, avšak až v 30-tych rokoch s modelom 303.

Takto nejako začínalo BMW s "ľadvinkami".

Ale ani to neboli „ľadvinky“ tak ako ich poznáme dnes, jednoducho dizajnový jazyk značky. Vtedy len automobilka rozdelila chladiaci otvor pre chladič na 2 otvory. Vznikli tak obrovské „ľadvinky“ a modelu sa dá pripísať prvé použitie tohto typu. Neskôr, taktiež v 30-tych rokoch, začali používať ešte užšie a na výšku dlhšie otvory, jednoducho to vtedy ladilo s dizajnom aute stavaného skôr na výšku ako šírku.

BMW 507 započalo éru s "ľadvinkami" orientovanými horizontálne.

Zmena nastala v roku 1956 s modelom 507. I keď ide o veľmi špecifický automobil, nasledovala ho vlastne Z8 v roku 2000, obe verzie tak mali „ľadvinky“ orientované skôr na šírku, ako výšku. Bol to výrazný odklon od vertikálne orientovaných otvorov, ktoré prakticky pokračovali na iných verziách ako Neue Klasse, sérii 02 a postupne aj na nových triedach 3, 5 a 7.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Medzitým sme však mohli byť svedkami BMW, ktoré nemali dokonca žiadne „ľadvinky“. Bolo to z dôvodu nepotrebnosti, teda motor ste mali vzadu. Išlo napríklad o „bublinku“ Isettu alebo BMW 700, všetko bez potreby chladenia motora vpredu.

BMW Isetta, jedno z mála BMW bez "ľadviniek".

Ďalšou zmenou bolo použitie extrémne malých „ľadviniek“, ktoré boli skôr štvorcovej konštrukcie. Takýmito sa mohli chváliť napríklad BMW M1, Z1 alebo aj do konca 90-tych rokov predávané BMW 8. Takéto dizajnové odklony však dnes už nečakajme.

Takmer štvorcové "ľadvinky" na BMW 8 generácie E31.

V priebehu 90-tych rokov sa z vertikálne orientovaných ľadviniek postupne začalo prechádzať bližšie k štvorcovej konštrukcii. Napríklad BMW 3 generácie E36, BMW 5 generácie E39 a BMW 7 generácie E38 (i keď modernizované BMW 5 generácie E34 a 7 generácie E32 už mali tiež skôr štvorcové „ľadvinky“).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Tento trend si BMW udržalo do približne konca prvého desaťročia tohto storočia. Následne nastupujú generácie F10, F30 či F01, kde sú opäť rozmery skôr viac na šírku ako výšku. To sa však opäť mení s príchodom najnovších generácii G, obzvlášť markantné to je na veľkých X verziách, keďže napríklad BMW 3 generácie G20 ich má stále orientované horizontálne. Jednoducho medzi modelmi aktuálne panuje skôr roztrúsenosť, ako spojitosť.

Súčasnosť v podobe modernizovaného BMW 7 G11 LCI

Čo bude nasledovať ďalej? Nuž, trend je jasný, skôr vertikálne „ľadvinky“ sú v móde, tie budú aj na novom BMW 4, kde to dotiahnu skoro do rozmerov áut z 30-tych rokov minulého storočia (obrazne povedané). Podľa konceptov však nie je vylúčené ani spojenie „ľadviniek“, teda niečo, čo nie je pre BMW vôbec typické. Ktoré sú tie vaše naj? A ktoré sa vám naopak nepáčia?

Zdroj: motor1.com

Budúcnosť BMW?