Elektrické autá sú pre automobilky, zákazníkov a aj samotné servisy zatiaľ veľkou neznámou. Európska únia ich síce legislatívne pretláča a chce z elektromobility urobiť dominantný spôsob osobnej mobility, no kým sa výraznejšie nerozšíria, chýbajú údaje napríklad o tom, ako to bude s ich spoľahlivosťou a servisnými nákladmi. Aspoň trochu svetla do tejto problematiky vniesol výskum spoločnosti We Predict mapujúci servisné náklady 19 miliónov sledovaných áut (konvenčných aj elektromobilov) vyrobených v rokoch 2016 – 2021.

Najskôr drahé, potom sa to zlepší

Ako poukazuje výskum, počas prvých troch mesiacov vlastníctva auta boli pri elektromobiloch servisné náklady približne 2,3-krát vyššie ako pri autách so spaľovacími motormi. Už po roku ich služby sa však tento pomer zlepšil na 1,6-násobok servisných nákladov v porovnaní s „fosílnymi“ autami. Detaily správa neuvádza (čo je škoda), medzi hlavné príčiny zvýšených počiatočných servisných nákladov však radí problémy s kabelážou a príslušenstvom nabíjania, bokom však nezostáva ani podvozok. Ten trpí vyššou hmotnosťou trakčných batérií, čo sa podpisuje na jeho zvýšenej záťaži. Ako problematická sa v začiatkoch ukazuje aj zložitosť elektrických systémov elektrických áut a diagnostikovanie ich prípadných porúch. Kým pri klasických autách je diagnostika tiež pomerne zložitým servisným úkonom, pri elektromobiloch ide o ešte zložitejšiu záležitosť vyžadujúcu špeciálne postupy. Spolu s vyššími personálnymi nárokmi (vyškolení „silnoprúdari“ a pod.) to v konečnom dôsledku znamená vyššie ceny normohodín za opravu elektrických áut (cca + 30 %).

Ako však správa We Predict konštatuje, všetko je len na začiatku a dá sa predpokladať, že sa situácia okolo opráv elektromobilov v budúcnosti zlepší. Väčšina porúch ide navyše na účet automobiliek (záruka), takže je ich snahou na spoľahlivosti svojich áut výrazne zapracovať.