Na nové autá nemáme

Priemerný vek áut v Európskej únii síce rastie, ale Slovensko patrí medzi krajiny, kde starne najrýchlejšie. Oproti štátom západnej Európy, ktoré si držia priemer okolo 10 rokov, je rozdiel priepastný.

Hlavným dôvodom je dlhodobé zvyšovanie cien nových áut, drahšie financovanie, slabšie príjmy obyvateľstva a celková ekonomická neistota. Minimálna mzda je u nás stále pod hranicou 1 000 €. Pre veľkú časť motoristov sa kúpa nového auta stala prakticky nemožnou.

Súkromné autá presahujú vek 20 rokov

Oficiálny priemer 14,7 roka nezodpovedá tomu, čo skutočne jazdí po slovenských cestách. Ak neveríte, choďte sa na vlastné oči presvedčiť na ktorékoľvek parkovisko pred supermarketom počas pracovných dní o 14:30. Mimo väčších miest dominujú autá staršie ako dve dekády.

Majitelia si ich nechávajú jednoducho preto, že na novšie nemajú. Navyše jazdenky oproti minulým rokom výrazne zdraželi a pre mnohé rodiny sú aj desaťročné autá stále pridrahé.

V praxi to znamená, že vodič investuje stovky eur ročne do servisu za auto, ktorého trhová hodnota presahuje často len niekoľko stoviek. Napriek tomu si ho ponecháva, pretože nemá z čoho financovať mladšie vozidlo.

Firemné flotily skresľujú realitu

Oficiálny priemer zásadne omladzujú firemné autá. Veľké firmy v Bratislave a okolí obmieňajú vozidlá často už po dvoch rokoch, aby udržali nízke náklady, vysokú spoľahlivosť a dostupnosť moderných technológií. Tieto tisíce nových áut každoročne stiahnu priemerný vek celého autoparku smerom nadol.

Ak by štatistiky hodnotili len autá v súkromnom vlastníctve, Slovensko by patrilo medzi najstaršie vozové parky v Európe a priemerný vek by presahoval 20 rokov.

Riziká jazdenia na starých autách

Starnúci autopark nie je len otázka estetického dojmu. Je to problém bezpečnosti aj životného prostredia.

Autá, ktorým ťahá na tridsiatku, nedosahujú úroveň ochrany, akú ponúkajú moderné vozidlá. Chýbajú im asistenčné systémy, pevnejšie karosérie či bezpečnostné prvky, ktoré sú dnes štandardom.

Po slovenských cestách ešte stále jazdia mraky Felicií, ktoré nemajú airbagy, ABS, ESP ani posilňovač riadenia. Karosérie mali už po opustení továrne pevnosť na úrovni kartónovej škatule. Nadmerná korózia a dedinské opravy na kolene to ešte zhoršujú.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 4 obrázkov

Prevádzka starého auta prináša aj riziko nerentabilných servisných nákladov. Porucha môže vzniknúť nečakane a cena opravy môže prevýšiť hodnotu samotného vozidla.

Bude to ešte horšie?

Ceny nových áut ďalej rastú a situáciu neuľahčuje ani pokles ponuky jazdených áut zo zahraničia. Kvalitné mladé jazdenky sú vzácnejšie a drahšie. Bez zásahu sa trend nezmení a slovenský vozový park bude starnúť ešte rýchlejšie.

Pomôcť by mohli dostupnejšie úvery, lepšie nastavené dane pri firemných autách či rozšírenie ponuky predvádzacích vozidiel. V opačnom prípade sa budeme prepadávať hlbšie medzi automobilové skanzeny Európy.

Slovensko má reálne jeden z najstarších vozových parkov v Európe a trend sa nezlepšuje. Väčšina ľudí jazdí na autách, ktoré prekročili hranicu 20 rokov, čo má dôsledky na bezpečnosť, ekológiu aj rodinné rozpočty.

Ak nepríde zmena, titul „vrakovisko Európy“ sa stane presným opisom stavu, v akom budeme najbližšie roky.

KOĽKO ROKOV MÁ VAŠE AUTO, KTORÝM KAŽDODENNE JAZDÍTE?
  • 2 roky alebo menej ( 4% )

     

  • 3-5 rokov ( 5% )

     

  • 6-10 rokov ( 15% )

     

  • 11-15 rokov ( 25% )

     

  • 16-19 rokov ( 22% )

     

  • 20 alebo viac rokov ( 30% )

     

Odpovedalo 3837 ľudí