Histórii vzniku kompaktného Oltcita sa už venovalo mnoho médií, vo svojej dobe šlo totiž o mimoriadne populárne auto, ktorému sa podaril doslova husársky kúsok – takmer okamžite rozdelil odbornú aj laickú verejnosť na dva nezmieriteľné tábory. Kým jedna strana nedala dopustiť na jeho pokrokovosť, dizajn a nadčasovú konštrukciu, tá druhá preklínala katastrofálnu kvalitu výroby a nespoľahlivosť, aká často nemala obdoby. Ako to už chodí, pravda bola niekde uprostred. Naozaj šlo o konštrukčne dobre navrhnuté auto a v bývalom Východnom bloku v podstate nemalo konkurenta, no faktom je aj to, že postupom času veľmi rýchlo upadala kvalita jeho výroby, rástla nespoľahlivosť a Oltcit sa niekedy až neprávom stával terčom posmechu.

Kontroverznejšie auto by ste v bývalom Východnom bloku hľadali asi ťažko.

Otvárajte šampanské, výrobu sme nakoniec rozbehli

Kto pozná históriu tohto auta, dobre vie, že verejnosti sa po dôkladnom vývoji predstavilo v Bukurešti už v októbri 1981. Jeho predstaveniu skutočne predchádzal pomerne náročný vývoj, v ktorom hrala hlavnú úlohu francúzska automobilka Citroën. S ňou uzavrela rumunská vláda zmluvu už v decembri 1976 a jej predmetom bola výstavba modernej automobilky a výroba kompaktného auta dokonalo prispôsobeného miestnym podmienkam. V novom podniku mala rumunská strana podiel 64 %, zvyšok patril Francúzom. Meno Oltcit vzniklo spojením počiatočných písmen slov Oltenia (kraj, v ktorom vznikla automobilka) a Citroën. Neprekvapí, že aj jeho logo v sebe nesie časť pôvodného loga Citroën.

Na západných trhoch sa predával pod označením Citroën Axel.

Ako to už v podmienkach reálneho socializmu často chodilo, napriek predstaveniu auta sa začiatok jeho sériovej výroby podarilo rozbehnúť až o rok neskôr, teda na jeseň 1982. A kým na začiatku nad kvalitou jeho výroby držal ochrannú ruku samotný Citroën a až do roku 1988 malo až 50 % jeho súčiastok francúzsky pôvod (Rumuni za ne platili vývozom exportných verzií Oltcita, ktorý sa na za pádaných trhoch ponúkal pod označením Citroën Axel), neskôr podiel rumunských komponentov prudko narástol (na úkor francúzskych) a s ním sa kvalita auta naopak prepadla do nekonečných hĺbok.

SPOMÍNATE SI NA OLTCIT?
  • Áno, poznám ho veľmi dobre ( 97% )

     

  • Trochu, jeho názov mi je povedomý ( 2% )

     

  • Nie, nič mi jeho meno nehovorí ( 1% )

     

Odpovedalo 462 ľudí  

Oltcit Club (vo výrobe bola aj slabšia dvojvalcová verzia Special) bol vo verziách 11 R a RL veľmi populárny aj v Československu, kde sa jeho prvé kusy dostali v roku 1987 (v tom roku náš trh obohatilo prvých 6000 Oltcitov). Dnes sú to všetko už len spomienky a hoci Oltcit na slovenských cestách už takmer nestretnete, zaslúži si aj na portáli Topspeed.sk aspoň takúto krátku spomienku na začiatky jeho sériovej výroby a predaja.