Nový spôsob merania emisií a vyššie poplatky
Pokiaľ návrh v Európskom parlamente na jeseň 2025 prejde, každá stanica technickej kontroly bude musieť kúpiť nové prístroje napr. meranie pevných častíc či oxidov dusíka, ktoré budú jednu prevádzku stáť až 80 000 €. Povinné investície sa premietnu do cien za TK+EK z doterajších cca 85 € až na 170 € pre vozidlá staršie ako 10 rokov. V Nemecku by mohli ceny stúpnuť zo 150 € až na 300 €.
Dnešné 10-ročné autá sú bezpečné a emisne čisté viac než dosť
Autá z roku 2015 sú dnes napríklad Superb III, Passat B8, Octavia III, Golf VII, BMW rad 3 F30/F31, Jaguar XE alebo Audi A6 C7.Nielen že už majú filtre pevných častíc, EGR ventily a vysokotlakové vstrekovanie – mnohé z nich už dokonca majú aj systém AdBlue! Postarané je nielen o emisie, ale aj o bezpečnosť. Adaptívny tempomat, systém udržiavania v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtvych uhlov, adaptívne diaľkové svetlomety či prednárazové asistenty sú bežná záležitosť. Bezpečnosť a čistota ovzdušia preto nie sú pádne argumenty, ide skôr o nezmyselné šikanovanie.
Väčšina Slovákov jazdí na vyše 20-ročných jazdenkách
Veľká časť obyvateľstva si nové autá jednoducho nemôže dovoliť. Pri súčasnej minimálnej mzde nižšej, než 1000 €, si často nemôžu dovoliť ani tie 10-ročné. V roku 2022 bol u nás priemerný vek automobilov 14,7 roka. Tento priemer však ťahajú dole firemné autá v Bratislave. Inak povedané, manažér každé dva roky vyfasuje novú služobnú Octaviu, Passat alebo Audi A6. To znamená, že skutočný priemerný vek vozidiel v súkromnom vlastníctve je 20 a viac rokov. Pokiaľ tomu neveríte, choďte sa na vlastné oči presvedčiť na ktorékoľvek parkovisko pred supermarketom počas pracovných dní o 14:30.
ZDROJ: Pravda
Odpovedalo 122 ľudí