Majú veľa kilometrov, ale nie sú zodrané

Zachovalý stav a rekordne veľa kilometrov majú autá, ktoré najazdia veľa za rekordne krátky čas. Véčka často slúžia ako diaľkové taxíky pre ľudí cestujúcich za prácou (opatrovateľky, kuchári, stavbári, skladníci apod.) do západnej Európy. 

Z Košíc do Viedne a späť sa otáčajú aj 6x týždenne. To znamená, že za týždeň najazdia 5400 km. To je 260 tisíc km ročne. Vodič pred spiatočnou cestou ani nevypína motor, lebo ho rovno strieda druhý a vracajú sa s autom späť. 

Naftový motor strávi celý život presne tým, na čo je určený – dlhá jazda po diaľnici konštantnou rýchlosťou pri optimálnej prevádzkovej teplote. Nezanáša sa karbónom, DPF filter sa nadmerne nezapĺňa a spotreba AdBlue je minimálna. Diaľnice dajú v porovnaní s mestom, vidiekom či stavenisko menej zabrať prevodovke, podvozku, brzdám...

Dokonca aj interiér Triedy V vyzerá po vyše pol milióne km takmer nedotknuto. Niet divu, keď pol milióna kilometrov stihnú najazdiť za 2 roky a nie za 20 rokov. 


Pozor na stočené kilometre!

Trieda V s čerstvo vytepovaným interiérom a rozlešteným lakom si vyslovene koleduje, aby ju z 500 tisíc kilometrov stočili tak na 150 tisíc kilometrov. Prípadne zo 700 tisíc na 250 tisíc kilometrov. Oklamaný zákazník zaplatí viac peňazí za auto v domnienke, že bude mať nižšie náklady na servis. Tie ho však časom dobehnú a vo výsledku prerobí dvakrát. 

Nový majiteľ zároveň stráca aj prehľad o tom, kedy a či vôbec boli vykonané servisné úkony predpísané na určitý kilometrový nájazd. Napríklad včas nevymenené rozvody budú mať fatálne následky v podobe motora zrelého na generálku alebo rovno na odpis. Prešvihnutý interval výmeny oleja v prevodovke, diferenciáli alebo chladiacej kvapaliny sa síce neprejaví ihneď, ale z dlhodobého hľadiska bude mať na životnosť auta určite vplyv. 

Máte už vyhliadnuté auto? Dajte ho pred kúpou preveriť

Aktuálny stav odometra sa zapisuje do databázy pri dovoze zo zahraničia, prepisoch, STK, uzavretí poistnej zmluvy ale aj servisných prehliadkach. To znamená, že podvodníci dnes majú už len minimálny, alebo žiadny priestor na výraznejšiu manipuláciu s odometrom. Ak by dnes niekto stočil auto o viac ako 100 000 km, moderné systémy to ľahko odhalia. Jedným z nich je napríklad RPZV, ktorý ponúka dva balíčky služieb. Prvým je ODO-Pass, ktorý zobrazuje stav kilometrov v čase, kedy boli zaznamenané. Ak však auto slúži na Slovensku a vie sa, ako sa bude používať, že urobí bláznivé nájazdy za krátky čas, vyplatí sa mu stáčať ODO-meter pravidelne, povedzme 2x ročne, vždy pred návštevou inštitúcie, ktorá má povinnosť stav ODO-metra hlásiť/zapisovať do národnej databázy.

Druhým vhodným balíčkom na preverenie auta je AUTO-Pass. Poskytuje komplexné informácie o vozidle v aktuálnom čase. Napr. či nie je vozidlo exekučne blokované, kradnuté, prípadne či nie je v majetku leasingovej spoločnosti. Okrem toho obsahuje údaje o tom, kde bolo vozidlo prvýkrát registrované, koľko malo majiteľov a získate aj informácie o nahlásených škodových udalostiach a dopravných nehodách.