Táto správa sa síce priamo netýka osobnej dopravy autami, no v otázke komplexného riešenia problematiky CO2, ktorej súčasťou sú aj opatrenia proti osobným autám, má s automobilovou dopravou vlastne veľmi úzky súvis. Ako totiž uvádza bruselská organizácia Transport & Environment, okrem áut si treba posvietiť aj na leteckú dopravu. A najmä na súkromné lietadlá, ktorými lieta pár vyvolených. Emisie CO2 zo súkromných lietadiel totiž rastú rýchlejšie, než CO2 z komerčných letov.

Zdaniť letenky aj letecké palivo

Transport & Environment uvádza, že jedno súkromné lietadlo dokáže za hodinu letu vypustiť až 2 t CO2, zatiaľ čo priemerný Európan vyprodukuje ročne 8,2 t CO2. Polovica súkromných letov uskutočnených nad územím Francúzska pritom bola kratšia ako 500 km. Ako ďalej uvádza správa, takéto veľmi krátke lety sú pri súkromných lietadlách dvakrát častejšie, než pri letoch komerčných, ktoré na palube vezú násobne viac pasažierov. Výsledkom výskumu je fakt, že malé súkromné lietadlá znečisťujú životné prostredie 5 až 14-krát viac než komerčné lety. Jedným z viacerých návrhov na riešenie tohto problému je preto návrh, aby sa na súkromné lietadlá používajúce fosílne palivá uvalila špeciálna daň. Zdaňovali by sa letenky, aj samotné palivo, pričom výška dane by bola závislá od vzdialenosti plánovaného letu a hmotnosti lietadla. Takto získané peniaze by slúžili na podporu vývoja „čistejších“ leteckých technológií.

zdroj: Transport & Environment