Číslo 10 je v histórii Lexusu LFA často

Prvé náčrty na papierových obrúskoch a začiatok výroby delí viac ako 10 rokov. Pri návrhu sa myslelo na každý detail. Vďaka tomu bolo vytvorené jedno z najpozoruhodnejších vozidiel 21. storočia. Ak nie primárne pre jeho tvary, zvuk úžasného motora, ktorý ladili špecialisti spoločnosti Yamaha už po naštartovaní ježí chlpy všetkým naokolo. Keď je roztočený, či už kým auto stojí, alebo keď ide športovo, väčšina sa zhodne, že je to jedno z najlepšie znejúcich áut na svete. Množstvo videí na internete práve na tému najlepšie znejúcich motorov je toho dôkazom.

Lexus LFA má jedinečný motor V10

Celý model bol výnimočný, ale najväčší dojem robil motor V10. Pohonná jednotka s označením 1LR-GUE vznikla výlučne pre tento model. Vyrobili iba 500 kusov motorov, rovnako ako áut. Atmosférický motor má objem 4 805 cm³, 560 koní a 460 Nm. Dokáže točiť až do 9 500 otáčok za minútu. Spojený je so 6-stupňovou automatickou prevodovkou s riadiacimi pákami pod volantom. 

Celková konštrukcia V10 je impozantná

Motor má rozmery menšieho V8 a hmotnosť agregátu V6. Blok motora a hlavy valcov sú z hliníku a kryty hláv z horčíka. Ojnice a 40 ventilov motora ukuli z titánu a na vahadlá bola použitá nástrojová oceľ, ktorá im prepožičala tvrdosť diamantu. Nízke ťažisko a dostatočné mazanie sú výsledkom použitia suchejo olejovej vane, riešenie známe z pretekárskych áut. Agregát, ktorý prenáša výkon na zadné kolesá je čo najbližšie ku kabíne, aby sa zabezpečilo správne rozloženie hmotnosti a čo najlepšia ovládateľnosť.

Lexus LFA znie ako Formule 1 s V10

Lexus LFA preslávil aj zvuk motora pripomínajúci vozidlá Formuly 1 z prelomu storočia. Charakteristický zvuk bol dosiahnutý vďaka špeciálnej komore v sacom systéme a efekt umocňovala dvojjadrová štruktúra s titánovým  prídavným ventilom, ktorá vo vysokých otáčkach smerovala výfukové plyny do rezonančnej komory. O ďalší zvukový zážitok v interiéri sa postarali tri kanály vedúce z motorového priestoru do kabíny. 

Konštrukcia z kompozitov a neobmedzené možnosti konfigurácie

Charakteristické znaky značky doplnili agresívne  línie,  predným nárazníkom so širokým výrezom nasávania vzduchu alebo nasávaním v oblasti podbehov kolies. K tomu sa pridala masívna zadná časť  s  trojitým trojuholníkovým výfukom, ako aj spojler, ktorý sa vysunie po prekročení rýchlosti 80 km/h. V konštrukcii auta boli využité ultraľahké kompozitné materiály vystužené uhlíkovými vláknami, čo umožnilo znížiť jeho hmotnosť o 100 kg. Až 65 % karosérie sa vyrobilo z kompozitov. Kupé má dĺžku 4 506 mm, výšku 1 219 mm, šírku 1 895 mm a rázvor bol 2 606 mm. 

Dizajnéri použili v interiéri uhlíkové vlákna, kožu, látku Alcantara a kovové povrchy. Sedadlá v tvare škrupiny zaisťovali pohodlnú polohu pri riadení. Auto je ozvučené špeciálne navrhnutým a ultraľahkým audio systémom Mark Levinson s 12 reproduktormi. Pred vodičom sa nachádzal unikátny elektronický displej. Každý Lexus LFA má vlastnú jedinečnú plaketku s číslom. Vďaka rozsiahlej personalizácii vozidla bolo možné dosiahnuť až 30 miliárd kombinácií. To zaručuje, že na svete neexistujú dva rovnaké modely. Dokumentácia pre každý vyrobený kus má 3 500 strán a je uložená v archívoch značky Lexus.

Špeciálna edícia Lexus LFA Nürburgring Package

V roku 2012 predstavili LFA Nürburgring Package v počte 50 kusov. Umožňovala ešte lepší výkon na pretekárskych okruhoch. Špeciálne navrhnutý aerodynamický balík obsahoval napríklad nový predný spojler a veľké zadné krídlo v štýle GT racer pre maximálny prítlak. Pruženie má znížené o 10 mm a použili ešte ľahšie kované hliníkové disky a výkonné pneumatiky Bridgestone Potenza RE070. 

Mierne upravené bolo aj hnacie ústrojenstvo. Motor dokázal vyprodukovať 571 koní – o 11 viac ako štandardná verzia. Úpravou prešla aj prevodovka, ktorá preraďovala prevody o 0,05 sekundy rýchlejšie. Posledný model LFA, ktorý opustil v decembri 2012 továreň Motomachi, bol vyrobený práve v tejto špeciálnej edícii.

Elektrický nástupca Lexusu LFA?

Prototyp Electrified Sport, predstavený v roku 2022, potvrdzuje, že značka chce aj naďalej ponúkať superšportiaky. Tentoraz však pôjde o elektromobil. Dizajn má na svedomí kalifornské štúdio Calty, ktoré kládlo dôraz na motoristický rodokmeň auta. Už na prvý pohľad zaujme dlhá kapota s otvormi na prívod vzduchu, dvojmiestna kabína priamo pred zadnou nápravou, veľké kolesá a svalnaté prelisy. Veľký dojem robia aj detaily ako brzdy s namodro nalakovanými strmeňmi, 21-palcové kolesá s centrálom skrutky alebo patentky na kapote a zadnom veku.

Auto je majstrovským dielom nielen dizajnérov, ale aj inžinierov. O dokonalú aerodynamiku sa postará predná maska ​​s otvormi na prívod vzduchu a spojlerom, štíhle bočné zrkadlá či efektný zadný difúzor. Pohonný systém bude môcť využívať polovodičové batérie. Automobil tak zrýchli z 0 na 100 km/h za niečo vyše 2 sekúnd a jeho dojazd bude približne 700 km.

zdroj: Lexus News