Eurokomisár Frans Timmermans je známy svojim nekompromisným postojom v oblasti elektrifikácie európskej dopravy a zástancom čo najskoršieho ukončenia predaja áut so spaľovacími motormi. Pôsobí vo funkcii viceprezidenta Európskej komisie pre klímu a Zelenú dohodu, pričom nedávno zdôraznil svoj postoj k aktuálnemu vývoju situácie okolo elektromobility v EÚ. „V honbe za cieľom musíme udržať pozornosť, inak stratíme smer,“ hovorí Timmermans. Potvrdil, že rozhodnutie ukončenie predaja áut produkujúcich emisie do roku 2035 bolo správne a výrazne prispeje k celkovej uhlíkovej neutralite do roku 2050. Tento rok bude zároveň hranicou, od ktorej by sa mali po európskych cestách pohybovať už len autá neprodukujúce priame emisie. Vo voľnom preklade sa práve rok 2050 dá chápať ako dátum, do ktorého chce EÚ legislatívnou cestou vyradiť z prevádzky posledné autá jazdiace na fosílne palivá (s výnimkou vozidiel evidovaných ako historické, so špeciálnymi evidenčnými číslami a okliešteným režimom prevádzky).

Tradíciu dodržíme

Timmermans ďalej zdôraznil, že mnoho automobiliek už dnes avizuje, že výrobu áut so spaľovacími motormi ukončí skôr, než v roku 2035. „Európa má hrdú tradíciu vo výrobe automobilov a zaslúži si pohnúť sa s rovnakou hrdosťou v ústrety budúcnosti. Chcel by som, aby naše fabriky vyrábali bezkonkurenčné autá najvyššej kvality a udržali si pozíciu lídrov vo svete automobilového priemyslu,“ hovorí Timmermans. „Milióny Európanov denne pracujú vo výrobe áut. Milióny rodín sú závislé od platov týchto pracovníkov. Potrebujú priemysel, ktorý čerpá z minulosti, no nežije v nej. Potrebujú priemysel, ktorý prosperuje v Európe a vyváža do sveta. Musíme exportovať bezemisné európske autá na ďalšie kontinenty, no neprenechávať im naše pracovné miesta a investičné príležitosti. Rovnako nemôžeme exportovať znečisťujúce vozidlá, ktoré by zvyšovali produkciu emisií niekde inde,“ vyzdvihol ďalej úlohu EÚ ako dôležitého exportéra technológií a doplnil, že riešením nie sú export ani výroba technológií spaľovacích motorov, či dokonca celých áut so spaľovacími motormi.

Jazdenky sú cesta

Veľmi zaujímavá je Timmermansova myšlienka nevyhnutnosti vybudovania trhu jazdených elektromobilov. „Je nutné vybudovať trh áut z druhej, tretej a pokojne aj štvrtej ruky. Čím viac sa výrobcovia zamerajú na tvorbu nových modelov, tým rýchlejšie sa nové technológie rozšíria, a čím bude technológia dostupnejšia, tým bude lacnejšia,“ opisuje eurokomisár jedno z riešení, ako dostať elektrické auto k čo najširšiemu publiku. „Európski výrobcovia sú pripravení byť lídrami. Vedia vyrábať autá, ktoré by konkurenčne zvíťazili nad americkými a ázijskými modelmi,“ ukončil optimisticky Timmermans svoj komentár.

zdroj: Euractiv