Najviac elektrických vozidiel sa už tradične predáva na severe Európy. Ale pozor, za ich popularitou nehľadajte len voľnú ruku trhu, legislatíva tomuto stavu pomáha aj obrovským zdanením áut so spaľovacími motormi produkujúcimi veľa oxidu uhličitého. V kombinácii so štedrými dotáciami na „zelené“ autá sa tak trh pomaly preorientoval smerom k elektromobilite a tam už zotrval. Či to však bude stav stabilný, preverí najbližšie obdobie. Švédi, kde predaje elektromobilov momentálne tvoria až 46 % (+ ďalších 25 % tvoria plug-in hybridy), totiž s okamžitou platnosťou zrušili aktuálne dotácie na elektromobily. Aby si však stav postrážili, vysoké zdanenie áut so spaľovacími motormi ponechávajú naďalej v platnosti. Ich umelo zvýšená cena sa tak rýchlo dorovnáva elektromobilom (samozrejme zároveň o niečo klesajú aj ceny technológií použitých v elektrických autách), čo potvrdil aj šéf Volva, Jim Rowan. „Vo Volve sme presvedčení, že cenovú paritu dosiahneme už v roku 2025,“ skomentoval Rowan.

Od zajtra bonus rušíme

Švédi dali dotáciám vznešené pomenovanie „Klimatický bonus“ a na ten mal nárok každý zákazník vozidla s papierovými emisiami nižšími ako 60 g CO2/km. Švédska vláda sa však bez predchádzajúceho avíza rozhodla dotáciu zrušiť. Presne 7. novembra tak prišiel oznam, že nasledujúci deň je posledným dňom registrácie objednávky pre autá, ktoré ešte budú mať nárok na klimatický bonus. Ten sa vypláca po šiestich mesiacoch od registrácie vozidla. A aby toho nebolo málo, vyplácať ho nakoniec nebude vozidlám s emisiami 60 g CO2/km, ale len tým, ktoré sa vojdú do novo nastaveného limitu 30 g CO2/km. „Štátna podpora už nie je opodstatnená,“ okomentovala švédska vláda svoje rozhodnutie. Doterajší klimatický bonus pre elektromobily bol v hodnote 4600 eur, pre plug-in hybridy 920 eur. Zvýšená daň pre autá s vysokými emisiami CO2 zostáva naďalej v platnosti.

zdroj: electrive.com