Začína autosalón v Tokiu, ktorý sa síce z väčšej časti venuje úpravcom a ich kreáciám, ani automobilky si však nechcú nechať ujsť príležitosť na kšeft, čo už v prvých hodinách výstavy dokázala Toyota. Pred týždňom sľúbila, že nám ukáže vylepšený GR Yaris premenovaný na GRMN Yaris a tak sa aj stalo.

Prepracovaná novinka je naďalej poháňaná preplňovaným trojvalcom s objemom 1,6 litra, ale v japonskej špecifikácii, takže z nášho pohľadu jej výkon poskočil z 261 na 272 koní pri 6500 otáčkach za minútu. Bez ohľadu na doterajšie prevedenie konštruktéri nepatrne zvýšili i najvyšší krútiaci moment z 370 na 390 newtonmetrov pri identických 3000 až 4600 ot./min.

Aby konštruktéri vylepšili dynamiku auta, kompletne prepracovali šesťstupňový manuál. Tesnejšie poskladali jednotlivé prevody a aj keď sú niektoré z nich ťažšie, na konci použili skrátený finálny prevodový pomer z 3,941 na 4,250. Ozubené kolesá jednotky, trojky, štvorky, päťky a v rozvodovke sú vyrobené z kvalitnejšej a odolnejšej legovanej ocele.

Opäť s LSD, len s iným typom

Auto dostalo robustnejšiu, lepšie vystuženú spojku a opäť pohon všetkých kolies, pôvodné Torseny však boli nahradené bližšie nepopísanými samosvornými mechanickými diferenciálmi na prednej i zadnej náprave.

Toyota v snahe zvýšiť torznú tuhosť karosérie i celkovú pevnosť malého hatchbacku použila o 545 bodových zvarov viac ako v prípade modelu GR a navyše v porovnaní s ním naniesla pri lepení panelov o 12 metrov dlhšiu húsenicu lepidla. O ďalšie zvýšenie tuhosti skeletu sa postarala rozpera medzi horným uložením zadného odpruženia, a aby tvorcom auta neprekážali zadné sedadlá, rovno ich vyhodili.

Táto úprava sa spoločne s použitím karbónových vonkajších panelov (predná kapota, strecha a zadný spojler) postarala nielen o zníženie hmotnosti o 20 až 30 kilogramov v závislosti na prevedení a výbave, ale prispela i k miernemu zníženiu ťažiska.

Ak by ste mali náhodou pocit, že všetko vyššie popísané je oproti Toyota GR Yaris stále málo, 50 áut z 500 dostane paket Circuit, ktorý obsahuje špeciálne 18-palcové disky BBS, zväčšené brzdy, nastaviteľné tlmiče Bilstein, prídavné karbónové krídlo, prahové nástavce vyrobené z rovnakého materiálu a kompozitový predný spojler.

Nevyhovuje? Chcete s autom radšej jazdiť po nespevnených cestách? Ani to nie je problém s alternatívnym balíčkom nazvaným Rally. Jeho súčasťou sú opäť iné tlmiče, inak naladené priečne skrutné stabilizátory, ochranné panely na podvozku a v interiéri vám pribudne ochranná bezpečnostná klietka.

Keď už sme v kabíne, nemali by sme zabudnúť ani na sériovo dodávané športové sedadlá Recaro s integrovanými bočnými airbagmi a ak si potrpíte na rôzne štítky a nápisy pripomínajúce v akom špeciálnom aute sedíte, mali by ste byť tiež spokojní.

Ako sme už naznačili, v porovnaní s modelom GR Yaris o 10 mm širšia a 10 mm nižšia novinka nebude žiadna masová záležitosť. Celkovo (vrátane oboch paketov) vznikne len 500 kusov, a pretože ich bude skutočne tak málo a je očakávaný obrovský záujem, Toyota má v pláne spustiť lotériu. Ak v nej uspejete, budete si môcť kúpiť auto, ktorého cena sa na domácom japonskom trhu bude pohybovať od 56 100 do 64 900 eur a v Európe bude s veľkou pravdepodobnosťou ešte drahšie. To by však nemusel byť problém. Predpokladáme, že sa vzápätí po vypredaní verzie GRMN objavia prvé kusy z druhej ruky za podstatne vyššie čiastky.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 22 obrázkov

zdroj: Toyota