Spomínate si? Ešte na začiatku minulej dekády Toyota kúpila v automobilke Elona Muska 2,4 percenta akcií za 50 miliónov dolárov a vyzeralo to, že obe firmy budú spoločne vyvíjať a vyrábať nové elektromobily. Začiatok ich partnerstva bol pritom veľmi neformálny.

Musk v roku 2010 pozval do svojho kalifornského sídla vzácneho hosťa, aby si prehliadol jeho elektrický Roadster. Tým hosťom nebol nikto iný ako Akio Toyoda, a pretože na neho auto urobilo dojem a padli si do noty, uzatvorili dohodu. V priebehu niekoľkých týždňov Toyota získala spomínané akcie a Tesle predala svoju zatvorenú kalifornskú továreň na výhodných 42 miliónov dolárov.

Už koncom toho istého roka sa na autosalóne v Los Angels skutočne objavil koncept nového elektrického SUV Toyota RAV4 EV s batériami a hlavnými komponentmi pohonu od Tesly a do roku 2014 dokonca vzniklo v rámci obmedzenej výroby 3000 áut. Potom sa však cesty oboch značiek začali rozchádzať.

Problém bol v tom, že auto stálo 50 tisíc dolárov, teda dvojnásobok ceny benzínovej verzie a ďaleko za hranicou toho, čo navrhoval Musk. Navyše malo teoretický dojazd len 160 kilometrov, maximálnu rýchlosť obmedzenú na 137 km/h a išlo výlučne o predokolku. Niet divu, že sa predalo len asi 2000 vozidiel.

Druhý háčik spočíval podľa agentúry Bloomberg v tom, že sa japonskí technici už od počiatku nedokázali zhodnúť na kvalite niektorých dielcov so svojimi americkými kolegami. Nepáčila sa im napríklad ochrana batérie RAV4, takže radšej navrhli vlastný posilnený panel.

Iróniou osudu je, že o niečo neskôr musela pevnejšiu dosku pod akumulátormi začať do Modelu S montovať aj Tesla kvôli niekoľkým fatálnym nehodám, pri ktorých došlo k prerazeniu plášťa článkov a následným požiarom.

Výhodná svadba i rozvod

Vzájomné nezhody však boli širšie. Automobilky sa nezhodli na systéme rekuperácie, parkovacej brzde a ďalších detailoch a Toyota sa navyše rozhodla, že jej prioritou budú hybridy, prípadne autá s palivovým článkom. S tým Musk nesúhlasil, takže spolupráca oboch firiem postupne ustala.

Japonci sa v roku 2014 zbavili časti akcií, v strate ale zrejme neboli. Ich hodnota totiž medzičasom stúpla na 700 miliónov dolárov. Posledné cenné papiere Tesly Toyota predala začiatkom júna 2017.

Prečo o tejto anabáze píšeme, sme naznačili už v úvode tohto článku. V médiách totiž začínajú kolovať informácie o tom, že sa prístup Toyoty k elektromobilom po odchode Akia Toyody z výkonnej na kontrolnú pozíciu zmenil.

Niečo na tom možno bude, nemali by sme ale zabúdať na to, že to bol práve Toyoda, kto koncom roka 2021 predstavil hneď 16 nových batériových konceptov s logom Toyoty i Lexusu a oznámil, že do 2030 koncern uvedie na trh až 30 nových elektromobilov. Takže nie je pravda, že by batériovú mobilitu odmietal úplne, len ju zďaleka neadoroval spôsobom, ako to robia iní.

Ďalšou zaujímavou správou, ktorá sa aktuálne objavila, ale momentálne o nej hovorí len jediný pôvodný zdroj, je informácia o tom, že Toyota rozobrala Teslu Model Y, aby sa niečo naučila o jej konštrukcii. Internetové stránky zamerané na elektromobily s nadšením tlmočia slová „nemenovaného vysokopostaveného zamestnanca“ japonskej značky, ktorý údajne na adresu amerického elektromobilu poznamenal, že ide „o umelecké dielo“.

O správe pochybovať nebudeme, pôvodne ju priniesol dôveryhodný a v zásade spoľahlivý web Automotive News, trochu ale zaráža to haló okolo. Automobilky nakupujú a doslova do poslednej skrutky rozoberajú konkurenčné produkty celkom bežne, nie je to teda osamelá iniciatíva Toyoty. Že pritom išlo o vozidlo bývalého technického partnera, ktorého Japonci kedysi sčasti vlastnili, tiež nie je také neobvyklé.

Prekonal žiak učiteľa?

Celý poprask je v zásade len v tom, že sa priaznivci elektrickej mobility snažia do sveta vykričať zatiaľ priamo nevyslovenú vetu – „Pozrite sa, žiak prekonal svojho učiteľa!“.

To sa samozrejme skutočne stalo. Tesla nepochybne vyrába lepší elektrický pohon ako Toyota. Na tom ale nie je nič zvláštne ani prekvapivé. Automobilka Elona Muska sa intenzívne venovala len tomuto typu pohonu, kým Japonci dominovali a stále dominujú iným segmentom a globálne celému svetu. Nikto nepredáva viac áut ako Toyota. S veľkým náskokom. A že sa chcú teraz poučiť z výsledkov práce svojho študenta, je len ich plus a nie dôvod na výsmech, ako to niektorí prezentujú. Tým skôr, že si Toyota túto cestu nevybrala sama, ale donútila ju k tomu zelená politika.

zdroj: Automotive News, Depositphotos, Toyota