Motoristi, ktorí si chcú predĺžiť platnosť vodičského preukazu, mali v budúcnosti absolvovať povinnú zdravotnú prehliadku či vypĺňať byrokratické formuláre. Tento „test“ vodičských schopností bol zmietnutý mimo stola. Návrh tento týždeň nenašiel v Európskom parlamente väčšinu.

Namiesto toho budú jednotlivé členské štáty naďalej rozhodovať o povinných zdravotných kontrolách pre vodičov individuálne. Povinné lekárske vyšetrenia sú v nejakej podobe už dnes realitou vo viac ako polovici krajín únie vrátane Slovenska, kde sú odstupňované podľa veku. Viacerí europolitici či motoristické združenia sa postavili proti centralizácii riešenia problematiky. Zdôrazňujú potrebu toho, aby jednotlivec prevzal osobnú zodpovednosť.

Kontroverzná europoslankyňa neuspela so zákazmi

Francúzska politička Karima Delli ako zodpovedná spravodajkyňa vodičákovej legislatívy pôvodne žiadala oveľa viac reštrikcií len zdravotné kontroly. V dopravnom výbore Európskeho parlamentu pre svoje drastické nápady našla väčšinu, ale po silnej vlne kritiky sa musela rozlúčiť s mnohými svojimi návrhmi.

Išlo napríklad o špeciálnu kategóriu vodičských preukazov, ktorá by mala byť zavedená pre ťažké autá, ako sú SUV. Pre motoristov bez takéhoto vodičského preukazu by bolo zakázané šoférovať vozidlá SUV s vyššou hmotnosťou. Na pretras sa dostal aj návrh, že jednotlivé štáty EÚ mali vraj zaviesť zákaz nočnej jazdy pre mladých vodičov.

Čo (pred)schválil Európsky parlament pre vodičáky?

Parlament v Štrasburgu tento týždeň odhlasoval lepšiu cielenú prípravu vodičov na situácie, ktoré zažijú na cestách v praxi. Šoférovanie na snehu a v podmienkach, kde hrozí riziko šmyku, či bezpečné používanie telefónov počas jazdy sa majú stať súčasťou skúšok vodičov pred získaním vodičského oprávnenia.

Zelenú dostala napríklad aj ďalšia novinka: digitálny vodičský preukaz dostupný pre smartfóny. Nová legislatíva má zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky, aby pri nehodách zomieralo menej ľudí. Podľa údajov Bruselu zomrie na cestách ročne viac ako 20 000 ľudí. Počet  úmrtí sa má do roku 2030 podľa plánov znížiť na polovicu a do roku 2050 takmer na nulu.

Vývoj však momentálne nevyzerá práve ružovo: po výraznom poklese štatistiky úmrtí počas pandémie sa smutné číslo nedávno opäť zvýšilo. Finálne prijatie novej legislatívy EÚ sa očakáva až po júnových eurovoľbách.

Zdroj: Merkur.de / foto: cz.depositphotos.com