Prvé Polo zdieľalo koncepciu s lepšie vybaveným Audi 50. Najprv bolo v hre niekoľko názvov, ako Pony či Mini-Golf. Nakoniec však uspelo Polo, ktoré sa uchytilo a žije dodnes. Svetovú premiéru malo na ženevskom autosalóne na jar 1975.

V porovnaní s Audi 50 malo Polo zo začiatku napríklad len bubnové brzdy aj na prednej náprave či miesto automatického „sytiča“ len jednoduchý mechanický „obohacovač studeného štartu“.

Interné označenie 86 pre Polo znamenalo prvú generáciu len s tromi dverami. Na výber boli rôzne úrovne výbavy, ako L, S, LS či GLS. Od februára 1977 bol v predaji dokonca aj sedan.

V roku 1979 automobilka predstavila facelift s plastovými nárazníkmi, v interiéri dizajnéri upravili prístrojovú dosku a dostali ste na výber aj verziu Polo GT. Takzvaná Formula E s prevodovkou 3+E, teda 3 rýchlostné stupne a ďalší na ekonomickú jazdu prišla do predaja v 1981, avšak len na pár mesiacov, kým neprišiel nástupca, Polo II.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Nemusím asi zdôrazňovať, že automobily boli vybavené skôr sparťansky, keďže to bol lacnejší variant od Audi 50 a musel byť lacnejší aj ako Golf. Na klimatizáciu či ABS môžete rovno zabudnúť, vo výbave ste našli napríklad len autorádio či spätné zrkadlo na strane spolujazdca.

Mimochodom, pohotovostná hmotnosť týchto verzií sa pohybovala od 700 do 730 kg, čo je dnes nepredstaviteľné. Predná náprava využívala jednoduchý McPherson s jedným priečnym ramenom a stabilizátorom, vzadu to boli vlečené ramená spojené s torzne pružnou priečkou. Aj napriek nie príliš nízkej spotrebe paliva tu bola len 37-litrová nádrž.

Základ nemal ani litrový motor

Základnou motorizáciou sa stal len 0,9-litrový štvorvalec, ktorý mal 29 kW (40 koní). Vyššie stál 1,1-litrový štvorvalec a vrcholom bol 1,3-litrový agregát s výkonom 44 kW (60 koní) a 93 Nm. Z 0 na na 100 km/h to model zvládol za 15 sekúnd, maximálna rýchlosť tesne presiahla 150, presnejšie povedané 152 km/h.

Dnes je Polo prvej generácie a rovnako aj tej druhej takmer zabudnuté auto. Málokto ho šetril pre prípadný veteránsky chov, väčšina dojazdila na mechanické opotrebenie, ak keď ich automobilka vyrobila viac ako 1,1 milióna kusov. Tých pár, ktoré stretnete na zraze, si dobre obzrite, inde ich už totiž možno neuvidíte. Sem tam sa na ceste ešte objaví tretia generácia, prvé dve však už prakticky vyhynuli. Odvtedy Volkswagen predstavil šesť generácii a predal viac ako 20 miliónov kusov. Dnes sa automobil stále vyrába a to dokonca vo vrcholnej verzii GTI.

zdroj: Volkswagen