Samozrejme, za ten čas sa vystriedalo už 8 generácií. Tá prvá nahradila vo výrobe pôvodného chrobáka, teda Beetle, ktorý už zaznamenával klesajúce predaje. Predsa len, na začiatku 70-tych rokov pôvodná koncepcia s motorom vzadu chladeného vzduchom bola zastaraná a lepšia ekonomická situácia vo svete zrodila lepších a majetnejších zákazníkov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Na začiatku vznikol koncept EA266, ktorý mal motor v strede a už vodou chladený. Nový šéf VW Rudolf Leiding projekt zastavil, ale ani neskorší projekt EA276 s predným pohonom a vzduchom chladený boxer sa mu príliš nepozdával. Tento projekt už však nemohol zastaviť a tak sme v roku 1974 spoznali prvú generáciu Golfu.

Presun od všetko vzadu (motor, prevodovka, hnací trakt) k všetkému vpredu znamenala viac priestoru pre cestujúcich a tiež zvýšenie pasívnej bezpečnosti. Okrem Golfu v podobnom časovom horizonte prišli na trh aj modely Scirroco a Passat (ten o rok skôr), všetky s rovnakým konceptom a motorom vpredu, čím sa značka VW definitívne odklonila od konceptov s motorom vzadu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ale späť ku Golfu. Prvú modernizáciu dostal po 4 rokoch v lete 1978. Dostal výraznejšie nárazníky a zlepšila sa aj antikorózna ochrana. Na výber boli rôzne verzie ako C, CL či GL. O nejakej príplatkovej výbave nemôže byť reč, ABS či klimatizácia prišla do ponuky až v druhej generácii. V ponuke boli 3- alebo 5-dverová karoséria hatchbacku, kabriolet či úžitková verzia Caddy.

Najpredávanejšie auto v Nemecku

Od začiatku výroby sa Golf stal najpredávanejším autom na nemeckom trhu, len v roku 1980 ho krátko predbehol Mercedes-Benz W123. Rok po premiére to Golf dotiahol na druhé miesto v ankete European Car of the Year. Model bol tiež obľúbený aj za veľkou mlákou, v USA ich dodnes jazdí niekoľko kusov. Tam ho volali Rabbit, teda zajac.

Elektrický Golf sme spoznali už v 1976, ako CityStromer, kde elektromotor spojili so 4-stupňovou manuálnou prevodovkou.

GTI aj GTD

Ponuka motorov mala vždy 4 valce a vodou chladený blok s hlavou. Zdvihový objem začínal na 1.1 a pokračoval cez 1.3 až po 1.5 a najsilnejšie 1.6. Tie s prívlastkom GTI formovali triedu hothatchov a v poslednom roku výroby dostali nový 1,8-litrový štvorvalec s 82 kW (112 k). Naopak, tie najslabšie 1.1 mali sotva 37 kW (50 k) a 77 Nm. Automobil však vážil hlboko pod 1 tonu a tak stačil aj takýto základ. Prvá generácia dostala aj svoj prvý dieselový model, najprv 1.5 a neskôr aj 1.6 s preplňovaním. Tieto verzie mali 51 kW (70 k), 130 Nm a sériovo 5-stupňovú manuálnu prevodovku.

Celkovo do roku 1983 vyrobili takmer 6 miliónov vozidiel, z toho až 1 milión s dieselom. V Južnej Afrike si Golf I odkrútil službu až do roku 2009 ako model Citi. Veľmi raritný je dnes kabriolet, z ktorého vzniklo menej ako 400 tisíc kusov. Dnes je Golf prvej generácie jednoznačne veterán, ktorého bežne v premávke nestretnete. Najčastejšie ho môžete vidieť (okrem v múzeu) aj na akciách organizovaných s podporou značky VW, na tých bežných ich už tiež často nestretnete. Jednoznačne najvzácnejšie sú verzie bez strechy, GTI či najvýkonnejšie dieselové GTD.

Zdroj: VW