Víťazstvá na trati otvárajú nové dvere

Začiatkom dekády žiarili menšie športové prototypy. Model 718 RS 60 dokázal vyhrať prestížne vytrvalostné preteky ako 12-hodinovku na Sebringu či Targu Florio. Porsche definitívne potvrdilo, že aj menší štvorvalec môže porážať väčšie a výkonnejšie stroje. V roku 1962 prišiel krátky, ale o to významnejší výlet do Formuly 1. Monopost Porsche 804 priniesol jediné víťazstvo značky vo veľkej cene, čo bolo symbolickým úspechom predtým, než sa Porsche začalo sústrediť výhradne na vytrvalostné preteky.

Ako vznikol názov 901 a prečo sa zmenil na 911?

Porsche pripravovalo nástupcu modelu 356 a nový projekt dostal interné označenie Typ 901. Číslo 901 bolo dostupné v internom číselníku dielov a zároveň dobre zapadalo do logiky pokračovania po 356 ako nové, vyššie číslo, ktoré symbolizovalo modernizáciu a technologický posun. Konštrukčné oddelenie týmto spôsobom označovalo všetky vývojové projekty. Podobne vznikol Typ 356 či 550 Spyder. 901 bol pôvodne iba pracovný názov, ktorý sa dostal až na prototypy predstavené v roku 1963 na autosalóne vo Frankfurte.

Plán bolo ponechať 901 aj ako predajný názov. Peugeot si však vo Francúzsku už dávno chránil trojčíslia s nulou uprostred (napríklad 203, 403, 504) a trval na tom, že iná automobilka nemôže tento systém využívať. Porsche malo veľký problém. Vyrobili už stovky emblémov a dielov s číslicami 9, 0 a 1. Riešenie bolo pragmatické a geniálne zároveň– nulu nahradili číslom 1. Tak sa zrodila 911 - názov, ktorý sa rýchlo stal ikonou a prežil desaťročia bezo zmeny až dodnes.

Prvá Targa a štvorvalcová 912

Sériovú výrobu 901/911 odštartovali v septembri 1964 a čoskoro ho doplnil aj odvážny model 904 Carrera GTS s kompozitnou karosériou, ktorý spájal svet pretekov s bežnými cestami. O rok neskôr sa definitívne skončila éra 356 a Porsche sa sústredilo na novú generáciu. Aby si udržalo priaznivcov štvorvalcov, uviedlo model 912 – dostupnejší variant v karosérii 911. Na autosalóne vo Frankfurte sa zároveň ukázal koncept 911 Targa, prvý „bezpečný kabriolet“ s ochranným oblúkom, ktorý otvoril novú kapitolu medzi športovými roadstermi.

Technika, ktorá formovala budúcnosť

Od polovice dekády sa Porsche sústredilo na zdokonaľovanie techniky. Uviedli silnejšiu verziu 911 S so 160 koňmi a s ňou aj ikonické kované disky Fuchs, ktoré sa stali vizuálnym podpisom značky. V ponuke pribudol aj základný model 911 T a zákazníci si mohli vyskúšať poloautomatickú prevodovku Sportomatic.

Na trati Porsche uviedlo 906 Carrera 6 a neskôr aj 908 – stroje pripravené na nové pravidlá FIA, ktoré obmedzovali objem motorov. Súbežne vznikla extrémne odľahčená verzia 911 R, ktorá ukázala potenciál klasického kupé na pretekoch.

Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 2 obrázkov

Spolupráca s VW

Koncom šesťdesiatych rokov Porsche rozšírilo portfólio aj smerom k dostupnejšiemu športovému autu. V spolupráci s Volkswagenom vznikol model 914 s motorom uprostred a predaj zabezpečovala spoločná spoločnosť VW-Porsche Vertriebsgesellschaft.

911 dostala dlhší rázvor pre lepšiu stabilitu a moderné mechanické vstrekovanie paliva, ktoré posunulo jazdné vlastnosti aj efektivitu motora. Napokon v roku 1969 sa svetu prvýkrát ukázal prototyp, ktorý mal v nasledujúcom desaťročí ovládnuť Le Mans – Porsche 917.

Desať rokov, ktoré spravili z Porsche legendu

Šesťdesiate roky boli obdobím, keď sa Porsche transformovalo z menšej športovej dielne na svetového hráča. Úspechy na pretekoch, technické inovácie a odvážne obchodné rozhodnutia položili základy slávy, ktorá pretrváva dodnes. Najväčším darom tejto dekády je však 911 – číslo, ktoré je dodnes symbolom športového automobilu par excellence.

POZNÁMKA: Obrázok na titulku nie je reálna fotografia, ale počítačom vytvorená ilustrácia.