Spomínate si na bondovku "Tomorrow Never Dies" z roku 1997? Bond tam svojím mobilom ovládal auto na ceste a parkovisku, ako by sa ani nechumelilo. Napríklad keď ho dokázal privolať zo svojho garážového boxu až k sebe. Pred vyše 15timi rokmi čisté fantasy, ale dnes...

 

 

 

Ak sa len z 50% splní to, čo Volvo tvrdí v prehlásení, tak máme tú česť spoznať ten zatiaľ najdokonalejší systém automatického parkovania, ktorý bude výjavu z bondovky nebezpečne blízko. Áno, dnes má parkovací systém už skutočne celá plejáda automobiliek ako VW, Audi, BMW, Ford, Nissan, Mercedes, Toyota, Lexus (technológiu dodávajú firmy ako napríklad Valeo alebo Bosch), ale doteraz to bolo vždy o dôraznej spolupráci vodiča a auta (brzdenie, radenie rýchlostí atď bolo na vodičovi). A taktiež, rýchlosť samotnej operácie tiež nebola nejako oslňujúca, takže táto funkcia bola skôr pre úplne drevá za volantom. U Volva na to však išli inak a tak je konečne samotné parkovanie len práca a know how automobilu, nie vodiča. Ten bude v aute tejto značky len sedieť a pozerať. Teda pardón, Mr. Bond, Volvo tvrdí, že už ani to nemusí, jednoducho pošle svoje auto nájsť si voľné miesto a zaparkovať samé. Sci-fi? Nie, Švédska realita!

Veľmi zjednodušene sa dá tento systém ukázať aj takto ako v druhom videu. Samozrejme, zatiaľ sa jedná o plne funkčný prototyp, nainštalovaný do aktuálneho V60. Najbližšie je tomuto systému ten od Audi, ktorý predstavili už začiatkom roka. Avšak je tu podstatný rozdiel! Kým v Audi chcú uviesť túto technológiu až pár rokov, presnejšie najskôr koncom dekády, Volvo si na to trúfa už koncom budúceho roka, teda 2014! Nebude sa síce jednať o úplne 100% verziu ako ju vidíme tu a teraz, avšak len o niektoré podstatné časti systému. Inak tento dátum nie je náhodný - predstavia totiž novú generáciu Volvo XC90.

 

Celý tento systém "Autonomous Parking" je súčasťou širšieho konceptu SARTRE, ktorý sme vám už svojho času predstavili. Volvo plánuje jeho nasadenie do každého jedného modelu svojho portfólia, avšak ako bolo spomenuté, svoju premiéru si základné časti SARTRE obijú práve v novej XC90ke budúci rok.

Ďalším problémom však môže byť legislatíva, nakoľko sa otvára veľmi veľa otázok, spojených s autami, ktoré neriadi človek ale počítač. Jednak to neumožnujú zákony vo väčšine krajín (najmä u tých, ktoré podpísali Viedenský dohovor o cestnej premávke z roku 1968) a jednak sa určite proti tomu postavia poisťovne. Kto a za akých podmienok bude znášať riziko spojené s takýmto úkonom, nie je vôbec jasné...

 

Tak či onak, ja osobne mám radosť z takejto technológie. Samozrejme, nemožno čakať jej skoré masové rozšírenie, ale fandím Volvu za priekopnícke snahy!