„Limitujúcim faktorom k dosiahnutiu nulovej úmrtnosti na cestách je ľudské správanie,“ tvrdí CEO Volvo Cars, Håkan Samuelsson.

Hlavným problémom je človek - aké prekvapivé :)

V podstate to znamená, že nech je bezpečnostná technológia akokoľvek vyspelá, nedokáže vás zachrániť pred zlými návykmi. Volvo vidí problém vo vodičoch prekračujúcich povolenú rýchlosť, vo vodičoch pod vplyvom alkoholu a rôznych omamných látok a v neposlednom rade vo vodičoch, ktorých zaujíma všetko ostatné, len nie to, čo sa deje na ceste pred nimi. No dá sa proti tomu nejako bojovať? Volvo tvrdí, že na vyriešenie tohto problému treba oveľa komplexnejšie opatrenia, ako sú tie súčasné.

Plánujú zaviesť „speed limiter“

Určite vám neunikla informácia o tom, že švédska automobilka od roku 2020 obmedzí maximálnu rýchlosť svojich vozidiel na 180 km/h. Dokonca plánuje umožniť rodičom nastaviť, ako rýchlo môžu ich deti jazdiť. Toto má v ponuke Ford už niekoľko rokov v takzvanom Ford MyKey, pre ktorý môže rodič nastaviť špecifické funkcie autu tak, aby bolo pre mladých bezpečnejšie.

„Rozdiel medzi 30 km/h a 40 km/h, môže byť rozdiel medzi tragédiou a bezpečným zvládnutím situácie. Tieto drobné priestupky sa zdajú byť triviálne, no rýchlostné limity sú dané z nejakého dôvodu, z dôvodu ochrániť tých najzraniteľnejších ľudí na ceste,“ vysvetľuje Jan Ivarsson, nadriadený technický poradca Volva.

Volvo má dokonca myšlienku, podľa ktorej by auto mohlo automaticky obmedzovať rýchlosť v závislosti od polohy. To znamená, že v oblastiach škôl alebo obytných zón by rozhodlo samo auto, ako rýchlo môžete ísť.

Počas jazdy vás budú sledovať kamery

Ďalšou iniciatívou Volva je obmedziť počet opitých vodičov. Predstavitelia značky zamietli možnosť takzvaných dychových zámkov. Namiesto toho plánujú zaviesť kamery, ktoré by automaticky kontrolovali, či je vodič v podnapitom stave a následne by auto zastavilo. Rovnako, ako pri „speed limiteroch“ podľa polohy, aj tu Volvo rieši morálnu dilemu, či má právo zasahovať do jazdy vodiča. Håkan Samuelsson to vidí tak, že ak je možnosť zabrániť opitému človeku šoférovať, je ich zodpovednosťou tak spraviť. No poďme späť ku kamerám. Tie by podľa Volva nemali detegovať len hladinu alkoholu, ale aj rôzne omamné látky, čo nie sú len drogy, ale aj niektoré lieky.  

Samuelsson tiež dodal, že Volvo nebude zaručovať, že ste triezvy len preto, že to povedal kamerový systém. Chcú tak znížiť svoju zodpovednosť v prípade, že by sa systém mýlil. 

Interiér Volva s kamerami

Úlohou kamier by malo byť aj sledovanie vašich očí, aby sa systém uistil, že dávate dostatočný pozor na riadenie a nie na váš telefón. Nepozorní vodiči sú veľkou príčinou dopravných nehôd.

„Povedal by som, že sme momentálne dosť blízko k Vision 2020. Samozrejme, nehody sa stále stávajú, no následky sú miernejšie,“ Håkan Samuelsson.

Cieľ Volva je jasný. Znížiť počet dopravných nehôd na minimum, nielen zmierniť následok nehody. Myšlienka je to úžasná, cesty bez nehôd, záchrana veľkého počtu životov. No viete si predstaviť, že vás auto bude neprestajne kontrolovať cez kamery? Bude sledovať, kam sa pozeráte, čo robíte a bude rozhodovať za vás. Vo mne to vzbudzuje pocit, že auto ovláda mňa a nie ja jeho. Vyžaruje z toho veľká dávka kontroverzie a podľa mňa čaká Volvo ešte dlhá cesta k presadeniu tohto plánu. 

PREKROČILO S KAMERAMI VOLVO ČIARU?
  • Áno, je to obmedzovanie slobody ( 76% )

     

  • Nie, stotožňujem sa s tým ( 24% )

     

Odpovedalo 41 ľudí