Aj keď od víkendu je na prevažnom území SR odmäk, zima svoju vládu ešte len začala. Nasledovné rady vám môžu byť užitočné až do marca.
Ak sa to len trochu dá, na viacprúdovej diaľnici sa snažte nemať blízko iné vozidlá.

Ak sa to len trochu dá, na viacprúdovej diaľnici sa snažte nemať blízko iné vozidlá.

Koncentrát 11 základných rád školy šmyku SuperDRIVE:

1) Podľa možnosti nešoférujte v čiapke, so šálom a vetrovke, či v kabáte. Obmedzuje to výhľad a pohyblivosť, uberá komfort a schopnosť správne a precízne reagovať. Zima vám v aute bude 5 minút, horúco potom už celú cestu...

2) Na klzkom povrchu trvá autám všetko dlhšie. Prispôsobte sa tomu. Podstatne dlhšie sú brzdné dráhy, dlhšia a pomalšia je odozva na riadenie. Rátajte s tým a na všetko si nechajte primerane viac času a priestoru.

3) Priebežne počas jazdy skúšajte ako to drží. Robte to vtedy, keď blízko vás nie sú ďalší účastníci pribrzdením, alebo pohybmi volantu. Aj zdanlivo rovnaké povrchy sa budú počas dňa meniť.

4) Jazdite pomalšie, no len mierne. Podstatnejšie je venovať sa jazde a dodržiavať väčší odstup. Pre zasnežené cesty nestačí len paušálne znížiť rýchlosť, ale najmä šoférovať oboma rukami a mať pred sebou dostatočný priestor. V žiadnom prípade neodporúčame jazdiť veľmi pomaly. Tvorí to zápchy a stupňuje nervozitu.

Pamätajte na základné pravidlo motoršportu: Slow in, Fast out. Výborne pomôže pri prejazde každou zákrutou...

Pamätajte na základné pravidlo motoršportu: Slow in, Fast out. Výborne pomôže pri prejazde každou zákrutou...

5) Tajomstvom úspechu je plynulosť. Nič nerobte prudko, teda nepridávajte razantne, nešvihajte volantom ani prudko nebrzdite. Všetko to šmyk a stratu trakcie doslova privoláva.

6) Zistite si ako sa vypína trakčná kontrola na vašom aute. Prax v škole šmyku ukazuje, že mnoho vodičov ani netuší, kde a ako sa dá deaktivovať. Bez toho sa autom len ťažko dostanete aj z malého zapadnutia, alebo do svahu, kde môže byť malý preklz hnacích kolies výhodou.

7) Špeciálne pre majiteľov áut s pohonom 4x4. Rozbiehanie vám pôjde oveľa lepšie ako ostatným, no brzdiť to nebude o nič lepšie. Dokonca, pre vyššiu priemernú váhu týchto áut bude vaša brzdná dráha aj väčšia.

8) Jazdite v nízkych otáčkach. Pre väčšinu áut nie je dôvod prekročiť prvú tretinu rozsahu otáčok. Používajte stále vyšší prevod ako počas roka. Optimálne je držať sa v rozmedzí 1300 - 2500 ot. V nízkych otáčkach klesá riziko šmyku a tiež neprovokujete trakčnú kontrolu.

Prekryť čelné sklo na noc igelitom je jedno z najefektívnejších riešení pre autá bez garáže.

Prekryť čelné sklo na noc igelitom je jedno z najefektívnejších riešení pre autá bez garáže.

9) Keď sa už v meste šmýkate priamo na obrubník, natočte volant smerom k nemu, ochránite tak nie len disk, ale aj nápravu.

10) Majte vždy dostatok nemrznúcej zmesi pre ostrekovače, hodí sa aj náhradná v kufri. Posolené a špinavé cesty si vynucujú použitie ostrekovačov veľmi často. Ak pre špinavé okno nevidíte, zbytočne riskujete!

11) Nemáte garáž a nechcete každé ráno bojovať so zamrznutým čelným sklom? Prikrývajte ho na noc veľkým igelitom, je to veľmi rýchle a pohodlné...



Myslite na to, že za vyše 95% nehôd je zodpovedný človek.
Snažte sa k nim nepatriť.