Asi každý vodič, ktorý jazdí pravidelne, už mal na aute poškodené čelné sklo. Je to nepríjemná udalosť, ktorá sa stane náhle a vo veľa prípadoch ju nemôžete ovplyvniť. Kamienok, ktorý strelí do okna vo väčšine prípadov nechá iba malé poškodenie. Čo je ešte prípustné, čo sa dá opraviť a kedy treba sklo vymeniť? Aké sankcie vás čakajú, ak s opravou, respektíve výmenou váhate?

Ak  máte poškodené čelné sklo v oblasti, kam dosiahnu stierače a poškodenie je väčšie ako 2 cm, mali by ste auto odstaviť. Podľa zákona je totiž technicky nespôsobilé.

Ak máte poškodené sklo na stieranej ploche a poškodenie je väčšie ako 20 mm hrozí vám pokuta a zadržanie technického preukazu.

Vyhláška ministerstva dopravy č. 464 z roku 2009 o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, paragraf 17, odstavec 2, bod l hovorí, že: "Vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé na cestnú premávku, najmä ak má prasknuté alebo poškodené čelné sklo v stieranej ploche o veľkosti väčšej ako 20 mm." To znamená, že ak máte poškodené predné okno v oblasti, kam dosiahnu stierače a poškodenie je väčšie ako 2 cm, mali by ste auto odstaviť. Podľa zákona je totiž technicky nespôsobilé. Je pritom jedno, či je poškodenie na strane vodiča, alebo spolujazdca. Iba pre porovnanie, ako mierku môžete použiť aj 10 centovú mincu. Má totiž priemer 19,75 mm.

 

Za jazdu s takto a viac poškodeným čelným sklom riskujete pokutu vo výške 60 €. Policajt navyše zadrží technický preukaz, ktorý si po odstránení závady budete musieť vyzdvihnúť na polícii vo vami zvolenom meste. Ak by ste napriek tomu riskovali jazdu s poškodeným sklom a zastaví vás hliadka, môže vám zadržať aj evidenčné čísla.

Výmenu čelného skla je lepšie prenechať odborníkom

Ak máte poškodenie od kamienka menšie ako 20 mm, nehrozí vám síce pokuta, no ani to netreba podceňovať. Na čelné sklo auta totiž pôsobia aerodynamické sily, ale aj sily vznikajúce krútením karosérie pri prejazde nerovností. Aj malá prasklinka či poškodenie (vylupnutie) od kamienka sa môže časom rozšíriť a problém je na svete. Preto je vhodné ju čo najskôr dať opraviť. Existuje veľa firiem, ktoré dokážu drobné poškodenia o kameňov opraviť vyplnením živicou s rovnakým lomom svetla ako má sklo.

 

Aj tu platí pár zásad. "Jamka", alebo kráter od kamienka nesmie byť príliš veľká. Ako hraničná miera poslúži 2 € minca. Tak isto nesmie byť na okraji skla a nemôžu sa už od neho rozširovať praskliny. Oprava väčšinou stojí pár desiatok eur. Ak je už poškodenie väčšie, alebo je sklo prasknuté, nezostáva vám nič iné ako ho vymeniť. Výber autoskiel je bohatý a záleží na vás, aké si vyberiete. Ak máte dažďový senzor, je pravdepodobné, že budete musieť vymeniť aj ten. Výmena čelného skla je však pomerne komplikovaná činnosť, pri ktorej ho môžete ľahko poškodiť. Preto je lepšie ju zveriť špecializovanému servisu.