Súťažné škodovky sú povestné nielen svojimi nadpriemernými výsledkami na tratiach, ale aj vrodeným nadaním pred dlhé skoky. Pamätníci motoršportu vedia, že skoky so Škodou 130 RS, či neskôr Škodou 130 LR boli pre továrenských jazdcov súťažného tímu AZNP Mladá Boleslav, aj napriek koncepcii "všetko vzadu", prirodzeným procesom, ktorý neskôr vyladili aj pri Favorite a Felicii Kit Car s motormi vpredu. S rastúcimi výkonmi a príchodom špeciálov WRC sa však z presného vyváženia auta a naladenia jeho podvozku stala takmer vedecká disciplína ovplyvňujúca nielen technickú výdrž súťažných áut, ale aj schopnosť prežiť množstvo skokov na tratiach svetových rely.

Do Fínska a Švédska len so špeciálnym nastavením

Podmienky vo Fínsku a Švédsku sú charakteristické svojimi dlhými skokmi kladúcimi zvýšené nároky na jazdecký štýl aj samotné autá. Práve pre tieto súťaže musí Škoda Motorsport ladiť podvozky súčasných áut podľa zvláštnych kritérií. „Z hľadiska záťaže je najhoršia situácia, keď dopadne Fabia R5 len na jedno koleso,“ opisuje nepríjemný stav Eric Mommey, šéftechnik závodných špeciálov mladobolelavského tímu. „Tento stav je kritický najmä pre polosi, diferenciály a ďalšie komponenty pohonu,“ pokračuje Mommey. Eyvind Brynildsen preletel počas švédskej rely so svojou Fabiou R5 až 39 metrov vo vzduchu, ako však zdôrazňuje Mommey, nie vždy sa podarí dopadnúť ideálne. Najlepší je dopad „na všetky štyri“, alebo minimálne naraz na jednu nápravu. Jazdec sa tak musí individuálne prispôsobiť každej situácii a univerzálny recept na riešenie týchto situácií nikdy neexistuje. Najhoršia je neistota pred skokom, ktorá vyústi do prudkého zabrzdenia tesne pred horizontom.

Skákanie na autách fascinuje ľudí už od nepamäti.

Viac skokov vyžaduje tvrdšie tlmiče

 „Ak ide o trať s veľkým počtom za sebou idúcich skokov, musíme pritvrdiť tlmiče. Dôležitá je najmä oblasť rýchlej kompresie, ktorá je z hľadiska dopadu kľúčová. Pomáhame si aj zväčšením svetlej výšky, ktorá predĺži kompresný zdvih tlmiča pri kratších skokoch, kedy sa koleso nestihne úplne vyvesiť,“ dopĺňa svoje vysvetľovanie Mommey.

Niekedy sa to proste nepodarí tak, ako by malo. Dopad na jedno koleso je dosť nebezpečný.

Technici rozlišujú dva druhy skokov – krátke, trvajúce menej ako sekundu a dlhé. Podľa Mommeyho sú náročnejšie paradoxne tie krátke. Koleso sa pri nich nestihne úplne vyvesiť, čo znamená, že tlmič nemá na svoju prácu k dispozícii celý svoj zdvih a napriek tomu musí absorbovať celú energiu dopadu. A to je jednou z príčin, prečo majú tlmiče v sebe hydraulické dorazy pohlcujúce časť energie pri dopade.

A ako teda správne skákať? Škoda Motorsport jednoznačne radí auto narovnať, stabilizovať a pred odrazom na horizonte pridať plyn. Všetky rady sa však týkajú súťažných tratí a z bezpečnostných dôvodov skákanie neodporúčajú v bežnej premávke. Na tie v konečnom dôsledku nie sú civilné autá ani postavené.