Od 10. do 15. júna 2025 reprezentovali Slovensko štyri študentské tímy na jubilejnom 40. ročníku Shell Eco-marathon. Pretekalo sa na poľskom Silesia Ringu a cieľom bolo prejsť čo najviac kilometrov na liter benzínu alebo kilowatthodinu elektriny.

Každý tím mohol absolvovať viacero súťažných jázd, ktoré pozostávali z 10 kôl. Priemerná rýchlosť bola 25 km/h. Jedna ostrá jazda mala okolo 15 km a trvala približne 40 minút. Finálna spotreba sa na konci prepočítala na počet kilometrov prejdených na 1 liter benzínu alebo 1 kilowatthodinu.

Technická univerzita Košice – 362 km na 1 liter benzínu

Najdlhšiu vzdialenosť spomedzi slovenských tímov prešiel košický prototyp so spaľovacím pohonom, ktorý váži len 30 kg. Počas minulého ročníka sa vozidlo v zákrute prevrátilo a preto prešlo dvoma zásadnými zmenami. Prvou je dvojvrstvová karbónová karoséria s nižším ťažiskom, aby vozidlo lepšie sedelo na trati. Druhou je prepracovanejšia predná náprava, vďaka ktorej je riadenie oveľa intuitívnejšie.



Slovenská technická univerzita v Bratislave – 360 km na 1 liter benzínu

Veľmi podobný výsledok dosiahol aj bratislavský tím na ich prototype taktiež so spaľovacím motorom. Futuristický dizajn nie je samoúčelný. Rovnako, ako v prípade predošlého prototypu, bolo cieľom dosiahnuť čo najnižší odpor vzduchu. Vidno to najmä na kolesách, ktoré vlastne nevidno. Sú dokonale zakapotované a súťažný špeciál akoby nad pretekárskym okruhom plachtil.

Slovenské tímy v kategórií spaľovacích prototypov obsadili 14. a 15. miesto. O jednu priečku nižšie skončil anglický tím s výsledkom 311 km / L.

Stredná priemyselná škola dopravná v Trnave - 197 km / 1 kWh a 34 km / 1 kWh

Trnavu reprezentovali rovno dva tímy. Prvý súťažil v kategórii elektrických prototypov, ktorý dizajnom pripomína vozidlá predošlých dvoch tímov. To znamená, že bol zameraný na maximálnu efektivitu bez ohľadu na dizajn či praktickosť. Tento je však poháňaný čisto elektrickou energiou a váži 27 kg. Na 18. mieste sa umiestnili s výsledkom 197 km / 1 kWh. Podobne dopadol český tím (19. miesto, 171 km / kWh).

Kategória URBAN CONCEPT sú napodobeniny reálnych áut

Druhý trnavský tím súťažil v kategórii urban concept, ktorá má pripomínať malé mestské autá z reálnej cestnej premávky. Súťažný špeciál musí mať dvere, spätné zrkadlá a aspoň symbolický batožinový priestor. Funkčné musia byť predné, zadné aj brzdové svetlá, bezpečnostné pásy a klaksón. Tento súťažný špeciál má dokonca na čelnom skle stierač. Vozidlá v tejto kategórií môžu byť aj dvojmiestne. Trnavský tím prekonal vzdialenosť 34 km / 1 kWh a umiestnil sa na 17. mieste. O jednu priečku prekonali turecký tím s výsledkom 22 km / kWh.

Stále je čo zlepšovať, Francúzi prejdú na liter 6x viac!

V budúcnosti môže byť pre slovenských reprezentantov výzvou priblížiť sa tým zahraničným. Kategórií spaľovacích prototypov dlhoročne dominujú Francúzi (2 266.8 km / L). To isté platí aj pre kategóriu elektrických prototypov (1 221 km / kWh). Kategóriu urban concept s elektro-pohonom tento rok vyhrali Maďari s výsledkom 327 km / kWh.

​JKB