Prvý SAAB sa volal 92001, alebo urSaab. Vývoj začal hneď po II. sv. vojne v roku 1944.

Prvý SAAB sa volal 92001, alebo urSaab. Vývoj začal hneď po II. sv. vojne v roku 1944.

Swedish Automobile, ktorá vznikla z holandského výrobcu luxusných vozidiel SpykerCars, vlani kúpila večne stratový Saab od GM za 400 miliónov dolárov. Transakcia vtedy zachránila švédsku značku pred postupným ukončením činnosti, o ktorom rozhodli v GM už pred dvoma rokmi. Snahy o oživenie značky starej vyše 60 rokov však čoskoro začali vyhasínať, pretože firme došli peniaze a plány financovania narážali na odpor regulátorov alebo veriteľov.


Saab musel zastaviť výrobu už v apríli, jeho dodávatelia mu kvôli nezaplateným účtom prerušili dodávky. Od septembra sa Saab nachádza v režime súdnej ochrany pred veriteľmi. Swedish Automobile sa v októbri predbežne dohodla, že Saab prevezmú čínske spoločnosti Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Táto dohoda však narazila na viacero prekážok, vrátane odporu GM.

Posledná generácia menšieho typu 9-3 bola najvydarenejšia a rovnako ako predošlé existovala v troch verziách sedan, kombi a kabriolet.

Posledná generácia menšieho typu 9-3 bola najvydarenejšia a rovnako ako predošlé existovala v troch verziách sedan, kombi a kabriolet.

Analytici predpokladajú, že firma bude po vstupe do konkurzu rozdelená a po častiach predaná. Prípadný predaj firmy v konkurze však bude podľa expertov závisieť rovnako na GM, ktorá Saab ovládala od roku 1989. "Licencie, ktoré vlastní GM, sú pre hodnotu Saabu kľúčové. Ak GM nebude chcieť do Saabu v strachu z čínskej konkurencia nikoho pustiť, potom tu zrejme už mnoho hodnoty nezostáva, "povedal Agentúre AP švédsky právnik Peter Smedman.


Značka, ktorú mnoho automobilových nadšencov vrátane TopSpeed.sk obdivuje za pionierske inovácie, typické netradičné tvary a prepĺňané motory prežila zlatú éru v 60. a 70. a 80. rokoch. Potom ju prenasledovali už len ťahajúce sa problémy. Iskrou nádeje bola polovica minulého desaťročia, kedy Saab predal najviac áut v roku 2006 a to 133 000. Bol to však len divný výkyv. V roku 2009 však našlo kupca len 27.000 jeho vozidiel...

Aktuálna novinka SAAB 9-5 sa mohla stať legendou. Nie len pre svoj originálny tvar ponorky, ale aj pre celkové zladenie a výsledok... Žiaľ len mohla. Od teraz patrí k hodnotným zberateľským kúskom.

Aktuálna novinka SAAB 9-5 sa mohla stať legendou. Nie len pre svoj originálny tvar ponorky, ale aj pre celkové zladenie a výsledok... Žiaľ len mohla. Od teraz patrí k hodnotným zberateľským kúskom.

TopSpeed.sk už smútil za nejednou značkou, ktorá od začiatku krízy v roku 2008 prišla o život, ako Plymouth, Mercury, Oldsmobile, Saturn,... Saab je však s pomedzi uvedených nebožtíkov najhodnotnejšou a najkvalitnejšou značkou. Som presvedčený, že stratou tejto značky prichádza svet o jedného z najinovatívnejších a najpriekopníckejších výrobcov áut. Iróniou je, že nový SAAB 9-5 je podľa mňa najlepšie a najkrajšie auto aké kedy vyrobili...

zdroj: HNonline.sk