Počas leta 2017 Euro NCAP poslalo do steny 9 nových áut. Niektoré typy pri bočnom náraze až prekvapivo sklamali. Dokonca aj etalón bezpečnosti Mercedes. Mazda CX-5 II. generácie pri ochrane dospelej posádky excelovala.

Michiel van Ratingen, generálny tajomník spoločnosti, povedal: „Euro NCAP tlačí na integráciu vyspelých technológií a výrobcovia reagovali kladne, pričom AEB (Autonomous Emergency Braking – autonómne núdzové brzdenie) je teraz bežnou súčasťou väčšiny nových automobilov. Výrobcovia by však nemali zabúdať na základy ochrany cestujúcich v prípade havárie. Všetci cestujúci si zaslúžia byť rovnako dobre chránení, či už ide o dospelého vodiča alebo o dieťa sediaceho vzadu. Pridanie 10-ročnej detskej figuríny do nášho testu v minulom roku nám umožňuje vyzdvihnúť oblasti na zlepšenie, dokonca aj pri 5 hviezdičkových autách."

Ford Fiesta


Prvým testovaným bol Ford Fiesta. Dosiahla plných 5 hviezdičiek. Celkovo neukázala žiadne slabiny. Dokonca aj ochrana krčnej chrbtice pri náraze zozadu je na dobrej úrovni. Ochrana dospelých cestujúcich je na úrovni 87 % a detí 84 %. Ochranu chodcov ohodnotili na 64 % a asistenčné systémy 60 %.

Jeep Compass


Taktiež Jeep Compass hodnotili plnými 5 hviezdami. Za ochranu dospelej posádky dostal 90 %. Pri čelnom náraze zaváhal pri ochrane posádky vzadu, pričom ochrana hrudníka bola na slabšej úrovni. Pri bočnom náraze do stĺpa je ochrana hrudníka na slabej úrovni. Ochrana detí je 83 %. Ochrana chodcov je na úrovni 64 % a asistenčné systémy 59 %.

Kia Picanto


Supermini Picanto ohodnotili na 3 hviezdy. S príplatkovým asistenčným a bezpečnostným systémom dostala 4 hviezdy. Kia vykázala slabiny pri čelnom aj bočnom náraze a aj pri ochrane detí. Za ochranu dospelých dostala 79 % (s bezpečnostným paketom solídnych 87 %), ochrana detí je na slabšej úrovni 64 %. Chodcov chráni na 54 % a asistenčné systémy majú biednych 25 % (47 % so safety packetom).

Kia Rio


Druhý zástupca Kia v teste dostal za ochranu dospelej posádky 85 % (93 % so safety paketom), za ochranu detí 84 %. Chodcov chráni na 62 % (73 % so safety paketom). Asistenčné systémy majú 25 %, ale so safety paketom v tejto triede solídnych 59 %. Celkovo Rio dostalo 3 hviezdičky a s bezpečnostným paketom 5 hviezd. Treba podotknúť, že nižší počet hviezd spôsobilo hodnotenie asistenčných systémov (bez safety paketu). Ak berieme do úvahy náraz, Rio je na tom veľmi solídne.

Mazda CX-5


Mazda sa pýši najvyššou ochranou dospelých s 95 % bez jediného zakopnutia! Taktiež ochrana detí s 80 % a ochrana chodcov so 78 % je solídna. Asistenčné systémy ohodnotili 59 %. Celkovo 5 hviezd bez zaváhania.

Mercedes-Benz C-Class Cabriolet


Kabriolet od Mercedesu získal 5 hviezd s ochranou dospelých na 89 %, detí 79 %, chodcov 66 % a asistenčné systémy majú 53 %. Z reportu vyplýva slabá ochrana pri bočnom náraze do stĺpa a zlá ochrana krčnej chrbtice zadných sedadiel pri náraze odzadu.

Mercedes, ako etalón bezpečnosti s modelom C class cabrio v bariérových testoch EuroNCAP v bočnom náraze neexceloval, skôr naopak. Snád je to len drobné zaváhanie značky, ktorá môže aktívnu aj pasívnu bezpečnosť vyučovať. Súhlasíte?

Opel Ampera-e


Druhým štvorhviezdičkovým autom je Ampera-e. Za ochranu dospelých si vyslúžila 82 %. Slabšia bola iba v ochrane krčnej chrbtice pri náraze zozadu. Za ochranu detí má 73 %, ochrana chodcov je po Mazde CX-5 druhá najlepšia so 75 %. Asistenčné systémy sú na úrovni 72 %.

Opel Grandland X


Grandland odchádza so ziskom 5 hviezd. Dosiahol najvyššiu ochranu deti (87 %) z testovanej skupiny. Ochrana dospelej posádky je 84 %. Ochrana chodcov má 63 % a asistenčné systémy sú na úrovni 60 %.

Renault Koleos


Posledným testovaným je Renault Koleos. Obstál výborne s 5 hviezdičkami. 90 % je za ochranu dospelých, ochrana detí je 79 %, chodcov 62 %. Asistenčné systémy dostali 75 %. 

Vieme, aké efektívne je pripomenutie zapnutia pri podpore používania bezpečnostných pásov, takže je to jednoznačne veľký krok späť na strane Opelu.

Opel zbytočne sklamal 

Tohtomesačný test poukázal na slabší výkon niektorých vozidiel pri bočnom náraze. Okrem toho, podľa Euro NCAP Opel Ampera-e dosiahol 4 hviezdy, ale sklamal absenciou pripomenutia zapnutia pásov na zadných sedadlách. Tento trend nastavila Insignia, kedy pripomenutie pásov vzadu ponúka za príplatok! Van Ratingen sa vyjadril: „Je sklamaním, že spoločnosť Opel opomína jednoduchú, relatívne lacnú, ale mimoriadne dôležitú funkciu. Ak cestujúci nie sú riadne zadržiavaní, akékoľvek ďalšie ochranné prostriedky sú z veľkej časti neúčinné. Vieme, aké efektívne je pripomenutie zapnutia pri podpore používania bezpečnostných pásov, takže je to jednoznačne veľký krok späť na strane Opelu."

Euro NCAP

Najnovšie výsledky nárazových testov organizácie Euro NCAP.

Zdroj: Euro NCAP