Ak hľadáte koncepciu s motorom vpredu a pohonom vzadu, v nižšej strednej triede na výber okrem tohto auta žiadna iná nie je. 

BMW 1 prvej generácie nájdete pod viacerými internými označeniami. Ako sa z toho vysomáriť? Jednoduché to veruže nie je, ostáva sa to jedine naučiť, alebo zapamätať. E81 je 3-dverový hatchback, E87 má rovnakú karosériu, ale dverí 5. Potom sú tu ešte 2 možnosti, a to E82, čo je dvojdverové coupé, a paletu zatvára E88, čo je otvorený kabriolet. Logická číselná následnosť ako pri rade 3 nebola možná, lebo označenie E8x využíva aj cabrio aj SUV. Tak sa s tým popasovali takto. Uzatvorené verzie s karosériou hatchback nahradili už v roku 2011, ostatní súrodenci si museli počkať do roku 2013. 

Dizajn

Páči sa mi, nepáči sa mi, páči sa mi, nepáči sa mi...? Aj takto znie moja myseľ, keď vidím toto auto. Odpoveď? Model pred modernizáciou bez šošoviek v svetlách dizajnovo nič moc. Dlhá kapota, krátke dvere (5-dv. verzia) a za dverami koleso a takmer hneď koniec. Dizajnové línie nevýrazné, vedené smerom vtedajšieho štýlu značky. Na cestách pôsobia zvyčajne ako šedé myšky, a to až dovtedy, kým nie sú odeté do výrazných farieb. Po modernizácii v r2007, kedy prišli decentné zmeny vonkajších partií, je na tom auto o trochu lepšie. Jednoznačne najlepšie vyzerá jednotka v M-Pakete, ale to v podstate platí pre každé BMW.  

Ste klaustrofobik? BMW 1 pre vás určite nebude to pravé. Ak ste vyšší ako 185 cm, za vás si tiež už asi dospelý človek nesadne. Ak áno, tak len núdzovo. Dizajn interiéru sekunduje exteriéru. Všetko na tom pravom mieste. Nič, čo by sa nedalo prežiť po stránke dizajnu. Až na tú opachu na vrchu palubnej dosky v podobe uzatvárateľnej odkladacej skrinky. Pri Idrive je namiesto skrinky výklopný displej. Použité materiály ma však trochu zamrzeli. Lakťová opierka na dverách, lakťová opierka medzi sedačkami. Z oboch som cítil nepríjemné svrbenie. To sa mi už dlho v aute nestalo. Rovnako plast nad prístrojovou doskou bol vyrobený z extrémne tvrdého plastu a keď mi po ňom klepli nechty, tak som sa až zhrozil. Potom som si musel poklepkať po všetkom v aute a našťastie som už nič zlé nenašiel. Tiež mi vadilo aj umiestnenie odkladacích priestorov na nápoje. Pri pollitrovej fľaške by som ich zaradil do kategórie nepoužiteľné. Resp. použiteľné, ale len v kombinácii s automatickou prevodovkou. Pri verzii s Idrivom o nich prídete.

Autíčko veľké nie je. Jeho dĺžka je od 4227 až po 4380 mm. Šírka od 1748 až po 1803 mm. Výška činí 1420 až 1430 mm. Všetko závisí od karosárskeho variantu. Rázvor náprav je 2660 mm. Pohotovostná hmotnosť štartuje na čísle zhruba 1300 kíl v najchudobnejšej trojdverovej verzii. Do kufra bežných 3- a 5-dverových verzií zmestíte 330 litrov. 

Motory, prevodovky 

Základ tvoril 1,6-litrový benzínový štvorvalec, ktorý spoznáte podľa označenia 116i. Jeho výkon bol pre auto naozaj nedostatočný, spotreba bola pomerne vysoká (kombinovane 8,5 litra) a jeho spoľahlivosť nebola na najvyššej úrovni. Modely s označením 118i konzumovali zhruba 8 litrov na 100 km. 

Na vyššom leveli už boli dvojlitrové benzínové štvorvalce, ktoré najmä vo verzii 120i dávali autu slušnú dynamiku v kombinácii s dobrou spotrebou. Priemerne rátajte 8,5 litra. Ak však hľadáte niečo naozaj ostré, nájdite verziu s benzínovým šesťvalcom. To znamená, že by ste sa mali poobzerať po označeniach 125i a vyššie. Každý správny fajnšmeker by mal siahnuť  práve po ohromnom atmosférickom 6-valci 30i, prípadne po verzii 135i s výkonom 225 kW (306 k) a s maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Nevýhodou je, že tento motor BMW ponúkalo len pre málo praktickú verziu coupé. S týmito motormi sa dá jazdiť aj hlboko pod 10 litrov, ale ak si ich chcete občas užiť, počítajte s priemerkou 10 - 11 litrov. 

 Model  Rok  Výkon (kW/k)  Krútiaci moment (Nm)  Zrýchlenie (s)  Max. rýchlosť (km/h)
 116i  2004-2007 85/115 150 10,8 200
 116i  2007 - 2009 90/122 160 10,2 204
 118i  2005-2007 95/129 180 9,4 208
 118i  2007 - 2009 105/143 190 8,8 210
 118i 2009-2011 90/122 185 8,8 204
 120i  2004-2007 110/150 200 8,7 217
 120i  2007 - 2011 125/170 210 7,8 224
 125i  2007 - 2010 160/218 270 6,4 245
 128i (US model)  2008 - 2011 170/231 271 6,4 209
 130i  2005 - 2009 195/265 315 6,1 250
 130i  2009 - 2012 190/258 310 6,1 250
 135i  2007 - 2010 225/306 400 5,3 250
 135i  2010 - 2013 225/306 400 5,3 250
 135is (US model)  2013 240/326 430 5,2 250
 1M Coupé  2011-2012 250/340 450 4,9 250
 

Ak ste priaznivci nafty, máte na výber rôzne verzie. Nech máte, čo máte, vždy ide o motor s objemom 2,0 litra. Za základnú motorizáciu považujeme verziu 116d s výkonom 85 kW (116 k) a krútiacim momentom 260 Nm. Na ňu nadväzovala 118d, ktorá pred faceliftom dosahovala 90 kW (122 k). Po roku 2007 stúpol výkon na 105 kW (143 k) a klesla spotreba. Verzia 120d ponúkala 120 kW (163 k), resp. 130 kW (177 k). Vrchol tvorila verzia 123d. Ide tiež o dvojlitrový motor, ktorý navyše dostal dvojité preplňovanie biturbom a jeho výkon sa vyšplhal na 150 kW (204 k) a krútiaci moment až na 400 Nm. Spomedzi naftových verzií je toto určite najvhodnejšia voľba pre každého, kto má volant naozaj rád. Vo všeobecnosti by som mohol povedať, že tieto motory vedia jazdiť od 5,5 litra na 100 km. 

 Model  Rok  Výkon (kW/k)  Krútiaci moment (Nm)  Zrýchlenie (s)  Max. rýchlosť (km/h)
 116d  2009-2011 85/115 260 10,3 200
 118d  2004 - 2007 90/122 280 10,0 201
 118d  2007-2013 105/143 300 9,0 210
 120d  2004 - 2007 120/163 340 7,9 220
 120d 2007-2013 130/177 350 7,6 228
 123d  2007-2013 150/204 400 7,0 238

Slabšie a staršie jednotkové baworáky sa vyznačujú 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. S príchodom modernizácie dospeli aj oni a vyfasovali 6-stupňový manuál. Ak máte záujem o automatickú prevodovku, jej výrobcom je firma ZF a nesie názov Steptronic. Výraznejšími detskými chorobami nedisponuje a môžeme ju označiť za relatívne spoľahlivú. 

Jazda a jazdné vlastnosti

Začnem samotným nastupovaním. Nie som veľký chlap, ale pri nastupovaní do 5-dverovej verzie, som sa párkrát tresol chrbtom do B-čkového stĺpika. Potom som si už na to dával pozor. Chod jednotlivých spínačov a tlačidiel bol aj po rokoch bez výhrad. A ako je na tom vrźganie? Kusy po modernizácii nie sú úplne tiché, ale podstatne lepšie, ako kusy pred ňou. 

Tradičná koncepcia s vysokou reputáciou podvozkových kvalít BMW je prítomná aj v tomto drobcovi. Sedí totiž veľmi dobre, zákruty sú jej domovom. Čo však robí autu starosti sú nerovnosti. Vytrasie z vás na našich cestách dušu. Zabaviť sa dá aj so slabším motorom, ale na potočenie zadkom budete potrebovať niečo silnejšie, alebo budete musieť vždy čakať na dážď alebo sneh.

Ak hľadáte vyslovene komfort, tak tu nenájdete žiaden rozumný čo i len náznak kompromisu. Riadenie má dobrú spätnú väzbu, dráhy manuálnej prevodovky majú presné, avšak trochu dlhé dráhy. Navyše rýchlostnú páku potrebujete viac pretláčať. So zaradením spiatočky bude slabšia žena doslova zápasiť.   

Jazdné vlastnosti je to, prečo si BMW 1 zamilujete. Koncepcia vpredu pozdĺžne uložený motor a pohon zadných kolies dáva autu vynikajúcu manévrovateľnosť. Vďaka tomu je nesmierne vyvážené a rýchly prejazd zákrutami je jednoducho super. Riadenie je mimoriadne presné a s vodičom veľmi dobre komunikuje. Samozrejme, jazdné vlastnosti sú do značenej miery ovplyvnené aj motorom, no vo všeobecnosti ich môžem hodnotiť mimoriadne pozitívne. Rezanie zákrut sa stáva pozitívnou závislosťou. :)
 
 
 
Vďaka tomu, že jednotka je zadokolka, môžete si s ňou užiť aj zábavu. Opäť to dosť závisí od typu motora, no aj s turbodieselovým agregátom si môžete kde tu pretočiť zadné kolesá a jednoducho sa tešiť. Dôvod na paniku nie je ani počas horšieho počasia. Aj napriek tomu, že hrozí pretáčavý šmyk, stabilizačný systém DSC má v drvivej väčšine prípadov všetko pod kontrolou. Jazda s BMW radu 1 je prosto až prekvapivo zábavná.

Spoľahlivosť

V prvých rokoch výroby sa často objavovalo bezdôvodné rozsvecovanie výstražných kontroliek. Spôsobovalo to prehrievanie riadiacej jednotky. V týchto kusoch sa môže v prehrávači objaviť aj zaseknuté CD alebo horší príjem signálu rádia. Občas sa objavili aj zaseknuté zámky riadenia. Interiér do faceliftu trápili pazvuky, ktoré by v novších ročníkoch posádku už otravovať nemali. Mňa však otravovali aj napriek tomu...

Benzínové motory zvykne potrápiť preskočená rozvodová reťaz alebo zlyhávajúca zapaľovacia cievka, ktorá má za následok chod na menej valcov. Tieto problémy postihovali najmä verziu 116i.

V prípade turbodieselov je to stále ten istý príbeh. Občas sa vyskytnú problémy s EGR ventilom, dvojhmotným zotrvačníkom alebo vstrekovačmi. Dvojhmotový zotrvačník je boľavý prakticky v každej verzii BMW 130i s viac než 50 - 60-tisíc kilometrami. Problémom býva aj zanesený filter pevných častíc, ktorý z vašej peňaženky dokáže vytiahnuť poriadnu kopu peňazí. Manuálne šesťstupňové prevodovky občas zvykne potrápiť ťažké radenie prvých prevodových stupňov.

V prípadoch modelov 118d a 120d s rokom výroby do 2005 dochádzalo k praskaniu upínacej skrutky alternátora. BMW to však riešilo zvolávacou akciou. 

Problémy spôsobuje motor s označením N47, ktorý vznikol v rokoch 2007 až 2009. V jeho prípade zlyháva rozvodová reťaz. Oprava tejto vážnej chyby majiteľa stojí niekoľko tisíc eur. BMW sa k tomuto problému často postavilo s nepochopením a bez ochoty opraviť to na vlastné náklady. Týka sa to modelov 116d, 118d a 120d.

Hodnotenie Autoporadca.sk

Najmenšia prémiovka do mníchovských konštruktérov s označením BMW 1 prišla na trh v roku 2004. Pre triedu hatchbackov si zachovala typický konštruktérsky prvok väčších limuzín, a tým je pohon zadných kolies. Pre automobilových nadšencov to môže byť pridaná hodnota a s dostatočne silným motorom aj zdroj zábavy. Aj napriek tomu štatistiky tvrdia, že až 80 % majiteľov jednotiek nevie, ktorá náprava je poháňaná a zadný pohon nebol dôvodom ku kúpe auta. BMW do jednotky montovalo iba jeden diesel s objemom 2,0 l, zato však vo viacerých výkonových variantoch, od 85 kW s označením 116d až po biturbo 150 kW s označením 123d. Benzínové motory začínali na objeme 1,6 l s výkonom 85 kW, následne ste si mohli dopriať štvorvalce s objemom 2,0 l a pre nadšencov tu boli aj doslova šesťvalce s objemom 3,0 l. Na vrchole ponuky, ako to už tradične u BMW býva, je BMW 1M s výkonom 250 kW. Jednotka je veľkosťou exteriéru pomerne veľká, žiaľ, dlhá predná kapota, malá kabína a pohon zadnej nápravy ju obrali o miesto vnútri. Batožinový priestor o objeme 330 l je skôr podpriemerný a priestor na zadných sedadlách je doslova zlý vtip, ak vpredu sadí osoba nad 170 cm.
 
Klady vozidla:
  • dobré jazdné vlastnosti na suchom a kvalitnom asfalte, na kľukatých okreskách dokáže mrštná jednotka aj s priemerným motorom potrápiť mnohé autá;
  • dobrá mechanická odolnosť podvozku, BMW 1 z veľkej miery stojí na komponentoch BMW 3, ale šetrí na hmotnosti, čím predlžuje životnosť menej namáhaných dielov;
  • bohatá ponuka motorov v rozsahu od 85 kW až do 250 kW, v takto malých autách nájdete len zriedka výkony nad 200 kW a šesťvalcové motory s pohonom zadnej nápravy, BMW 1  to všetko ponúka;
  • vysoká aktívna aj pasívna bezpečnosť vozidla, výborné brzdy, dostatočná dynamika už v nižších motorizáciách s výnimkou základných verzií 116i a 116d.
Zápory vozidla:
  • ceny servisu nastavené prémiovému segmentu, pokiaľ plánujete využívať služby oficiálnych servisov, počítajte s tým, že máte BMW;
  • interiér auta pôsobí lacno, nevýrazne a plastovo, pokiaľ nemáte nejakú výkonnú verziu alebo príplatkové sedadlá, tak počítajte aj s nudnými šedými lavicami bez slušného bočného vedenia;
  • podvozok je tuhý, výrobcom montované pneumatiky Run Flat nie sú z hľadiska komfortu pridanou hodnotou, a tak mnohí užívatelia obúvajú klasiku;
  • tvrdé plasty interiéru vedia byť zdrojom nepríjemných rezonancií a pazvukov, veľa sa toho nezmenilo ani po facelifte v roku 2007;
  • základná motorizácia 1,6i nie je ani úsporná ani výrazne spoľahlivejšia ako silnejšie verzie, nie je dôvod na jej kúpu;
  • dieselové motory pri nájazde nad 150 000 km môžu postretnúť klasické neduhy starších dieselov ako je opotrebený DPF, vstrekovače, dvojhmotový zotrvačník, turbodúchadlo;
  • pri nájazde okolo 200 000 km sa zamerajte aj na kontrolu rozvodovej reťaze, v prípade jej vyťahania a následného preskočenia hrozí drahá oprava.
Hodnotenie Autoporadcom 8/10

Kúpiť / nekúpiť

Snažím sa byť v závere čo najviac objektívny. BMW mám rád. Ale bežná jednotka nič moc... Na test sme dostali slabý štvorvalček, a to vo mne zanechalo následky. S týmto motorom by som si ja osobne jednotku pravdepodobne nekúpil. Nestačila mi. Myslím si, že pre bežného vodiča, čo výkonný motor vyslovene nepotrebuje, alebo nechce, slabší štvorvalec určite postačí. Ja by som sa zameral na kusy so 6-valcom a možno by som rozdýchal aj silnejšie naftové verzie. Navyše, ak sa s týmto autom plánujete voziť po slovenských cestách, aj v základnej verzii s bežným priemerom kolies z vás vytrasie dušu. Materiály v jednotke tiež nie sú to, čo som čakal. Hodnotenie bežnej verzie auta je preto 5 bodov. Za predpokladu 6 valca a radosti z jazdy by som bol ochotný trpieť veľa nedostatkov, ktoré toto auto má. Výsledné hodnotenie celého modelového radu je teda 7 bodov. Vzťah cena/protihodnota pri bežnej verzii tiež nie je žiadne terno. S cenovkou štartujúcou pod 4-tisíc veľa rozhodne nečakajte. V podstate len to, že je to BMW a má to znaky na kapote. Za 7 - 8-tisíc sa pohybujú slušné kúsky, a to dokonca v dvojdverovom otvorenom, či uzavretom prevedení. Ceny končia na zhruba 12 000 eur. Celkový hodnotenie vzťahu bežne dostupných verzií je preto možné vyjadriť prenesene v zmysle hodnotenia audio sústavy v baworákoch. Málo muziky, za veľa peňazí. Celkovo teda 6 bodov.