Druhý pár dverí len ťažko možno označiť za plnohodnotné. No decká cez ne nastúpia v pohode (horšia bude manipulácia s detskými sedačkami) a je to určite praktickejšie, než ich každé ráno posielať dnu cez odklopené predné sedadlá.

V prvom rade, zďaleka nie každý výkonný dízel má nárok na titul športovec. Naopak, nafťákov-športovcov je stále pramálo. To, že má 200+ koní a 400+ Nm znamená, že je silný. Ale nie, že je športový. Rovnako to, že ho montujú do roadstera či kupé nič neznamená. Aby bolo možné motor považovať za športovca, musí mať minimálne ďalšie dva-tri parametre. Ísť ľahko a rýchlo do otáčok, ponúknuť červené pole vyššie než 5000 ot, pričom využiteľné otáčky nemôžu byť len tisíc a predtým a potom akceleračné mdloby. Tretím parametrom je dobrý zvuk. Teda, v prípade dízla by snáď bolo lepšie mať ho aspoň čo najmenej odpudivý. Verte, v každom z týchto parametrov ma Mini Cooper SD doslova na riť posadil. Napriek tomu, že si plne uvedomujem zvuk "motora" vnútri zariadený primárne funkciou Active Sound Design, Mini Cooper SD znie v kabíne prosto fantasticky. Napriek tomu, že tento dvojliter nemá 200 a viac koní, ani 400+ Newtonmetrov, do otáčok sa mu chce rovnako ako väčšine z nás do postele. Prosto kedykoľvek. Dôvody, ktoré z naftového srdca MINI Cooper SD robia športovca. Iste uznáte, že parametre 125 kW (170 k) a 380 Nm sú pre relatívne malé auto viac než dosť. 5-dverové Mini je navyše oproti 3-dverovej verzii dlhší o ďalších 16 cm!

5 dverový športiak? Iste nebude zďaleka prvý, aj keď priliehavejšie označenie je hothatch. Ale aj tento titul z 80. rokov má dnes iný význam. Či presnejšie kritériá. Kedysi stačilo, aby malo 3, alebo 5-dverové auto viac než 100 koní a podľa možností 5-rýchlostný manuál so športovými prednými sedadlami a bolo vymaľované. Slintalo sa jedna radosť. Dnes? Iste, autá (ani tie menšie) nemajú pod 1200 kg a tak pre adekvátnu dynamiku treba dvojnásobne výkonny. Kedysi stačilo dať šprint na stovku za menej než 11 sekúnd, dnes ohŕňame nosom nad časmi s 8 pred desatinnou čiarkou. Medzičasom medzi nás prišlo toľko ozaj vydarených výkonných a jazdecky zdatných 5 dverových hothatchov, až počet dverí vôbec nie je téma. Ba naopak, ostatné roky je v ponuke viac prakticky zameraných ostrých modelov, že 5 dverí nie je pre väčšinu výrobcov možnosť, ale jediný štandard. Z hľadiska krásy, šmrncu či športového vzhľadu je to iste horšie, no pre praktickosť vo väčšine prípadov dobré riešenie. Mini ponúka oboje. Stačí si vybrať 3-dverovú klasiku, alebo značne predĺženú praktickejšiu verziu 5D. A to z hľadiska možností základnej koncepcie zďaleka nie je všetko. Mini má naoaj pestrý výber, človeku za až točí hlava...

Automat je snáď už pri športiakoch zbytočné rozoberať. Nejeden z nich je lepší, efektívnejší a rýchlejší než sebelepší pilot s manuálom. Nechcem povedať, že by som v každom aute dal prednosť automatu, to zďaleka nie. No tvrdiť, že automat do športového auta nepatrí je názor zastaraný minimálne desaťročie. Zhruba vtedy začali prichádzať automatické prevodovky, ktoré športovú jazdu nie len nepokazili, ale urobili z nej zážitok novej úrovne. Ideálna sa mi zdá byť možnosť voľby. Nech sa rozhodne zákazník. Podstatné je, aby sa rozhodovať mohol. Mini Cooper SD v tomto smere exceluje. Nie len, že ponúka na výber manuál a automat. Máte navyše možnosť vybrať automatickú prevodovku, alebo tzv. športový automat. Tu si každý musí nájsť to svoje.

 

 

Moderný dvojlitrový prepĺňaný vznetový 4-valec jazdil tak dobre, až nás jeho namerané parametre neprekvapili. Nie, žeby v MMracing zásadne prekročil to, čo sľubuje v dokumentoch, no odmeraných 177 koní pri 4100 otáčkach určite len poteší. Sľúbených 360 Nm pri už 1500 otáčkach síce nepotrdil, no nie maximálnou hodnotou (namerali sme 358 Nm), ale jeho položením až o tisíc otáčok vyššie. Aj keď, samozrejme, aj toto auto patrí medzi moderné turbovyregulované agregáty s maximom krútiaceho momentu v širokom spektre otáčok. Nami nameraná drobná špička kdesi uprostred prakticky rovnej čiary od 1500 po 3500, kde hodnotou neklesol pod 340 Nm, je skvelý výsledok.

Osobne by som 5dv. miňasa nechcel. Je síce o čosi praktickejší (čo ja veľmi nepotrebujem), no pozrite ten skok za zadnými sedadlami po ich sklopení. Hrôza. Navyše s touto zásadne predĺženou karosériou je menej sexi a zadné bočné dvere sú skôr dvierka. No aj na moje prekvapenie by som nemal ani najmenší problém s týmto ostrým nafťákom. Pri tom ako ide a čo dokáže mi v podstate vôbec nevadí, že pije o v takmer dva litre na stovku viac, ako si želá výrobca. Pri tejto dynamike, pružnosti a s týmito kvalitami podvozka a bŕzd, nehovoriac o príkladnej ergonómii sa budem so spotreby okolo 6-7 litrov na sto km naopak tešiť. Tradične oveľa horšie je to s cenou. Základných 26 600 € za tak zdatné auto vôbec nie je veľa. No to by Mini nesmelo ponúkať len podpriemernú štandardnú výbavu. Za všetko, čo stojí za reč zaplatíte hriešne peniaze. A niektoré veci navyše nebudú celkom také, ako by ste očakávali - pozrite zvlnenú kožu na pravej prednej sedačke pri pohľade zo zadu. Ozaj nie súce prémiového auta. Je však skvelé, že 5dv Mini existuje. Mini mániu totiž prináša aj tým, ktorí by inak museli kupovať "bežný 5-dverový hatchback". 

MINI Cooper SD III. gen (F56)
rok výroby 2014
 

PLUSY:

+ 5 dverí kráse nepridá, praktickosti áno,
+ vyzera malý, no nie je
   
(môže byť aj hlavným autom)
+ príjmene tuhé, aktívne pruženie,
+ zvuk vnútri,
+ skvelá ergonómia,

+ volant i predné sedadlá,
+ ostré el. riadenie a servotronic,
+ jazdné limity a dynamika ohromia,
+ vypínateľná stabilizácia,
+ pružnosť motora,
+ systémy EDC, LED lampy, HeadUp displej,
+ základná cena 26 600 €.
+ SD je k dispozícii aj ako 3dv. verzia :)

     

MÍNUSY:


- ceny príplatkov,
- kombo spotreba 6,1 l/100 km,
- zvuk vonku,
- neprémiové spracovanie častí interiéru,
- po sklopení sedadiel nerovné dno kufra,
- podpriemerná základná výbava,

- neergonomické odvládanie MINI Controlera,
- neergonomická lakťová opierka a ručná brzda.
 

MINI Cooper SD III. gen (F56) rok výroby 2015
Motor:

turbom prepĺňaný vznetový radový 4-valec uložený vpredu naprieč, objem 1995 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 84 x 90 mm, kompresný pomer 16,5:1, max. výkon 125 kW (170 k) / 4 000 ot, max. krútiaci moment 360 Nm / 1 500 - 2 750 ot, litrový výkon 62,5 kW (85 k) / l. EURO VI

Pohon: dvojspojková robotizovaná 6-st. prevodovka, pohon predných kolies, elektronický samosvorný diferenciál EDLC.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami a kompenzáciou ponoru pri brzdení, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy, ABS, EBD, CBC, ASC T, DSC, DTC, elektrický posilňovač riadenia EPS s premenlivým účinkom podľa rýchlosti Servotronic.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 17",
pneu 205/45 R17
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4005 x 1 727 x 1 425 mm, objem kufra - 278 / 941 l, nádrž 44 l, pohotovostná hmotnosť - 1 175 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 4,2 l/100 km, výkonová hmotnosť 9,4 kg/kW, reálna spotreba (kombinovaná): 6,1 l/100 km

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 223 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,3s

Cena: 26 600 € (základ Cooper SD)
Komentár redakcie: František HANZEL

Dobrá správa! MINI pridaním ďalšieho páru dverí nestratilo nič zo svojej zábavnosti. Zadné dvere sú síce malé a človek sedí prakticky v kufri, no umožňujú širšie využitie auta a Miník s nimi pre mňa dáva väčší zmysel ako Countryman. Aj napriek tomu, že 5-dverové MINI oproti 3-dverovému celkom podstatne narástlo, stále to dobre maskuje a zachováva si svoj štýl. BMW navyše vie robiť aj naftové motory a tak sa dá veľmi dobre zabaviť aj s verziou Cooper SD. Radosť vám nepokazí ani výborná prevodovka. Je osobne by som, asi po dlhom škrabaní za uchom, zvolil radšej benzín, no ani Cooper SD by nebol krok vedľa.