Na druhej strane, majiteľ nesmie mať vo výpočte požiadaviek veľa estetických či komfortných položiek alebo im aspoň nesmie prisudzovať vysokú hodnotu. Práve v tom sa skrýva to kung-fu majstrovstvo, akým Suzuki oslovuje rekordný počet záujemcov, ktorí potrebujú hlavne jazdiť. Ani pri týchto skromných požiadavkách však Suzuki nezostalo len pri jednoúčelovom približovadle, a v osvieženej generácii Vitary natlačilo do nerušivej veselej karosérie množstvo nových technológií. Ale poďme poporiadku.

Kimono stále v rovnakom strihu

Po necelých štyroch rokoch si úspešná Vitara nezaslúžila viac, ako kozmetické úpravy na maske chladiča so zmenenými rebrami japonského vejárika, upravené nárazníky či zmenený tvar zadných svetiel. Mimochodom, mne sa práve tie staršie zdali v niečom nápaditejšie a atraktívnejšie. Ten okrem iného vyhnal cúvacie svetlo do stredu nárazníka. Podobne mierne sú zmeny aj v interiéri, kde hneď na úvod vybavme sedadlá s kombinovaným materiálom na povrchu, v ktorých sa naozaj dobre sedí a podporujú príjemný pocit z jazdy až akýsi komfort.  

Vitara má konečne nové mäkké plasty na vrchnej časti prístrojovej dosky, objavili sa aj strieborné detaily na palubnej doske, dverách a stredovej konzole. Model v strednej výbave Premium a v najvyššej výbave Elegance (teda aj testovaný) disponuje navyše stredovou lakťovou opierkou. Čoho sa však Vitara nevzdala sú, žiaľ, tvrdé a nie práve vábivé plasty na spodnej časti prístrojovej dosky a vo výplniach dverí, ktoré sú akoby celé z jedného veľkého umelohmotného kusu. Dvere samy osebe sú dosť „plechové“ a piate pre kufor, boli veľmi neochotné – v podstate málokedy sa mi podarilo zavrieť ich na jeden raz. Inak kabína by mohla byť lepšie odhlučnená – najmä vo vyšších rýchlostiach alebo pri jazde po drsnejších povrchoch. Ten hluk sa už nedal prehliadnuť.

Suzuki Vitara je v našich podmienkach adeptom na rodinné auto. Celkovou dĺžkou 4 175 mm a najmä rázvorom  2 500 mm je jej priestor limitovaný na úroveň menších áut, no priestor na zadných sedadlách je aj pre vyššie postave uspokojivý – možno nie tak na kolená, skôr na hlavu a v oblasti lakťov. Skrátka, dve vysoké postavy by si za seba sadať vo Vitare nemali, ale klasická slovenská rodinka sa odvezie veľmi pohodlne. A to za zadnými pasažiermi zostáva ešte 375 l na kufre a tašky. Inak k len zhruba 1 200 kilogramom samotného auta, čo je skvelo nízka hodnota možno do Vitary naložiť až 500 kilogramov posádky a nákladu. A to je veľmi slušné. 

Čo vidí vodič?

Vodič sa pozerá na výrazné ciferníky prístrojového panela aj s novým 4,2-palcovým farebným LCD displejom, ktorý informuje o spotrebe aj o práci skoro-terénnych systémov. Napríklad ako pohon AllGrip či zostupový asistent, ale aj o práci nových asistenčných systémov, o ktorých hovorím podrobne vo videu. Zároveň sa na displeji dozviete aj to, koľkože to paliva ušetril systém Štart/Stop. Za niekoľko dní jazdenia v meste sme nazbierali 60 minút státia s vypnutým motorom (viete, koľko to je križovatiek a strateného času?), a úspora bola 450 ml benzínu. A teraz môžeme spolu rozmýšľať, aký význam má systém, ktorý za niekoľko dní ušetrí ani nie pol litra paliva a adekvátne tomu niekoľko miligramov emisií, o ktorých môžeme polemizovať, lebo pri každom opätovnom naštartovaní si motor celkom slušne odpľuje do atmosféry. Ale to sa v žiadnom prípade netýka len Vitary. S týmto systémom máme v redakcii problém všeobecne.

Displej má ešte niekoľko úsmevných režimov – snímač priečneho zrýchlenia – vyhodnocuje, ako necitlivo ste s posádkou jazdili, grafický ukazovateľ krútiaceho momentu a výkonu (to je fakt len hračka) a graf porovnania akcelerácie a brzdenia na časovej osi (netuším, na čo). Prepínanie informácií na displeji trčiacou tyčinkou je už klasika, ktorej by sa fakt Suzuki mohlo vzdať a možno pridať tlačidlo na volant.

Kým si pustíte naše video o bezpečnostných systémoch, pár teoretických informácií o technike. Bývalý Radar Brake Support nahradil systém s dvomi senzormi – monokulárnou kamerou a laserovým snímačom, s pridanou schopnosťou detekcie chodcov s cieľom zmierniť následky pri prípadnej kolízii. Reálne sme tento systém vyskúšali – nešlo o vysokú rýchlosť, skôr taký pojazd po parkovisku – ak som nechcel Marošovi zlomiť nohu, viac som sa neodvážil. To, čo uvidíte vo videu, je reálny aktívny zásah asistenta a verte, nebolo mi všetko jedno! Vyskúšali sme aj systém upozorňujúci na vybočenie z jazdného pruhu či aktívne udržujúci auto medzi čiarami, ktorý pracuje v podstate štandardne.

Vitara už ponúka aj techniku na rozpoznávanie dopravných značiek. Pre mňa je najužitočnejší adaptívny tempomat, ktorý vo Vitare dokonca dovolil preraďovať rýchlostné stupne. To je skvelá fíčura. Po prvýkrát je v modeloch Suzuki v ponuke aj systém sledovania mŕtveho uhla a systém kontroly situácie za vozidlom. Obom však vyčítam plachosť – informáciu, ktorá môže odvrátiť kolíziu, by mohla Vitara poskytnúť aj výraznejším zvukovým varovaním, ako len zapípaním ako kuriatko. Možno si ucho časom na to zapípanie zvykne, a možno keby to bolo zase silné, napísal by som, že je otravne naliehavé. A to už nehovorím o tom, že pri vyparkovaní do dráhy idúceho vodiča by mohol systém aj sám zabrzdiť – veď pri čelnej prekážke to vie. Ale to bude už opäť ďalší vývojový stupeň. Na druhej strane, toľko užitočných asistentov za tieto peniaze inde len tak nedostanete. Ak vôbec kde...

Zábava a informácie musia byť

Farebný dotykový displej na stredovom paneli už nebudem objavovať ani veľmi opisovať. Nie je nový a nájdete ho vo viacerých modeloch Suzuki. Príjemné je prehľadné delenie štyroch rôznych oblastí – rádio, telefón, navigácia (pre našu výbavu Elegance) a pripojenie smartfónu, čo sme aj úspešne a prakticky preverili systémom Apple CarPlay. A ten fungoval perfektne. Dotykový displej vyzerá dobre, no nemá žiadne hardvérové tlačidlo. Aj zvuk treba meniť hladkaním displeja, iste je lepšie robiť to tlačidlom na volante.

Vitara konzumuje výhradne benzín

O rozhodnutí zúžiť ponuku motorov len na dva benzínové turbomotory – 1,0 l a 1,4 l - teraz nebudem polemizovať. Podľa mňa, vhodnejší pre plnohodnotný denný život je motor 1,4 Boosterjet – ale s litrom som nejazdil, tak nebudem súdiť. Fakt je, že k 140 koňom sa v predchádzajúcej Vitare dopracoval majiteľ len v modeli S, dnes je to jedna z dvoch možných volieb. Absolvovali sme aj náš testovací okruh – Vitara si vystačila s príjemnými 7,3 litrami benzínu na 100 km, čo znamená, že pri 47-litrovej nádrži to vyzerá na reálny dojazd tak 600 kilometrov. Na diaľnici motor točil typických benzínových 3-tisíc. Nuž, viac to veľmi neláka – pri prekročení nášho diaľničného limitu o viac ako 10 tachometrových kilometrov by Vitara protestovala silnejším hlukom.

Som crossover – nie offroader

Súčasná Vitara si už ani nepamätá na svoju babičku, ktorá bola ešte odvážnejšia, ako dnešné vozidlá SUV. No z úcty k dedičstvu, Vitara stále ponúka systém pohonu všetkých kolies AllGrip aj možnosťou voľby viacerých jazdných režimov - automatický, športový alebo na jazdu na nespevnenom povrchu, keď elektronika dovoľuje mierny preklz, aby sa auto vyhrabalo zo záveja. K tomu tlačidlo Lock, keď prísne posiela pohon na všetky kolesá a zároveň v tomto režime možno využiť aj asistent na riadený zostup z kopca. Offroadové schopnosti sú na crossover veľmi dobré. Limitujúcim faktorom budú určite pneumatiky a hlavne svetlá výška 185 mm, na ktorú vodič nesmie zabudnúť. Vitara zaručene prejde všetko, čo jej vodič, lepšie povedané majiteľ bude potrebovať... Na pravidelné zásobovanie horskej chaty bez asfaltového prístupu si nik Vitaru nezvolí. Fakt je, že pohon AllGrip svojou inteligenciou prerozdeľovať pohon na práve potrebné miesto s trakciou prekvapil aj nás. A veľmi milo. Vo krátkom videu nižšie uvidíte, že až na malé zaváhanie si poradila so všetkými 6-timi našimi skúškami a to je pre auto kategórie 20 tisíc Eur čo povedať. Túto vec nezvládnu ani mnohé 3x drahšie a dokonca prémiové autá. 

Suzuki Vitara Elegance je na výbavu veľmi bohatá:

Cena 20 830 € plus 400 € metalická farba
Výbava (uvediem len hrozienka)

Parkovacie sensory P+Z
Dual Sensor Brake Support
Sledovanie mŕtveho uhla
Sledovanie situácie za vozidlom pri vyparkovaní
Zjazdový asistent
Bezkľúčové odomykanie a štart
Navigácia
Adaptívny tempomat
Vyhrievanie predných sedadiel
Lakťová opierka dverí (syntetická koža)
Stredové hodiny
LED stretávacie svetlá  s modrým rámikom
Funkcia automatických stieračov
Vonkajšie spätné zrkadlá sklopné so smerovkami...

K výbave jedna pripomienka  - najvyššia Elegance + má navyše už len panoramatickú strechu (ktorú by som si ja nevybral), ale v cenníku som nenašiel kombináciu výbavy Elegance s automatickou prevodovkou, čo by bola moja voľba. Automat sa ponúka buď s výbavou Premium alebo až Elegance + a potom cena už mierne preskočí hranicu 23 000 €, čo je cenníkový strop. A ešte na záver pripomeniem niečo, čo už nie je plechový, ale skôr finančný argumentm, no veľmi zaujímavý: Suzuki ponúka špeciálny program Easy Way, ktorý spája 3 roky záruky a 7 rokov poistenia na motory a prevodovky. Dobré, čo poviete?

Takže, ako skonštatoval môj mladý kolega Mišo, bežná Suzuki Vitara síce nevyvolá emóciu, ale je ako veľmi dobrý kamarát. Ten, ktorý s tebou vždy pôjde na pivo, keď sa na teba ostatní vykašlú. Milý postreh, a ja súhlasím. Vrátim sa k úvodnej úvahe o cene a úžitkovej hodnote – Suzuki Vitara ponúka veľký kus techniky – a špeciálne dnes – v stále veľmi rozumnej cene, ktorá síce mierne vzrástla. Ale je to ako na mori – keď stúpa hladina, musí aj loď. Inak by sa inak potopila. Za nás všetkých v redakcii, ktorí sme ju testovali je toto auto, ktoré sa v kategórii, kde sa jednoznačne nakupuje rozumom tá naj, alebo jedna z dvoch naj volieb.

 
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet
103 kW Allgrip M6 Elegance
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G
110 kW AWD M6 Revolution
základný model
14 790 €
(Vitara 1.0 BoosterJet 82 kW 2WD M5 Comfort)
15 690 €
(CX-5 2.0 Skyactiv-G 89 kW M6 Emotion)
adekvátny model
20 830 €
(Vitara 1.4 BoosterJet 103 kW Allgrip M6 Elegance)
22 590 €
(CX-3 2.0 Skyactiv-G 110 kW AWD M6 Revolution)
adekvátny model
adekvátna výbava
PDC vpredu a vzadu, alarm, automatická klimatizácia, navigácia, adaptívny tempomat, vyhrievané predné sedadlá, bezkľúčový vstup, metalíza, 17-palcové disky, LED svetlá, elektricky sklopné zrkadlá
v sérii: 18-palcové disky, zadná kamera, bezkľúčový vstup, head-up displej, predné a zadné PDC, elektricky sklopné zrkadlá, vyhrievané predné sedadlá, LED svetlá, tempomat, automatická klimatizácia

za príplatok: navigácia 500 €
výsledná cena
21 230 €
23 090 €


 

 
Seat Arona 1.5 TSI
110 kW M6 FR
Dacia Duster 1.6
84 kW 4x4 M6 Prestige
základný model
14 750 €
(Arona 1.0 TSI 70 kW M5 Reference)
9 990 €
(Duster 1.6 84 kW 4x2 M5 Access)
adekvátny model
19 810 €
(Arona 1.5 TSI 110 kW M6 FR)
15 240 €
(Duster 1.6 84 kW 4x4 M6 Prestige)
adekvátna výbava
v sérii: automatická dvojzónová klimatizácia, elektricky sklopné zrkadlá, PDC vzadu, 17-palcové disky, tempomat

za príplatok: LED svetlá 552 €, vyhrievané predné sedadlá a ostrekovače 322 €, navigácia 746 €, alarm 184 €, predné PDC a asistent 322 €
v sérii: 17-palcové disky, navigácia, tempomat, zadná kamera, zadné PDC

za príplatok: automatická klimatizácia 300 €, kamerový systém 250 €, vyhrievané predné sedadlá 200 €
výsledná cena
21 936 €
15 990 €


 

 
Nissan Juke 1.6
82 kW M5 Tekna
Renault Kadjar 1.3 Tce
117 kW M6 Limited
základný model
16 460 €
(Juke 1.6 82 kW M5 Visia Plus)
19 090 €
(Kadjar 1.3 Tce 103 kW M6 Life)
adekvátny model
20 520 €
(Juke 1.6 82 kW M5 Tekna)
22 690 €
(Kadjar 1.3 Tce 117 kW M6 Limited)
adekvátna výbava
v sérii: panoramatický parkovací systém, 17-palcové disky, automatická klimatizácia, audiosystém Bose, vyhrievané predné sedadlá

za príplatok: xenónové svetlomety 600 €
v sérii: dvojzónová automatická klimatizácia, predné a zadné PDC, tempomat,  elektricky sklopné zrkadlá, 17-palcové disky

za príplatok: navigácia 400 €, vyhrievané predné sedadlá 200 €
výsledná cena
21 120 €
23 290 €