Aj keď vo videoteste jasne tvrdím, že nová Vitara je o dve kategórie (nie triedy) inde, asi je aj to. Teda aj o dve triedy inde, ako bola doposiaľ. Iste, chápem a akceptujem, že manažéri v Suzuki sa rozhodli stavať na supersilnom mene, ktoré za viac než 25r spoznal celý svet. Postavili celkom iný druh auta a nie sú prví ani poslední, ktorí adoptovali úspešné meno pre celkom iné auto. To nie je výčitka, len konštatovanie.

 

Súčasná Vitara nie je profilovaná ako nástupca známeho teréniaku. Jej úlohou je osloviť tých, ktorí v rámci značky obľubovali mimoriadne úspešný typ SX4. No nie len ich. Suzuki Vitara je síce drahšie, no komplexnejšie auto. Je typicky japonské. Nie je komplikované, zamerané viac na nízku hmotnosť než robustnosť. Pôsobí dojmom rodinného auta do mesta a príležitostne na lúku, alebo k vode. No schopnosti novej Vitary aj v stredne ťažkom teréne nám doslova vyrazili dych. Dlhodobejšia jazda v ňom s manuálnou prevodovkou bude trápenie spojky. Ak ho plánujete jazdievať, berte automat. Druhým limitom sú bežné cestné pneumatiky. Chápete? Nie nájazdové uhly a v zásade ani svetlá výška to nie sú. ako sa bežným mestským autám stáva. Super správy, však? :)

Kým Vitara a Grand Vitara boli skutočné offroady, nová 4. generácia nie je už ani tak SUV, je skôr crossover. Teda presne tak pôsobí nie len rozmermi, ale aj útlou konštrukciou. Auto je celkovo všetko, len nie robustné. Všetko znamená napríklad aj, že nie je malé. Na dĺžku má 4,18 metra, na šírku 1,78 a na výšku 1,61 m. Povedal by som, že celkom typické rozmery pre auto nižšej strenej triedy. Stále preto nechápem (ani mesiac po nakrútení videotestu) ako či kde sa stala chybička, že celoeurópsky rešpektované a mimoriadne sledované konzorcium EuroNCAP pre hodnotenie miery aktívnej a pasívnej bezpečnosti moderných áut novú Vitaru klasifikuje ako supermini. Chápete?! Vraj je v rovnakej lige ako drobná Mazda2. To však automaticky znamená, že Vitara je konkurentom pre Swift. A to iste nie je. No keď pozerám staršie výsledky EuroNCAP, je to naozaj tak. V r2010 testovali Swift, tiež ako supermini. Vitara v ponuke výrobcu nahrádza, u nás veľmi obľúbený typ SX4. Vraví sa, že papier znesie všetko a tak opustím polemiku o zaradení a radšej sa povenujem autu. Veď vám v konečnom dôsledku môže byť jedno, či ho volajú mini, alebo maxi. Dôležitejšie je ako funguje, ako je bezpečné, čo dokáže a koľko stojí...

V skúškach aktívnej a pasívnej bezpečnosti nová Vitara doslova excelovala. Tento rok sa zatiaľ nenašlo auto s lepšími výsledkami. Suzuki Vitara 2015 má priemernú známku až 84% a to pri znova sprísnených podmienkach testov.

Komplexné hodnotenie Suzuki Vitara konzorciom EuroNCAP z marca 2015 nájdete v prehľadnom .pdf dokumente tu.

 

Inteligentný pohon oboch náprav AllGrip dokáže pre zníženie spotreby po väčšinu času na cestách s dobrou adhéziou (za sucha aj dažďa) pracovať len s pohonom predných kolies. V režime AUTO pripojí zadnú nápravu, keď predná stratí trakciu. Vodič ho môže aktivovať aj permanentne ovládačom uprostred medzi sedadlami. V režime SNOW and MUD tečie krútiaci moment na obe nápravy. Ak by si náročnosť terénu vyžadovala stále rozdelenie hnacej sily 50/50 medzi nápravy, je možné aktivovať elektronickú medzinápravovú uzávierku diferenciálu. Elektromagneticky spojí medzinápravovú spojku do permanentného záberu. Nie je to klasická staromódna uzávierka, ako poznáme z klasických offroadov, no výsledok jej účinku je v podstate rovnaký. Na obe nápravy ide časť sily motora neprestanje. Vo väčšine prípadoch by to malo postačiť, aj keď seriózne terénne auto potrebuje buď klasickú mechanickú, alebo elektronickú uzávierku aj aspoň jednej z náprav. To špeciálne pre kríženie náprav v kombinácii s mazľavým/kĺzkym povrchom.

Suzuki Vitara 4. generácie neoplýva náložou technológií, ktoré v poslednom čase do áut stále nižších tried tlačia najmä európski producenti. Napriek tomu, že túto Vitaru vyrábajú v neďalekej fabrike v Maďarsku, je to plnokrvný japonec. So všetkými pre a proti, na ktoré sme pri dostupných autách z krajiny vychádzajúceho slnka zvyknutí. Je už smiešne, že automatický dobeh má len okno vodiča, mrzutá je absencia automatického prepínania diaľkových svetiel (systém v európe v ponuke už 7 rokov) a tiež nenasvecovanie vnútorných kútov zákrut. Veľmi však poteší tempomat, ktorý ostáva aktívny aj po preradení (čo je stále veľká rarita) a tiež vľúdny nástup brzdenia automatického dodržiavania minimálnej vzdialenosti pri jeho používaní. Antikolízny systém sledovania prekážok pred autom by však ešte potreboval trochu doladiť, lebo je schopný reagovať aj na predmety pri ceste, ktoré auto nemá šancu stretnúť (nadchod). Systém však je možné vypnúť a verím, že väčšina jeho služby radšej aj tak využívať nebude. To je spôsobené tým, že štýl jazdenia u nás znamená tlačenie sa na auto pred sebou (ktorý absolútne neschvaľujem a zásadne proti lepeniu sa bojujem). No a pri tomto štýle jazdenia by antikolízny systém snáď pípať a blikať ani neprestal. Tu však potrebuje doladiť celý národ slovenský...

Suzuki Vitara 4. generácie možno čítať aj ako SX4 pre druhé desaťročie nového milénia. Pôvodní majitelia Vitary budú možno sklamaní, no fanúšikovia SX4 budú nadšení. A keďže je zrejmé, ktorých bolo za ostatné roky viac, tomuto kroku automobilky sa vlastne nedivím. V tvrdo biznisovej dobe sa pokúsili spojiť dve doteraz úspešné veci s pridanou hodnotou. Teda skvelé meno/tradíciu a potreby/vlastnosti oceňované pri type SX4. Síce za to treba trochu priplatiť (v porovnaní s SX4), no toto je väčší kus auta nie len zvonka, ale aj vnútri. A prináša technológie, ktoré doteraz Suzuki v autách neponúkalo.

Suzuki Vitara 4WD 1,6 VVT
rok výroby 2015
 

PLUSY:

+ schopnosti v teréne prekvapia
   (limitom sú pneu a spojka),
+ spotreba presne podľa výrobcu - kombo 5,6 l/100 km,
+ po meste aj za 4.9 l/100 km,
+ uzávierka medzinápravového diferenciálu,
+ ožije len v športovom režime,
+ dobrý výhľad, nastupovanie dopredu,
+ vzadu miesto pre postavy do 185 cm,
+ asistent rozjazdu/zjazdu do kopca/z kopca,
+ adaptívny tempomat
  (funguje aj pri preraďovaní),
+ cúvacia kamera skvelá aj v noci, silné cúvacie svetlá,
+ priestor vnútri do šírky.

 

     

MÍNUSY:


- mäkká spojka, mäkké riadenie,
- chýba rezerva na to, ako je vhodná do terénu, (lepiaca sada nestačí, rezerva na 5.dv by vyzerala skvelo),
- podpriemerné LED svetlá,
- chýba auto prepínanie diaľkových a prisvecovanie zákrut,
- radarový brzdový systém sa zapne aj keď nemá,
- ovládanie pal. počítača ako pred 15 r,  
(prečo info o aute nie je súčasťou médií?),
- nastupovanie dozadu je nepohodlné,
- niektoré lacné materiály,
- automatické len vodičové okno
  (ázijská otravná klasika).
 

 

Cenník modelov Suzuki Vitara platný na Slovensku.

 

Suzuki Vitara 4WD 1.6 VVT  rok výroby 2015
Motor:

atmosférický radový 4-valec uložený vpredu naprieč, objem 1586 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 78 x 83 mm, kompresný pomer 11:1, max. výkon 88 kW (120 k) / 6000 ot, max. krútiaci moment 156 Nm / 4400 ot, litrový výkon 55 kW (75 k) / l. Emisná norma EURO VI

Pohon: manuálna 5-stupňová prevodovka, zapínateľný pohon 4x4, elektronická uzávierka medzinápravového diferenciálu.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami, vzadu vlečená s torznou priečkou, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy, ABS, EBD, ESC, elektrický posilňovač riadenia EPS.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 17",
pneu 215/55 R17
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4175 x 1 775 x 1 610 mm, rázvor 2500 mm, objem kufra - 370 / 1120 l, nádrž 47 l, pohotovostná hmotnosť - 1 235 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 5,6 l/100 km, výkonová hmotnosť 14 kg/kW, reálna spotreba (kombinovaná): 5,6 l/100 km

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 180 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 12 s

Cena: základný model 2WD - 16 200 €
základný testovaný model - 21 300 €
akciová cena pre r2015 - 19 300 €
František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Suzuki Vitara je pre mňa auto plné prekvapení. Je prekvapivo úsporná a stala sa prvým vozidlom, ktoré v našom teste dosiahlo papierovú spotrebu. Druhým prekvapením sú jej schopnosti v teréne. Vitara totiž aj napriek tomu, že už nie je plnokrvným off-roadom, zvládne v teréne pomerne veľa. Navyše vyzerá, že bude aj pomerne trvácna. A to aj napriek tomu, že pôsobí lacno, najmä vďaka použitým materiálom v interiéri. Pri jazde je Vitara pomerne tvrdá a na nerovnostiach v zákrute môže odskakovať. Rozhodne sa však cíti lepšie v meste, kde dokáže pohodlne jazdiť za 5 l/ 100 km. Mimo mesta jej trochu chýba výkon. Čiastočným liekom na to je športový režim, ktorý výrazne zmení reakciu na polohu plynového pedálu. Aj tak si však do kopca budete musieť podradiť. Pri jazde po diaľnici pôsobí stabilne a to aj napriek svojej výške. Prekvapivé a rozporuplné sú aj systémy na palube.  Na jednej strane má Vitara zastarané a nebezpečné ovládanie palubného počítača a príliš citlivý radarový brzdový asistent. Na druhej strane sú vo výbave výborne funkčná cúvacia kamera, či dobre odladený adaptívny tempomat. Vitara však rozhodne ukázala, že zvládne viac, ako by ste na prvý pohľad povedali.