Rozdiel medzi najslabšou 150 koňovou verziou a najsilnejšou 310 koňovou verziou (ak vynechám fakticky nedostupnú limitku VZ5 s 390 koňmi z 5-valcového motora od audi) sa vo videu detailne venoval Alex. Maroš taktiež neostal na sucho a už niekoľkokrát preveril jeho kvality. Obe videorecenzie sú nižšie a veru stoja za pozretie.

Ohromí zrak, sklame hmat

 

Chodím okolo auta a hľadám. Hľadám, čo by som vytkol. Stojím, čupím, no nech sa pozerám z akéhokoľvek uhla, nenájdem taký, z ktorého by Formentor nevyzeral úžasne. Podaril sa a to poriadne. Či už vážny pohľad spredu, perfektná línia zboku alebo krivky z uhlu. Spolu so širokými blatníkmi nad zadnými kolesami naznačujú už takto z miesta skvelý jazdný zážitok. Tmavošedý lak Magnetic Tech, bledšie prahy a lémy nad kolesami spolu s príplatkovými 19“ diskami Exclusive s medenou linkou mu dodávajú mimoriadny šmrnc.

Inak to nie je ani vo vnútri. Medené detaily kontrastnej nite prístrojovej dosky, volantu, lakťových opierok, sedadiel a linky výduchov vzduchu lahodia oku a vzbudzujú dojem prémiového produktu. Dizajn je veľmi čistý, moderný a svieži.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Sklamanie však príde pri dotykoch. Spôsob, akým vŕzgajú madlá vo dverách, mi skutočne prekážal. Takisto plasty okolo stredového tunelu, spodná časť dverí a prístrojovej dosky už tak veľmi prémiový produkt nepripomínajú. Jedno veľké šťastie je, že tieto vrzgoty sú priamo spojené len s ich mechanickým dotykom a za jazdy sa neprejavujú tak ako pri nastupovaní, resp. vystupovaní.

Podriadené dizajnu?

 

Nájsť si príjemnú jazdnú polohu za volantom je jednoduchšie ako by sa mohlo zdať a spoza volantu mám dojem omnoho väčšieho auta, akým Formentor v skutočnosti je (dĺžka 4450 mm). Sedadlá v kombinácii kože a látky sú príjemné nielen na pohľad, ale aj na dotyk. A ako je to vzadu?

 

Akokoľvek by sa mohlo zdať, že zadní pasažieri budú obmedzovaní zvažujúcou sa strechou, priestoru je na zadných sedadlách skutočne na rozdávanie nielen v oblasti hlavy, ale prekvapivo aj v oblasti kolien (rázvor 2679 mm). Tu naozaj nie je čo vyčítať. Batožinový priestor ponúka 420 litrov, pod podlahou nájdete aj dojazdové koleso a síce sa sedačky delia v pomere 40:60, dajú sa jednoducho sklopiť z kufra. Šikovné, praktické.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Čo mi ale robí veľké vrásky (a ani po týždni to nie je inak), je ovládanie vzduchotechniky a niektorých funkcií. Absencia akýchkoľvek hardvérových tlačidiel je mrzutá. Dotykové ploche pod displejom síce menia nastavenie teploty pre vodiča, spolujazdca a taktiež hlasitosť rádia/médii, no ich ovládanie nie je zrovna najintuitívnejšie. Vypnutie stabilizácie? Zmena jazdného režimu? Vypnutie štart-stop systému? Všetko na niekoľko klikov cez displej. Áno, dajú sa nastaviť skratky na domovskú obrazovku, ale nie je to ideálne.

Základný audiosystém ponúka príjemnú basovú zložku, no chýba mu čistota stredov a výšok. Zvuk znie veľmi plocho - nepriestorovo a počúvanie ho vo vyšších hlasitostiach nie je úplne príjemné. Našťastie konfigurátor ponúka zvukový upgrade BEATS Sound System.

V meste služobník...

 

Mesto je hrou, z auta je dobrý výhľad a príjemne sa vodí. Displej pred vodičom ponúka veľa módov zobrazení, niektoré z nich sú konfigurovateľné na úrovni informácii, ktoré majú zobrazovať, tu si myslím, že Cupra ulahodí každému.

Akustický komfort od kolies je na vysokej úrovni a to napriek tomu, že náš kúsok mal v júni obuté zimné pneumatiky. Zvuk práce podvozku počuť o niečo málo viac, predovšetkým na horších cestách. Tie si nerozumejú zrovna najlepšie ani s príplatkovými 19 palcovými kolesami a neadaptívnym podvozkom, ktorý je na väčších nerovnostiach o niečo tuhší ako by ste do mesta potrebovali. Akonáhle stará rozbitá cesta vystrieda novší povrch, nie je toho veľa, čo by kazilo dojem. Štart-stop systém som musel vypínať, jeho reakcia na plynový pedál pre rozbehnutie auta je až nepríjemne pomalá.

...na okreskách zabávač

 

Dieselový dvojliter TDI s výkonom 150 koní spriahnutý so 7 stupňovou DSG prevodovkou a pohonom oboch náprav 4Drive dáva 110 kW, 360 Nm a na stovku zrýchli za 8,6 sekundy. Toto naozaj neznie v žiadnom prípade na športovú jazdu nijak oslnivo. Lenže ha... to, ako Formentor funguje v zákrutách, to je fenomenálne!

Dobré rozloženie hmotnosti, výborne naladený podvozok, riadenie so skvelým citom a celkové vyladenie auta robí z neho tak veľmi skvelú hračku, že zatienia aj výkon. Neveril som tomu sám a nebudem sa diviť, keď tomu nebudete tomu veriť ani vy, ale áno, aj so 150 koňovým TDI motorom je s ním ohromná sranda. Treba ho trochu trápiť a točiť, aby nabral tempo, no na nájazde sa vie pekne skĺznúť a čitateľnosť na limite je perfektná. Skvelé, skutočne skvelé. A vôbec sa pri tom necíti ani auto, ani vy, že by ste si navzájom robili zle. Obaja si to užívate. Perfektné!

A čo diaľnica a spotreba? Hm?

 

Prastarý asfalt nemá rád. Taký ten veľmi drsný, veľmi hlučný. A to až tak, že vibrácie sa prenášajú do kabíny spôsobom, že vie z toho aj miestami nepríjemne rezonovať. Na lepšom povrchu je všetko v absolútnom poriadku, motor točí pokojných 1900 otáčok a jazda nie je ničím rušená, aj keď tuhšie naladenie podvozku vie občas prekvapiť aj pri diaľničnom tempe. Sedadlá sú príjemné aj pri dlhšom diaľničnom presune.

Náš testovací trimix, ktorý zahŕňa jazdu mestom, okreskami, stúpanie, klesanie a taktiež diaľnicu sme urobili za veľmi príjemných 5,6 l/100 km. 

Formentor v nafte... Áno, či nie?

 

Formentor je dosť športovo zameraný model s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami, veľmi vydareným sexy dizajnom, no zároveň slušnou praktickosťou a priestranným interiérom. Nebudeme si klamať, silný benzínový motor celkovému naladeniu auta lepšie sekunduje a bude vhodnejší, no ak sú prioritou prevádzkové náklady a zrýchlenia nie sú až tak rozhodujúce, tak aj dvojliter TDI môže zamiešať karty.

Cena základného modelu so 6-stupňovým manuálom, pohonom predných kolies, no hlavne benzínovou 1.5 TSI s výkonom 150 koní začína na úrovni 28 980 €. To isté, no s dvojlitrovým naftovým TDI motorom s výkonom 150 koní začína na 32 190 € a nami testovaný model vďaka 7 stupňovej dvojspojkovej DSG prevodovke a pohonom oboch náprav 4Drive začína na 37 060 €. K tomu pekné kolesá, nádherný lak, asistenčné a bezpečnostné systémy, nejaké praktické drobnosti a sme na cene 42 772 €. Málo? Veľa? Až na pár nepríjemných detailov ide v skutku o veľmi podarené a príjemné auto.

Cupra Formentor s financovaním cez CUPRA Financial Services

Štýlový Cupra Formentor s výhodným financovaním bez poplatkov a s nízkou akontáciou od 10% do 40%.

Testovaný model: Cupra Formentor 2.0TDI 4x4 
Cena testovaného vozidla: 42.772,00 €
Typ financovania: CUPRA FLEXI (3 možnosti ukončenia financovania)
Akontácia: 32% (13.700,00 €)
Výška úveru: 29.072 €
Posledná navýšená splátka: 20.778€
Dĺžka splácania: 48 mesiacov
Spracovateľský poplatok: 0%
Značkové CUPRA poistenie v splátke (Allianz-SP a.s.) : PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo

Výška mesačnej splátky: 399€ vrátane poistenia*

*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn.CUPRA nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u predajcov zn. CUPRA.

Cupra Formentor TDI 150 DSG 4Drive:

PLUSY:

+ Dizajn
+ Športové jazdné vlastnosti
+ Vnútorný priestor
+ Spotreba

     

MÍNUSY:

- Dynamika naftového motora
- Veľmi pomalý štart-stop systém
- Absencia hardvérových tlačidiel
- Vŕzgajúci interiér