Modernizované Clio som už testoval. Tiež to bola verzia s rovnakým litrovým trojvalcom a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Takže ak by to nebol Colt Performance, asi by som ani nemal o čom písať. Ale toto bol Performance, čo znamená, že tu máme niekoľko zmien. Okrem motora aj v dizajne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Vracali sa mi spomienky

Spomeniete si na test malého hatchbacku Space Star? Tiež mal podobne ako tento Colt mnoho polepov, nízkoprofilové pneumatiky či rôzne spojlery. Vtedy to však niekto z importérov podľa mňa až príliš prekombinoval a v spojení so slabučkým atmosférickým motorom to bola skôr módna frajerina. Vtedy som odporúčal vziať bežný Space Star. Ale aké to bude v tomto prípade, s prívlastkom Performance?

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Určite lepšie, ako so spomínaným Space Starom. V prípade dizajnu nemám toho veľa čo napísať. Mne sa modernizované Clio a teda aj Mitsubishi Colt páčia, exteriér je veľmi moderný, má množstvo ostrých hrán a to je moja šálka kávy. A keď sa pozeráme na verziu Performance, tentokrát sa na dealerstve nenechali až tak uniesť a auto je o dosť viac použiteľné aj v bežnej premávke.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Sú tu síce rôzne polepy z falošného karbónu či dodatočné plastové prahy, o ktoré som si akurát tak okopával nohu pri nastupovaní a vystupovaní, zvyšok je však v rámci normy použiteľný a nevytŕča až tak z davu. Respektíve nekričí všade „pozrite, ja mám 1000 koní a všetkým ukážem zadnú časť“. Tak som to totiž vnímal pri dávnejšie testovanom Space Stare.

Takto majú svietiť sériové svetlá

Treba niečo písať k predným LED? Ak si prečítate test modernizovaného Clia, budem sa len opakovať. Tie svetlomety sú parádne, na danú triedu perfektné, a to nielen v stretávacom, ale aj v diaľkovom režime. Len ten nešťastný asistent diaľkových svetiel, ten by som úplne vyhodil, respektíve ho vôbec nepoužíval.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Častokrát len blikol oprotiidúcim autám, inokedy po prejdení protiidúceho vozidla dlho čakal s prepnutím na diaľkový režim. Jednoznačne by sa takto dobrým svetlometom hodil skôr matrix režim s vyrezávaním, ale ten tu, žiaľ, nie je. To je asi jediné zakopnutie ina skvelých LED.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Čo to máme miesto bežných kolies od Mitsubishi? Dobre vidíte. Ide o 18-palcové disky OZ Racing Superturismo GT so 16 lúčmi. Sú nádherné, hodia sa k dizajnu Coltu a vážne som neveril, že v tejto triede môžu byť takto pekné kolesá priamo z výroby.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Čo na to komfort jazdy? Nuž, Colt Performance si asi nebudete kupovať na mestské nákupy pre vašu ženu, z ktorej by mohol vytriasť viac, ako by ste chceli. S plášťmi 205/40 R18 musí byť každému jasné, že tu sme skôr na pieskovisku dynamiky ako komfortu. Kto to však akceptuje, tomu sa Colt odmení skvelými jazdnými zážitkami a dokonca sa ku slovu dostane aj ľahká pretáčavosť. Tú však veľmi rýchlo skrotí stabilizácia. Čiže zábava je, ale odtiaľ potiaľ.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Bez rezervy, ale priestor tu je

V tomto konkrétnom aute nebolo žiadne rezervné koleso. V základe totiž zákazník dostane len súpravu na lepenie pneumatík. Našťastie je pod podlahou v kufri priestor na dojazdové koleso a ja by som vám ho odporučil kúpiť. Práve s Mitsubishi Space Starom som defekt dostal a rovnako mal len lepiacu sadu (bez šance opraviť preseknutú pneumatiku).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V interiéri je to jasné Clio a tu toho veľa nezmenili. To ale nie je vôbec na škodu. Musím pochváliť predné sedadlá, ktoré boli na danú triedu naozaj veľmi dobre tvarované a ani po celom dni jazdenia ma v nich nebolel chrbát. Prial by som si možno výsuvnú opierku pre stehná, ale to by som chcel od Coltu asi príliš.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Pred vodičom je digitálny displej, ktorý som chválil už aj v Cliu. Dokáže zobraziť okrem iného aj náhľad navigácie, síce nie až tak detailne, ako v autách koncernu Volkswagen, ale aj toto je lepšie ako nič. Stále existuje veľa automobiliek, ktoré takúto funkciu v tejto triede vôbec neponúkajú a tak je digiálny displej zbytočne oklieštený. Tu to ale neplatí a za to palec hore.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Osobne sa mi nepáči na výšku orientovaný stredový displej, viac mi vyhovuje obrazovka otočená na šírku. Predsa len, okrem telefónu sa na svet, na televíziu či na fotky pozerám v širokouhlom obraze. Niekomu to však môže vyhovovať a práve preto hľadá Colt alebo Clio.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Tak isto ako v Cliu, aj tu budem chváliť hardwarové ovládače klimatizácie či výhrevu sedadiel. Takto by to malo vyzerať. Čokoľvek nastaviť je otázkou intuitívneho pohybu ruky. Nádhera. Vôbec mi pritom neprekážala len jednozónová klimatizácia, tu to vôbec netreba brať ako nevýhodu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Už v základe sú parkovacie senzory vpredu a vzadu, čo by mne osobne absolútne stačilo. Avšak Mitsubishi vám v sériovom vyhotovení dá aj zadnú kameru, ktorú by som ale vôbec nepožadoval. Jej výstup nie je príliš kvalitný a aj v tejto triede áut sú k dispozícii mnohonásobne lepšie systémy s ostrejším obrazom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ako to Mitsubishi dokázalo?

Čo ma prekvapilo, bolo upozornenie na prekročenie rýchlosti. Najprv som nechápal, čo mi v aute od začiatku testu chýbalo. Potom mi to došlo. Veď tu nič neotravuje? Jazdím podľa predpisov? No, v prípade slovenského rozmiestnenia značiek asi nie. V Colte však nič nepípalo. Pozrel som do menu asistentov a tam na moje prekvapenie bolo upozornenie na prekročenie rýchlosti vypnuté. Ani po ďalšom starte sa nezaplo. Neskutočné. Nechápem, ako to v Mitsubishi dokázali, ale bolo to tak.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Zaujímavá navigácia

Ďalším prekvapením bola navigácia. Ani nie tak fakt, že tu bola ale to, ako ma navigovala. Asi žila o pár rokov dopredu (alebo verí našim politikom viac, ako by mala), ale jednoducho ma navigovala cez stále nedostavaný tunel Dubná Skala pri Žiline. Druhým prekvapením bol čas príjazdu. Toto bola prvá navigácia, ktorá mi na začiatku ukázala čas príjazdu a následne ho predlžovala. Vždy je to opačne a skôr z času príjazdu ukrajujem, tu som už na začiatku videl, že to do daného miesta za predpokladaný čas nestíham.

Ale poďme k tomu najväčšiemu rozdielu v porovnaní s Cliou, teda k pohonnej jednotke. Teda, aby sme si rozumeli. Jej základ je absolútne identický. Pod prednou kapotou nájdete litrový preplňovaný trojvalec s nepriamym vstrekovaním paliva. Z môjho pohľadu jedno z najjednoduchších riešení a do budúcna aj najmenej problémové.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Keďže vstrekovače neústia až do spaľovacej komory, ale len do sacej časti, motor nie je taký efektívny, ako agregáty s priammy vstrekom. To je vidieť na spotrebe a napríklad aj dĺžke zohrievacej fázy.

Najprv spotreba. Mitsubishi píše normovanú spotrebu 5,1 až 5,2 l/100 km, mne sa náš trimix podarilo zajazdiť za 5,6 l/100 km. To nevyzerá najhoršie, lenže Fabia s litrovým TSI bude zhruba o pol litra úspornejšia. Okresky som zajazdil tesne pod 5 l/100 km, so spomínaným TSI sa však priblížite ku 4 litrom. Diaľnica apetít Mitsubishi vyhnala ešte vyššie, pri 130 km/h nebol problém, aby mi palubný počítač ukazoval na rovine hodnoty aktuálnej spotreby okolo 6 l/100 km.

Motoru pritom slušne asistuje 6-stupňová manuálna prevodovka, ktorá „skresala“ otáčky pri 90 km/h na rovných 2000 a pri 130 km/h na necelých 2500 ot./min. To sa stále rozprávame o litrovom trojvalci, môj vznetový 2,5-litrový šesťvalec „točí“ na diaľnici rovnaké otáčky.

Dlhšie zohrievanie

Druhým signifikantným znakom nepriamovstrekových motorov je viac odpadového tepla a teda aj o niečo rýchlejšie zohrievanie. Tu to však z nejakého dôvodu neplatilo, rovnako ako ani pri Cliu s tým istým motorom. Je leto, nočné teploty neklesajú v okolí Bratislavy pod 15 stupňov Celzia a po takomto nočnom parkovaní mi Clio ukazovalo zohriatie na palubnom počítači po takmer 3 km. Pritom už tento motor má chladené výfukové zvody, ktoré by mali čas zohrievania skôr skrátiť. Opäť v porovnaní s litrovým TSI: na „budíkových“ 90 stupňov Celzia sa v podobných podmienkach dostanem po približne 1 km.

Staršia koncepcia je tu aj v prípade medzichladiča stlačeného vzduchu: ide o typ vzduch-vzduch. Teda chladiacim médiom je náporový vzduch a obzvlášť v teplom mestskom prostredí je cítiť, že prvotný rozbeh z križovatky je trocha ťažkopádnejší. Po rozbehu sa to zmení, len je nutné zvyknúť si, že odozva na pedál akcelerátora je predsa len o niečo pomalšia, ako v prípade motorov s medzichladičom vzduchu chladeným vlastným vodným okruhom a teda kratšou nasávacou vetvou.

To najzaujímavejšie a z môjho pohľadu najdôležitejšie, prečo by som dal prednosť Mitsubishi pred Renaultom? Je ním úprava vo verzii Performance, ktorá sa okrem spomínaných polepov dotkla aj výkonu motora. Ide o projekt českého zastúpenia značky a podľa informácii sa dá na túto úpravu kúpiť dodatočná záruka od importéra.

Z pôvodných 67 kW (91 koní) a 160 Nm sa im podarilo dostať z motora 95 kW, teda zaujímavých 129 koní a 222 Nm. Keďže litrové TSI majú vo svojej najsilnejšej verzii 200 Nm, tu dostanete z rovnakého zdvihového objemu ešte o niečo viac. Je to aj cítiť? No ja som si to samozrejme overil pružným zrýchlením z 80 na 120 km/h, keďže pri zrýchlení z 0 na 100 km/h by som nedokázal eliminovať moje spomalené reakcie pri preradení.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Výsledný čas bol až 8,4 sekundy. Je to ale dané tým, že na 3. rýchlostný stupeň som 120 km/h nedokázal dosiahnuť, musel som to teda merať na „vyššom kvalte“. Pri rozbehnutí na trojke a preradení sa čas zlepšil o necelú sekundu, verím však, že keby bola len o trocha dlhšia trojka (obmedzovač som atakoval pri 118 km/h podľa GPS), výsledný čas by bol následne lepší. Ak by niekto mal tento litrový motor v Cliu alebo Colte a vedel by zmerať tento údaj taktiež na 4. rýchlostnom stupni, mohol by to pridať do diskusie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Pocitovo však auto jazdilo lepšie, ako litrové Clio so sériovým motorom. Jednoducho tu bolo cítiť lepší záber v strednom pásme okolo 3000 ot./min., kde aj na krivke bol krútiaci moment okolo svojho maxima. Jeho priebeh však nie je taký plynulý a aj maximum odovzdáva v kratšom spektre, ako neupravený liter. To je jednoducho daň za malý motor, malé turbodúchadlo a už tak vyhnané hodnoty.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Záver

Ako zhodnotiť týždeň s jazdením v takto upravenom Colte? Osobne nie som človek, čo by sa rád ukazoval, a preto mám radšej nenápadné autá. U vás to ale môže platiť opačne a takto upravený Colt sa vám bude páčiť. Na druhú stranu, importér vám auto predá aj v sériovej farbe bez polepov, len s úpravou motora a vrátane diskov. A presne túto kombináciu by som si zvolil, ak by som sa chcel v tejto triede odlíšiť.

PLUSY:

+ skvelé základné LED

+ prehľadný a dobre konfigurovateľný displej pred vodičom;

+ HW ovládače na klimatizáciu;

+ stále priestor na rezervné koleso;

+ už v sérii predné a zadné PDC s kamerou;

+ zaujímavá úprava od importéra.

     

MÍNUSY:

- slabšia kamera;

- pre niekoho tvrdší podvozok v spojení s 18-palcovými diskami;

- dlhšie zohrievanie motora.

Typ karosérie: hatchback
Trieda / kategória: malý automobil
Vonkajšie rozmery: 4053 x 1798 x 1439 výška
Druh pohonu: spaľovací zážihový trojvalec
Zdvihový objem (ccm): 999
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 95 (129)
Maximálny krútiaci moment (Nm): 222
Maximálna rýchlosť (km/h): 174 pôvodná verzia
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 12,2 pôvodná verzia
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 5,2 výrobca, TS test 5,6
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1195
Celková hmotnosť (kg): 1600
Pohon: predných kolies
Rozmery kolies: 205/40 R18
Rázvor: 2583
Objem nádrže: 42 litrov
Objem kufra: 391 až 1069 litrov
Cena ( Euro ): 21 250 eur + príplatok za Performance od 200 do 400 eur za úpravu motora + samostatne disky