Ďalšej generácie sa už nedočkáme

Štýlový a zároveň väčší nástupca Passatu CC Volkswagen Arteon je medzi nami už vyše 3 roky a konečne sme sa dočkali aj jeho „combi“ verzie teda modelu Shooting Brake. Pomenovanie dostal najmä vďaka jeho dynamickým tvarom, kde dizajn dostal akúsi prednosť nad praktickosťou. Vyzerá jednoducho výborne. Avšak nezúfajte. Praktickosti je v tomto aute viac než dosť. Smutnou správou je fakt, že krátko po uvedení na trh v decembri minulého roku oznámili, že toto auto ako Arteon už vôbec vyrábať nebudú. Takže na jeho ďalšiu generáciu už nečakajme. Za dôvod tohto rozhodnutia môžeme považovať emisný škandál automobilky Volkswagen nazývaný Dieselgate a prekvitajúcu elektromobilitu. Rovnako tak Volkswagen opúšťa aj Passat vo verzii sedan, kde ho „nahradí“, resp. zostane k dispozícii len Škoda Superb.

Motor a spotreba

Pod kapotou nášho testovacieho modelu je benzínový štvorvalcový motor 2.0 TSI s výkonom 200 kW (272 koní) spolu so 7-stupňovou DSG prevodovkou DSG a pohonom oboch náprav. Neskôr bol tento výkon navýšený na 206 kW (280 koní). Aktuálne je tento motor dostupný aj ako Arteon R s ešte navýšeným výkonom až 235 kW (320 koní). Auto zrýchli z 0 – 100 za 5,5 sekundy. Motor ma príjemný zvuk, aj keď v interiéri sprevádzaný reproduktormi. Iste Vás zaujíma aj spotreba, ktorá je podľa WLTP udávaná v kombinovanej prevádzke 7,1 litra /100 km. Auto na našej testovacej trase zajazdilo za niečo málo pod 8,5 litra /100 km. Na auto s týmito rozmermi a výkonom celkom slušné nemyslíte? Arteon môžete získať buď s benzínovým 1.5 TSI alebo 2.0 TSI, ale tiež ako plug-in hybrid s motorom 1.4 TSI. Z naftových motorov je k dispozícii 2.0 TDI v rôznych výkonových verziách. Šesťvalcové motory v ponuke žiaľ nie sú. Jazdnými vlastnosťami je to klasicky Volkswagen a je len skutočne ťažko hľadať nejaké odlišnosti napríklad v porovnaní so spomínanou Škodou Superb. Náš testovací model má obuté 19 palcové disky s rozmerom pneumatík 245/40. Jazda a celkovo podvozok je veľmi príjemne komfortný, aj keď s typicky nemeckým tuhším pružením a naša verzia ponúka možno zbytočne veľa, ale až 15 rôznych režimov nastavenia tuhosti. 

Pozrite si náš videotest VW ARTEON vo verzii ShootingBrake:

Rozum nad emóciami 

Aj keď v prípade Arteonu bol ohromnou dôležitosťou dizajn, praktickosťou ozaj nezaostáva. Batožinový priestor má skutočne štedrých 565 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1632 litrov. Rovnako štedrý je aj priestor na zadných sedadlách, kde si svoj komfort nájdu aj vyššie postavy. Aj keď stále pretrvávajúci trend prerastených SUV, cez ktoré sa ukazuje akýsi spoločenský status, myslím si, že aj Arteon si zaslúži veľa pozornosti. Auto je vypracované na skutočne slušnej úrovni podobne ako model Touareg a je to krásne, dospelé, reprezentatívne auto s tak ohromnou praktickosťou, ktorú Vám takmer žiadne SUV neponúkne. V interiéri nechýba prehľadný virtual cockpit, výborne zvládnutý dotykový displej a multimédia. Zároveň zostalo prítomných stále veľa klasických mechanických gombíkov a aj klasická páka voliča prevodovky DSG. Interiér je vypracovaný naozaj kvalitne bez lacných prvkov. Posed je však trocha vyšší, než by sa očakával. Takže trocha vyššie postavy by v tomto smere mohli cítiť malý diskomfort. Nechýba tiež ambientné osvetlenie a množstvo asistentov ako sledovanie únavy a iné. Auto je intuitívne a príjemne využiteľné vo všetkých smeroch. Pre niekoho možno trocha konzervatívny no stále špičkovo luxusný Arteon. 

PLUSY:

+ dizajn

+ spracovanie a kvalita interiéru;

+ úžasná priestrannosť,

+ praktickosť,

+ dobre fungujúce asistenčné systémy;

+ nízka hlučnosť napriek bezrámovým oknám,

     

MÍNUSY:

- tuhšie pruženie,
- chýba headup displej,
- vyšší posed,
 

A tiež neprehliadnite náš videotest klasického liftbacku:

Rozmery (d/š/v) 4866/1871/1438 mm
Rázvor 2835 mm
Typ karosérie Shooting Brake
Maximálny výkon (kW/ps) 200 kW / 272 koní
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Maximálny krútiaci moment 400 Nm 2000 - 4900 otáčok
Zrýchlenie 0 -100 km/h (s) 5,5 sek.
Kombinovaná spotreba podľa WLTP 7,1 l/ 100 km
Spotreba testu 8,5 l/ 100 km
Batožinový priestor 565 litrov
Pohotovostná hmotnosť 1738 kg
Pohon 4MOTION
Cena modelu od 34 680 eur
Cena testovaného modelu v základe 47 740 900 eur
Cena testovacieho modelu  53 000 eur