Toyota sa venuje výskumu áut poháňaných palivovými článkami od začiatku 90. rokov. Výsledkom je Toyota Mirai – bezemisný sedan strednej veľkosti s výkonom 154 koní a dojazdom takmer 500 km, ktorého tankovanie trvá niekoľko minút. Model uviedli na trh v roku 2014 a o rok neskôr sa dostal do Európy a USA.

Aj keď je predaj Mirai obmedzený na oblasti, kde sú v prevádzke čerpacie stanice vodíka, do dnešného dňa dosiahol takmer 6 000 vozidiel a zoznam čakateľov na tento model je stále dlhý. V Európe už jazdia celé flotily vodíkových sedanov -  v Paríži 100 taxíkov, v Londýne je k dispozícii 52 vozidiel v autopožičovni a v Hamburgu vozí 35 Toyot Mirai cestujúcich v ridesharingovom servise. 

Aby do roku 2020 Toyota zvýšila počet predaných Mirai na plánovaných 30 000 áut ročne, musí  zautomatizovať výrobu, znížiť náklady na materiál a  podporovať rozvoj infraštruktúry na tankovanie vodíka.

Toyotu Mirai zatiaľ montujú len ručne

V súčasnosti Mirai montujú ručne v závode Motomachi v Toyota City. V tej istej, kde ručne vyrábali superšport Lexus LFA. Na výrobe každej vodíkovej Toyoty pracuje 13 technikov, ktorí vyrobia iba 6,5 auta za deň. Pritom denne automobilka vyrobí priemerne 13 400 vozidiel.

Podľa odhadov firmy Strategic Analysis Inc, ktorá analyzovala náklady vozidiel na palivové články vrátane Mirai, výroba jednotky palivového článku stojí Toyotu okolo 11-tisíc USD. Na vysokých nákladoch sa podpisujú drahé materiály ako platina, titán a uhlíkové vlákna v palivových článkoch a nádržiach na vodík. Inžinierom sa ich podarilo o čosi znížiť v prípade platinového katalyzátora, ktorý je kľúčovou súčasťou 370-vrstvových palivových článkov.

„Podarilo sa nám znížiť množstvo platiny o 10 % pri zachovaní rovnakej výkonnosti,” povedal Eri Ichikawa z firmy Cataler Corp., ktorá patrí Toyote a špecializuje sa na katalytické reaktory. Podľa Strategic Analysis umožní znížená spotreba drahého kovu na každom palivovom článku ušetriť okolo 300 dolárov, keďže teraz Toyota používa v každej jednotke okolo 30 gramov platiny.

Riešenie pre veľké vozidlá

Z neoficiálnych informácií takisto vyplýva, že od polovice budúceho desaťročia Toyota postupne uvedie na trh nové modely poháňané palivovými článkami, medzi nimi aj SUV, pick-upy a nákladné autá.  Spoločnosť je v súčasnosti aktívna na trhu mestských autobusov, v Japonsku ponúka vodíkový autobus Sora.

„Pre Toyotu bude ťažké znížiť výrobné náklady vozidiel na palivové články, ak bude vyrábať iba  Mirai,” cituje svojho informátora Reuters. „Využitím systému palivových článkov vo väčších modeloch chce znížiť  náklady masovou výrobou a využívaním spoločných súčiastok vo vozidlách rôznych tried.”