Autonómne autá už nemajú k sériovej výrobe tak ďaleko, ako pred povedzme 3-5 rokmi. Stále sú však potrebné mnohé testovania a pokusy. Nie je nič ideálnejšie, ako vytvoriť reálny testovací okruh. V Európe sú zatiaľ len dva, v Nemecku a Švédsku. Tretím v poradí chcú byť naši susedia, Česi. Dobre si uvedomujú nie tak vzdialenú budúcnosť a nechcú zaspať na trhu autopriemyslu na vavrínoch.

„Je vytypovaná lokalita, kde by mohol polygón vyrásť. Nie je to úložisko jadrového odpadu, takže neočakávame nijaký zásadný odpor,“ uviedol vedúci Ústavu bezpečnostných technológií a inžinierstva ČVUT Václav Jírovský.

Autonómne autá skutočne nie sú tak vzdialená budúcnosť. To si uvedomuje aj český minister dopravy Dan Ťok. Ten predniesol návrh na stretnutí členov vlády s predstaviteľmi automobilového priemyslu, aby sa testovací okruh vybudoval aj u nich. Stretnutie sa konalo minulý týždeň.


Na konferencii sa riešili otázky, ako podchytiť zmeny v automobilovom priemysle, aby Česko nepremeškalo vývojové trendy a kľúčové odvetvie českej ekonomiky nezačalo zaostávať za svetom. Nad tým by mohli uvažovať aj naši štátni predstavitelia. To, že je najvyšší čas na stavbu takýchto okruhov, dokazuje aj fakt, že v Nemecku spustili ostré testovanie aj v bežnej premávke. Podľa ministra dopravy treba technológie testovať aj na uzavretom okruhu, aby boli skúšky bezpečné. Preto je tento spôsob zatiaľ ideálnejší ako testovanie v ostrej premávke. 

Na rozdiel od obyčajného testovacieho okruhu musí mať polygón kvalitnejšie vybavenie v oblasti konektivity a simulácie situácií, ku ktorým môže počas jazdy dôjsť. Minister predpokladá, že okruh vybudujú z národných alebo z európskych peňazí. Potom by ho mal prevádzkovať štát a prenajímal by ho automobilkám, čiže by sa mu nejaké investície vrátili. 

 

Štát už jeden skúšobný okruh nepriamo vlastní. Ide o železničný okruh v Cerheniciach. Patrí spoločnosti VÚŽ, ktorý je v majetku Českých dráh. Že sa na tom dajú zarobiť peniažky svedčí aj fakt, že táto dcérska firma je najziskovejšia. 

Zdroj: TASR

AUTONÓMNYM AUTÁM SA NEVYHNEME. VW ZAČÍNA SPOLUPRÁCU S MOBILEYE

AUTONÓMNYM AUTÁM SA NEVYHNEME. VW ZAČÍNA ...

Volkswagen už pripravuje systém autonómneho režimu, no bez podpory externých spoločností to nebude jednoduché. Z tohto ...

16. 02.
VOLVO ZAPOJILO DO VÝVOJA AUTONÓMNYCH REŽIMOV BEŽNÚ RODINU

VOLVO ZAPOJILO DO VÝVOJA AUTONÓMNYCH ...

Vývoj autonómnych režimov prebieha prakticky bez výnimky v uzatvorených priestoroch s účasťou technikov a vedcov. Tí ...

13. 01.