15 rokov späť v ponímaní širšej verejnosti v Európe značka prakticky neexistovala. Na Slovensku ich bolo možno 100. Časom sa viac zarýval do pozornosti solventnejších vodičov a pár z nich uchmatol nemeckej elite. Prvý typ značky, ktorý konkuroval BMW radu 7 a Mercedesu triedy S, bol LS z roku 1989. Aktuálne je na trhu 4. generácia. Na niektorých trhoch je auto známe ako Toyota Celsior. Začiatkom nového roka je čas na ďalšiu generáciu.

Lexus LS u nás nie je bežný. Skôr natrafíte na menších bratov alebo na SUV. 

Lexus LS400 prvej generácie (XF10) predstavili na Autosalóne v Detroite v januári 1990. Pod kapotou mal motor 4,0 V8 označený 1UZ-FE s 32 ventilmi. Poskytoval 190 kW (258 k) a 353 Nm. Spárovaný bol výhradne so 4-stupňovým automatom. Motor je medzi autičkármi známy. Je takmer nezničiteľný a preto je používaný na rôzne zástavby. Interiér bol neskutočne tichý. Pri 100 km/h vo vnútri hladina hluku bola len 58 dB. Súčasná generácia Mercedesu S s benzínovým motorm má pri stovke 62 dB! XF10, teda Lexus LS400 sa stal v Japonsku autom roka 1989. Prvé LSko malo v danej triede ako prvé vylepšený systém elektronicky kontrolovaných tlmičov. Podobný systém ponúkol Mercedes o 10 rokov neskôr -Airmatic. Výbava bola bohatá. O hudbu sa staral prémiový systém Nakamichi. V roku 1992 prišiel decentný facelift. Spočíval v asi 50 zmenách. Zlepšili riadenie, ale aj bezpečnosť. Štandardne dodali airbag pre spolujazdca. Brzdy zväčšili, pôvodné vzhľadom na výkon a hmotnosť nestíhali. V roku 1992 prišla za príplatok hlasová navigácia od spoločnosti Aisin. Posledný model prvej generácie vyrobili v septembri 1994.

Druhá generácia (XF20) pred modernizáciou vzhľadovo od jednotky veľmi neskočila. Musíte sa na ňu dvakrát pozrieť, aby ste nejaký rozdiel našli. Po modernizácii je rozdiel viac viditeľný vďaka čírim predným svetlám. Rázvor pri 2. generácii predĺžili o 36 mm na rovných 2850 mm. Výkon motora 1UZ stúpol minimálne na 194 kW (263 k) a spárovaný bol so 4- a neskôr s 5-st. automatom. Prvýkrát sa objavila dvojzónová klíma. Facelift prišiel v roku 1997. Okrem zmeny dizajnu dostal motor doping až na 216 kW (293 k). Facelift bol k dispozícii s 5-stupňovým automatom. Čo sa štylistiky týka, LSko nedostalo vôbec charakteristické okrúhle svetlá, akými sa pýšili IS a GS. Modernizáciou sa do cenníka dostala i položka adaptívny tempomat. Dokázal len podraďovať, alebo meniť polohu škrtiacej klapky. Brzdy aktivovať nedokázal.

Tretiu generáciu (XF30) predstavili verejnosti v roku 2000. Pod kapotou trónil masívny 4,3 litrový motor 3UZ spojený s 5-stupňovým a so 6-stupňovým automatom a výkonom 216 kW (293 k). Väčšou novinkou bol adaptívny tempomat, ktorý už dokázal v prípade potreby aktivovať brzdenie. Nedokázal pracovať v zlej viditeľnosti. Ale čo by sme chceli. Bolo to pred takmer 20 rokmi! Finálny dizajn vybrali spomedzi 16 návrhov. Masívnosť autu ostala, ale zaoblenosti sa nevyhlo. Oproti prvej a druhej generácii rozšírili individuálnosť príplatkovej výbavy. Navigáciu bolo možné od tejto generácie ovládať hlasom. Modernizácia v roku 2003 posunula tempomat do ďalšej úrovne. Pracoval v akomkoľvek počasí. Pre japonský trh (Toyota) ponúkali aj predka autonómneho systému brzdenia. Trošku sa zmenili predné a zadné partie veľkej limuzíny. Na palube už nechýbal kolenný airbag. O osvetlenie cesty sa starali natáčacie bi-xenóny.

4. generácia (XF40) dorazila v roku 2006. Konečne LSko dizajnom zapadlo do línie GS a IS. Vytvorili z neho oku lahodiace auto. Prvýkrát prišlo LS v dvoch verziách, v krátkej a v dlhej. Rozdiel činil zhruba 3 centimetre. Pod kapotou ste mohli nájsť 4,6 litrový osemvalec 1UR-FE/1UR-FSE alebo 5,0 litrový 2,0UR-FSE vo verzii LS600. Od tejto generácie sa Lexus seriózne pohrával s hybridným pohonom. 4. generácia prešla dvakrát modernizáciou. Prvou, decentnejšou, v roku 2009 a druhou radikálnejšou v roku 2012. Menili dizajn rovnako aj technológie, aby držali krok s elitou.

Riadny kus histórie, čo poviete? Teraz, na najbližšom Autosalóne v Detroite, nás čaká premiéra 5. generácie. Ubehlo už 28 rokov. Nové LS bude postavené na novej predlženej platforme GA-L. Táto platforma je určená pre prémiové autá s pohonom zadnej nápravy. Na tejto platforme je postavený aj model LC. 

Lexus LS 5.generácie sa nám predstaví na Autosalóne v Detroite. 

Zdroj: Lexus

TEST LEXUS LS 460

TEST LEXUS LS 460

Elegancia a exkluzivita - to sú presne slová čo vás napadnú ako prvé, keď sa toto auto dostane do vášho zorného poľa. ...

13. 09. 2008
LEXUS LF-GH CONCEPT ODHALENÝ

LEXUS LF-GH CONCEPT ODHALENÝ

O pripravovanom nositeľovi budúcnosti, Lexus LF-Gh Concept alias Lexus Future Grand-Touring Hybrid sme vás už informovali. ...

13. 04. 2011