Pamätáte si pomery vo VW Group z prelomu milénia? Podľa mnohých kvalitatívne ich najlepšie časy, na niektorých miestach však nepochopiteľne šetrili. Alebo je to inak? Existovalo mnoho typov Škody, VW a dokonca aj Audi, ktoré mali vadu krásy. Pôsobila ako päsť na oko a aj kvôli nej vyzerala prvá novodobá Octavia trošku ako Quasimodo, len v inom ponímaní. Čo to v koncerne stvárali? Používali menšie pravé spätné zrkadlo...

Chyba v programe?

70. a 80. roky boli akýmsi prechodným obdobím. Mnohé autá dovtedy pravé spätné zrkadlo nepotrebovali, alebo len výrobcovia usúdili, že ich vodiči nepotrebujú. Čas plynul, značky začali vo veľkom nasadzovať aj pravý späťák. Aj VW, Škoda a Audi. Avšak tí akoby sa riadili heslom „dva kroky vpred, jeden krok vzad“. Autám z 90. rokov až do prelomu milénia nasadili zakrpatený pravý späťák. Z niektorých uhlov tak auto vyzeralo mimoriadne zvláštne až žartovne. Aká bola príčina tohto kroku?

Pre objektivitu treba priznať, že sa s tým zahrával aj Mercedes. Pamätáte si na kockaté zrkadlá hranatých, ale veľkolepých „medveďov“? Pravdepodobne nie, vedzte však, že ich mali. A mali ich vraj aj v BMW...

Oficiálny dôvod pôsobí úsmevne

Chlapík z jalopnik.com, Bradley, vlastní Audi S6 z roku 1995. Aj jemu v hlave vŕtalo, čo to tí nemeckí inžinieri vydumali. S odstupom 2 dekád sa začal pýtať oficiálnou cestou. Odpoveď je nečakaná. Vraj kvôli mimoriadnemu nárastu automobilov v meste menšie pravé spätné zrkadlo znižuje riziko jeho poškodenia! Či už pri parkovaní pravou časťou auta na chodníku alebo aj pri jazde úzkymi uličkami s horším „odhadom“ vzdialenosti spolujazdcovej strany auta. Navyše, chodci, prechádzajúci okolo vášho auta, majú menšiu šancu, že si späťák nevšimnú a poškodia ho! 

Neviem, či súčasní vodiči majú lepší odhad, alebo pokleslo množstvo áut v mestách :), ale túto úchylnosť už nevídať. Pravdepodobne išlo len o spôsob, ako ušetriť pár desiatok centov alebo 1 euro na jednom aute a výhovorka s uličkami je len oficiálna verzia. Stačí použiť sedliacky rozum. 50 centov vo výrobných nákladoch robí pri milióne vyrobených áut 500-tisíc eur „vo vrecku“. Dnes je asi výhodnejšie predať zákazníkovi nový diel pri „nedbalom“ poškodení v preplnených uličkách miest, ako šetriť pri výrobe. Zaujímavosťou je, že krpatý späťák mal aj vrcholný Passat W8!

O žiadnu veľkú kauzu v tej dobe nešlo. A aj keď šetrili, VAG vyrábal mimoriadne kvalitné autá. Pozrite sa napr. na Golf IV, ich karosérie a laky sú často v lepšom stave ako na 6-ročných módnych ikonách dneška. Toto ale nie je témou článku.

Automobilky našťastie od malých zakrpatených späťákov upustili. Či už kvôli estetike, alebo len tichým výčitkám majiteľom. A to je len dobre, nemyslíte? Predstavte si dnešné príťažlivé dizajny s touto chybou krásy... nie, radšej nie.

 

Zdroj: jalopnik

Foto: jalopnik, autoevolution, VW, Škoda, Mercedes