Moderné betónové cesty máme dnes aj na Slovensku. Viete kde? Betón nájdete napríklad v diaľničných tuneloch ako Sitina alebo Branisko. Dokonca celý diaľničný obchvat Prešova D1 má mať betónový povrch. Pre príklad moderných betónových diaľnic netreba ísť ani ďaleko do zahraničia. V Česku revitalizujú D2 smerom na Brno práve touto technológiou. Rovnaká cesta vedie aj v Rakúsku z Bratislavy smerom na Viedeň.

Životnosť

Hlavnou výhodou betónových ciest je životnosť. „Trvanlivosť betónového krytu bez nutnosti výmeny je podstatne dlhšia, než asfaltového,“ vysvetľuje Pavol Kováčik, prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska. Betónová diaľnica má dlhšiu životnosť. Bez väčšej údržby by mala vydržať aspoň 30 rokov.

„Životnosť záleží od dopravného zaťaženia, ale dnes sa obrusné vrstvy asfaltových povrchov vyjazdia v horizonte 7 – 10 rokov a potom ich treba obnovovať. Zatiaľ čo betón vydrží tých 30 rokov bez akýchkoľvek problémov.“ Z tohto dôvodu ho dnes vidíme najmä v tunelových úsekoch, kde je zatváranie tunela kvôli údržbe nežiadúce.

Nehovoríme však o zastaranej panelovej ceste „kalifornského typu“. To je technológia, kde nie sú jednotlivé panely navzájom prepojené. Časom a pri veľkej záťaži sa tak začali hýbať a výsledkom sú nerovnosti medzi doskami, čo spôsobuje pri jazde veľké otrasy. Veľmi dobre to vidieť práve na ceste č. 65 medzi Martinom a Turčianskymi Teplicami, ale aj u českých susedov na D1 a D2.

„Tieto nové moderné vozovky sú jednak dvojvrstvové. Spodná vrstva je monolitická a vrchná plocha je zo špeciálneho cestného betónu. Druhá vec je, že v miestach, kde sa reže, sú uložené špeciálne šmykové trny, ktoré nedovolia vzájomné posunutie dosky. Umožnia len dilatáciu v horizontálnom smere, ale neumožnia vertikálny posun. Tá technológia je dnes vymyslená a je to riešenie, ktoré sa štandardne používa,“ hovorí Kováčik. Nerovnosti, ako ich poznáme zo starých betóniek, tak pri novej technológii nehrozia.

„Štandard je dnes jasný. V Rakúsku postupne všetky zaťažené diaľnice revitalizujú do betónu. Česká republika tak isto. Opravované nové úseky sú revitalizované, či už D2 alebo D1,“ dopĺňa Kováčik.

Na moderných betónových diaľniciach nehrozia veľké nerovnosti medzi jednotlivými doskami.

Náklady

Prvotné náklady na stavbu kvalitnej betónovej cesty sú síce vyššie, ale vďaka dlhšej životnosti a menším nákladom na údržbu sú z dlhodobého pohľadu nižšie. „Dlhodobé náklady na údržbu a na opravy betónovej diaľnice sú nižšie než na asfaltovej. Čiže je to z hľadiska technického dobré riešenie,“ hovorí Kováčik.

 

Betónový povrch sa však hodí len na vysoko zaťažené cesty ako sú diaľnice alebo niektoré úseky ciest 1. triedy. Tam, kde je intenzita dopravy nižšia, môže byť lepším riešením asfaltový povrch.

Staré panelové cesty vyzerajú po rokoch používania aj takto

Bezpečnosť

A čo bezpečnosť betónových ciest? Podľa Kováčika ide z hľadiska bezpečnosti dopravy o špičkové riešenie: „Odrazí sa to na nižšej nehodovosti, pretože nebude hroziť aquaplanning a vyjazdené koľaje.“

Mokrý betónový povrch má aj lepšiu priľnavosť oproti asfaltu. Brzdné dráhy sú tak kratšie a zároveň je nižšia pravdepodobnosť vzniku šmyku. Z pohľadu spotreby a hluku pri osobných autách sú moderné betónové diaľnice rovnaké ako tie s asfaltovým povrchom. Pri kamiónovej doprave údajne klesá spotreba na tomto povrchu o cca 5 %.