Toto sa vlastne dalo očakávať, no aj tak poteší, čo poviete? Bez ohľadu na to, či vo vás Subaru stále horí, alebo už len tlie. Už nejaký čas je na svete nová (Impreza) WRX STi. Jej pravé meno sa medzičasom nevyslovuje nahlas, rovnako ako sa už "nehovorí" Passat CC. Tak či onak, nepochybne skvelá mašina. A po odchode hatchbacku ostrý sedan asi znovu osloví viacero autofanúšikov. Mne sa veľmi páči, ale to sa mi viac menej páčili všetky STI, bez ohľadu na typ kasne. TO viac-menej je veľmi dôležité, no škaredá by som asi nepovedal žiadnej z nich :)

 

Každopádne, možno si spomeniete na fakt strašidelné video Marka Higginsa, viacnásobného britského šampióna v rely, ktorý preteká (primárne v rely) už viac než 22 rokov. Pred dvoma rokmi stanovil predošlou generáciou WRX STI rekord na 37,75 míľovom výsostne motorkárskom okruhu Isle of Man, inak známej TT. Pred pár dňami sa mu podarilo vlastný rekord zlepšiť o neskutočnú pol minútu! Kým začnete frflať, že tento rekord je trochu vykonštruovaný, lebo žiadna iná dvojstopá značka tam doteraz nedostala povolenie jazdiť na čas, skúste sa pozrieť na základné čísla. Mark preletel trať za 19 minút a 26 sekúnd. Iste, to vám asi veľa nepovie, kým neprezradím, že priemerná rýchlosť na trati plnej zákrut, prejazdov dedinami a mestečkami bola 116,40 mph, čo je po našom 187,5 km/h! Toľko v priemere nedáte ani na diaľnici... :)

Podľa tlačovej správy Subaru, ktoré jazdu veľmi starostlivo zaznamenalo na viacero mašiniek, rýchlosť na trati bola v najpomalších úsekoch 30 a na najrýchlejších až 160 mph (teda od 48 po 257 km/h). Pôvodný rekord 19 min 56 sek padol teda o neskutočnú polminútu.

 

Subaru tvrdí, že použitá WRX STI bola znova prakticky sériová. Iné boli len iné, tuhšie pružiny a tlmiče pre zvládnutie známych skokov a hrboľov na trati, ochranná klietka a viacbodové pásy i hasiaci systém a odpájač elektriky. Všetko pochopiteľné veci.

Možno trošku preženiem, no Subaristi si môžu toto desaťročie začať na autá lepiť popri mene Solberg meno ďalšieho hrdinu, či? :)

"Bola to celkom jazda, čo sa dnes podarila. Som šťastný, že máme nový rekord. Podvozok mi umožnil podstatne viac na celej trase, špeciálne v pomalých a technických úsekoch." povedal Mark Higgins po jazde.

 

Veci však pred jazdou úplne hladko nešli. Veľmi obmedzená bola vyhradená na testovanie, najprv pre priveľa vážnych nehôd, ktoré sa s TT spájajú už roky a o tri dni neskôr znova krátko pre zlé počasie.

Iste vás bude zaujímať, ako si na tejto trati vedú motorky. Nie všetky rovnako, samozrejme, aj keď sem chodia samé veľké objemy. Aktuálny rekord trate drží z roku 2013 istý John McGuiness na Honda CBR1000RR s neskutočným časom 17 min a 11 sek. Jeho priemerná rýchlosť na trati bola 131,7 mph. Každopádne Markova jazda je stále veľká vec, ako čoskoro iste uvidíme na riadne strašidelnom videu.