Dnes je pohon 4x4 veľmi obľúbený a tvorí nezanedbateľný predajný artikel takmer každej automobilky. V minulosti to však tak isté nebolo. Pred 35 rokmi implementoval Volkswagen Syncro systém do modelu Passat a začal tak históriu štvorkoliek pod vlastnou značkou.

Prvým počinom bol koncept VW Passat Variant Tetra, ktorý predstavili presne pred 35 rokmi. O rok na to prišiel do ponuky už sériový Passat Variant syncro, ktorý bol v generácii B2 prvým osobným Volkswagenom s pohonom všetkých kolies.

Od Syncra až po 4Motion prešlo 35 rokov, Volkswagen za ten čas vystriedal niekoľko systémov pohonu všetkých 4 kolies.

Pod prednou kapotou pracoval 5-valcový 2,0-litrový zážihový motor s maximálnym výkonom 85 kW (115 k). Pohonný systém s centrálnym diferenciálom s prerozdelením krútiaceho momentu 50:50 medzi prednú a zadnú nápravu mal uzávierku zadného a stredného diferenciálu. Množstvo zákazníkov vyhľadávalo tiež ďalšie verzie s motormi s výkonom 66 kW (90 k) a 88 kW (120 k).

Prvý osobný Volkswagen s pohonom všetkých kolies bol Passat B2 Variant.

Systém Syncro si vyžiadal tiež odlišnú palivovú nádrž alebo odstránenie rezervy v kufri, ktorá ustúpila prepracovanej zadnej náprave. Passat generácie B2 využíval ešte motor umiestnený pozdĺžne, čo však nasledujúca generácia B3 zmenila na priečne usporiadanie.

Viskózna spojka

Kvôli tomu prišiel Passat B3 v roku 1988 s pohonom syncro s viskóznou spojkou, akú používal už menší Golf Mk2. Syncro tu využívalo silikónový olej, ktorý pri preklze prednej nápravy pripájal zadnú. Systém sa vyznačoval nižšou spotrebou paliva, lebo zadnú nápravu pripájal len v prípade potreby. K dispozícii bol pre 2,0-litrový štvorvalec s výkonom 85 kW (115 k) ako opcia a v štandarde pre GT G60 s mechanickým kompresorom s výkonom 118 kW (160 k).

Passat B3 sa vrátil k motoru uloženému priečne.

Nástup Torsenu

Piata generácia Passatu B5 prišla opäť s pozdĺžnym umiestneným motora a k slovu tak opäť prišiel mechanický pohon všetkých kolies, tentokrát s názvom 4Motion. Stredový medzinápravový diferenciál Torsen prebrali zo sesterského Audi. Bežne prenášal medzi prednú a zadnú nápravu krútiaci moment v pomere 50:50. V ponuke bol ako séria pre 2,8-litrový šesťvalec s výkonom 142 kW (193 k) a pre top verziu s W8 a 202 kW (275 k). Za príplatok ste ho mohli mať s rôznymi zážihovými aj vznetovými motormi, napríklad s 1,8 T, s 1,9 TDI alebo 2,5 TDI.

Passat B5 už využíval Torsen od Audi.

Medzinápravová spojka Haldex

Šiesta generácia Passatu B6 sa opäť vracia k priečne uloženému motoru a elektronicky ovládanej medzinápravovej spojke Haldex. V základnom stave prenáša 100 % krútiaceho momentu len na predné kolesá, ale v prípade potreby môže ísť 50 % momentu na zadnú nápravu. Opäť bol k dispozícii s rôznymi zážihovými a vznetovými motormi.

Šiesta generácia Passatu začala využívať medzinápravovú spojku Haldex.

Aktuálny Passat využíva spojku Haldex v piatej generácie, ktorá dokáže prenášať krútiaci moment na kolesá tesne pred preklzom jednej nápravy, teda nie až v prípade preklzu. Dnes môžete systém 4Motion nájsť okrem v Passatoch aj v Golfoch, Sharane, Arteone, T-Roc-u, Tiguane a Touaregu. Od svojho predstavenia systém prešiel dlhým vývojom s cieľom zlepšiť trakciu a znížiť spotrebu paliva.

 

Zdroj foto: Volkswagen