Zima je obdobie keď dostáva auto pekne zabrať. Nie je no tom nič zlé, veď má predsa slúžiť vodičovi pre jeho pohodlie. Ujazdený sneh a ľad však často vytvárajú na ceste nepríjemné nerovnosti, s ktorými sa musí podvozok vášho auta popasovať. Navyše sa po roztopení snehu začnú v plnej kráse odhaľovať nové výtlky. Nuž a na konci zimy sú ich plné cesty. Najmä, ak sú zaliate vodou, stávajú sa z nich doslova pasce, ktoré väčšinou odhalíte veľmi tvrdo.

Najmä výtlky na konci zimy si na podvozkoch áut každoročne vyberajú svoju daň.

Búcha vám podvozok alebo trasie volantom?

Ak ste naozaj trafili väčšiu jamu aj pri mestských rýchlostiach, zrejme to nezostane bez následkov. Najmä, ak sa vám to stane niekoľkokrát. Často si to odnesie pneumatika, alebo dokonca disk, keďže sú prvé na rane. Nezriedka sa však postupne objaví búchanie od náprav, vôle v riadení či vibrácie. Vtedy je čas navštíviť odborný servis a dať skontrolovať podvozok vášho auta. Opotrebované a poškodené podvozkové dielce ako čapy, tyčky stabilizátora, silentbloky, či nebodaj ohnuté rameno majú totiž priamy vplyv na stabilitu, a tým aj bezpečnosť vozidla. Nešetrné a zväčša náhodné a nedobrovoľné prejazdy väčších nerovností si však často vyžiadajú svoju daň aj na tlmičoch a pružinách vozidla. Servisná kontrola potom nezriedka odhalí vytečené tlmiče, či prasknuté pružiny. Toto sú znova nebezpečné závady, ktoré treba riešiť. Pomerne ľahko ich odhalíte vizuálnou kontrolou, napríklad ak si meníte kolesá so sezónnymi pneumatikami doma.

Výsledkom nedobrovoľného prejazdu jamou môžu byť poškodené tlmiče alebo prasknuté pružiny.

Geometria náprav

Po každom servisnom zásahu na podvozku je samozrejme potrebné skontrolovať a nastaviť geometriu náprav. No nielen vtedy. Ak jazdíte po rozbitých cestách, je dobré si geometriu dať sem-tam preventívne skontrolovať. Neklamným znakom, že niečo nie je v poriadku, sú napríklad nerovnomerne zjazdené pneumatiky, alebo samovoľné zatáčanie auta do jednej strany. Vtedy je najvyšší čas navštíviť odborný servis a problém riešiť.